ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lyktberg  (läst 2434 gånger)

2002-03-25, 13:24
läst 2434 gånger

Malin Lyktberg

Hej! Jag undrar om det finns någon Lyktbergare (eller ngn. annan) som vet var namnet kommer ifrån? Släkter m. efternamnet, någon som vet något? Jag bär själv detta efternamn, vet att det finns släkt i Örebro, Kumla, Askersund, Vingåker, Stockholm...bl.a, någon som vet något kring denna släkt?

2002-04-03, 18:13
Svar #1

Malin Lyktberg

Ang. Lyktberg; Den sista /äldsta släktingen jag funnit med namnet Lyktberg är: Frans Aug. Lyktberg f.25/9-1859, han var bleckslagare.
Han var gift med Amanda Natalia og. Persdotter/persson (senare) f. 25/3-1862 troligtvis född i Finnerödja/Lillsjörödjan?
Hennes mor hette Josefina Albertina Persdotter, Lillsjörödjan, har inget föd.datum.
Skulle vilja veta vad Amanda Natalias far hette, hon var troligtvis oäkting., men kan ngn. som är duktig på släktforskning hjälpa mig tro? Kram o Tack på förhand!

2002-04-03, 21:25
Svar #2

Ingemar Johansson

Hej Malin
 
Amanda Natalia var dotter till Carl Persson från Tivedsskogen Askersunds Lf.Källa boken Carl Persons People av Don Wold.

2002-04-05, 12:28
Svar #3

M Lyktberg

Tusen tack, Du rara; Ingemar!!! Du är en ängel! Tack för att du svarade, och hjälpte mig, första och enda som svarat mig här på Anbytar forum!!!

2002-04-05, 15:06
Svar #4

Malin Lyktberg

Hej (igen) Ingemar! Skulle vilja veta hur jag kan få tag i boken, sökt men inte funnit den.

2003-07-28, 08:16
Svar #5

Sune Lyktberg

Hej Malin Lyktberg.
Jag heter Sune Lyktberg och bor i Näshulta ca.
3 mil från Eskilstuna.
Ang.din fråga om hur namnet Lyktberg kom till
så är det så att en släkting till oss var gas-
lykttändare i Askersund i början av 1900-talet,
därav uppkom namnet Lyktberg.
Kram fam.Lyktberg i Näshulta.

2003-09-10, 01:00
Svar #6

Christina Lyktberg

Hej både Sune och Malin!
Här är en Lyktbergare till. Bor i Hallsberg.
Jag har också hört den där versionen om vårt släktnamn. Min äldsta kusin Bojan Karlsson, Hammar, har gjort släktforskning och det var genom henne jag hörde det. Jag har varit med på en släktträff för ett par år sen i Askersund.  
Hälsningar från Christina Lyktberg

2004-09-24, 12:04
Svar #7

Lindah Marie Lyktberg

Hejsan Malin. Jag är dotter till Christina Lyktberg i hallsberg. Jag bor numera i Uddevalla. Jag har endast hört versionen om att namnet kom till i skiftet mellan 1800-1900 tal.  
Dessutom vet jag att det finns en Linda Marie Lyktberg i öxelesund också. Kolla med henne får du se.  
 
Skriv här hinne om du hittar något mer om våran släkt! Sköt om dig, lycka till! Mvh Lindah-Marie Lyktberg

2005-07-06, 11:22
Svar #8

Malin Lyktberg

Hej Lindah Marie!
 
Har mailat dig och haft kontakt med dig...skulle fortfarande vara intressant att komma i kontakt med andra som forskat på släkten och som är släkt (t.ex. Bojan). Historien om efternamnet har jag också alltid vetat om.  
 
/M

2006-04-18, 09:07
Svar #9

Linda Lyktberg

Hej Hej!
Jag heter Linda Marie Lyktberg och bor i Oxelösund. Hittade den här sidan av någon slump. Ganska kul faktiskt. Såg mitt namn och var tvungen att gå in och kolla. Detta är lite intressant att få veta lite mer om sitt namn. Vet inte spec mycket om det men vi i min närmsta släkt bor i oxelösund och så har vi mer släkt nere i Göteborg.
MVH//Linda Lyktberg

2006-04-18, 17:37
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tittade just in på Statistiska Centralbyråns namnstatistik och fann att det var 99 personer som bar efternamnet Lyktberg den 31 december 2005.
 
Mvh
Ingegerd
(fd Oxelösundsbo, flyttade 1963)

2006-11-14, 00:18
Svar #11

michaela kihlstenius

Hej, vad roligt,, såg på ett program på tv att man kunde googla sitt namn, men trodde inte att det skulle finnas några sidor.  
 
Michaela Kihlstenius (född Lyktberg)
Eskilstuna

2007-03-02, 23:27
Svar #12

Malin Lyktberg

Släkten har tydligen utökas något:o) Den 31/12-2006 fanns det exakt 100 st. med efternamnet Lyktberg, varav alla ska vi på något sätt vara släkt med varandra, ingifta eller födda Lyktbergare. Fann dock i början av min forskning; 2 el. 3 personer som långt tillbaka skulle ha bott i Malmö (varav en skall ha varit Tunnbindare), som jag inte lyckats hitta ngt. släktskap med tillbaka till vår släkt. Så jag lämnar en reservation för att jag kan ha fel.
 
/Malin

2007-03-03, 23:42
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Skulle nog tro att det finns mer än en släkt Lyktberg.
I Askersunds stadsförsamling fanns namnet innan gaslyktorna gjorde entr?: fiskaren Peter Lyktberg fick sonen Per August Lyktberg 8/9 1823 (sedermera gårdsägare, arrendator av krogrörelse) som i sin tur fick sonen Frans August Lyktberg 25/9 1859 (bleckslagaren som Malin nämner ovan).
 
I folkräkningen 1890 finns tre Lyktberg i Malmö, varav en var född i Öved 1823 (och möjligen gift till namnet), övriga två i Malmö 1858 resp 1865.
Hälsar vänligen
Maud

2007-03-04, 22:55
Svar #14

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns Lyktbergare i Blekinge och Kalmar län också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna