ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lyrén  (läst 1090 gånger)

2004-03-09, 10:58
läst 1090 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Finns det någon Lyrén här? Eller någon som har forskat på släkten? Det gäller de Lyrén som är födda i Hammerdal, Jämtland och Norrala, Hälsingland. Jag är inte 100% säker - än - men min mormors morfar bör ha haft två bröder: Nils Nilsson Lyrén som bosatte sig i Hammerdal Johan Nilsson Lyrén som bosatte sig i Norrala (han flyttade in från Lysvik, Värmland 1893-11-16). Min mormors morfar hette Per Nilsson Backlund och bodde i Klapparvik, Norrala (dit han flyttade 1888-01-20 från Lysvik).

2006-05-31, 23:02
Svar #1

Roland Lyrn

Hej Jag ser att du forskar runt Lyrén i Hammerdal,min farfar kom från Lysvik i Värmland.Det var åtminstonde 2 bröder som gick från värmland,och hette då Nilsson,i Söderhamn på ett sågverk fick dom namnet Lyrén. Mvh Roland Lyrén Hammerdal

2019-01-01, 23:31
Svar #2

Utloggad Gun (Lansfalk-Elliot) Penhoat

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 23:40
    • Visa profil
Jag bor utomlands men har nyligen börjat leta upp familjegrenar och letar också efter Lyrén eller Lysén (som också användes) familjemedlemmar. Jag söker familjemedlemmar på min fars sida eftersom den är helt okänd för mig på grund utav en familjefeud.


Jag har hittat (efter min pappa begravdes i Brunflo, Östersund för ett par år sedan) att min farmor var Emma Kristina Nilsson Lysén från Åsegård, Lysvik och föräldrarna var hemmansägare i Lysvik. Det hette att pappan förlorade allt genom spel. Det kanske stämmer eftersom Emma Kristina gifte sig med Johan Larsson vars föräldrar var piga och dräng (inte mina ord, utan laga papper). Emma och Johan flyttade norröver till Östersund där Johan arbetade som 'kontorsskrivare'. Emma och Johan är båda begravna i Brunflo. Begraven där är också en dotter Maja, som gifte sig med Karl Karbelius och bosatte sig i Backa, Göteborg där hon blev änka 1971, Karbelius är en annan släkt'arm' jag söker kontakt med. Emma Kristina och Johan fick åtminstone 8 barn, ingen med namnet Lysén utan alla med efternamn Larsson tills flickorna gifte sig. Jag är tacksam för alla uppgifter om min fars sida av familjen, vare sig de heter Larsson, Lysén eller Karbelius.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna