ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marceau  (läst 980 gånger)

2007-01-31, 11:00
läst 980 gånger

Andreas Marceau

Hej !
 
Undrar lite var mitt efternamn kommer ifrån ?
 
Det äldsta jag har hittat är(DDSS)
 
Mårten Marceau (soldat, statdräng)
F. ung. 1843(Bergsjöholm)
D. ?
 
Han ingick vigsel 1878-12-29 med pigan Ingar Jönsdotter från Bjeresjö.
 
Under övrigt i vigselbrevet:
Mannens andra gifte. Ärendet anmältes af Contrahenterne. Skifte af d. 22/12 1878 företeddes, upprät. af A. Lundegren.
 
Innan detta finns inga uppgifter som jag hittat men jag är nybörjare på detta så allla tips mottages.
 
Mvh Andreas Marceau
 
maila gärna info
 
marceau@bredband.net

2007-01-31, 18:39
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Andreas,
Här är en liten början i alla fall, som kan vara vägledande vid ytterligare sökning (från Folkräkningen 1880):
 
 
Register: Folkräkning 1880 (Malmöhus län)  
 
 
Om personen  
Namn:  Mårten Marceau  
Hemförsamling:  Bjeresjö  
Hemort:  Bjeresjö  
Kontrakt:  Herrestads  
Län:  Malmöhus  
Födelseår:  1843  
Födelseförsamling:  Sjörup Malmöhus län  
Yrke:  Soldat  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Far/man (F)  
Familj nr:  1  
Sida:  5    
Rad:  16    
 
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Mårten Marceau, f. 1843 i Sjörup Malmöhus län, Soldat  
Ingar Jönsdotter, f. 1853 i Bjäresjö Malmöhus län  
Jöns, f. 1872 i Bjäresjö Malmöhus län (står som oä. son)
Nils, f. 1879 i Bjäresjö Malmöhus län  
Herman, f. 1880 i Bjäresjö Malmöhus län  
 
Mvh / Berit

2007-01-31, 21:26
Svar #2

Eva Leksell

Marceau ser ut att vara ett soldatnamn. Det finns fyra Marceau i Centrala soldatregistret (inklusive Mårten), alla i Skåne.

2007-02-03, 22:46
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
De har uppenbarligen uppkallats (antingen den förste av dem eller oberoende av varann)
efter den franske generalen och fältherren Francois Marceau (-Desgraviers), som var verksam under revolutionsåren.
 
Det var på 1800-talet ganska vanligt att ge soldater namn efter kända fältherrar.
Ulf Berggren

2007-03-05, 14:40
Svar #4

Ulla Littgren

Hej, Andreas,
Här kommer uppgifter som vi fått av min svärmor -Edith Svensson som är dotter till Elida Marceau:
 Mårten  gift med Ingar. (Troligen i hans andra äktenskap)Hon dog 1925.
Han var far till Elida, som var min mormor. Gift Olsson Totalt hade de tio barn, varav en född utom äktenskapet.
 Syskonen hette Nils Lindell, Jöns Nilsson(oäkting), Gustaf Lindskog, Herman Ek, Oskar Marceau, Olof Marceau, Alma,  gift Andersson Hilda , gift Jönsson. Anna , gift Mårtensson Elida var gift med Nils Olsson från Sövestad. Arbetade på Bjäresjö samt på Bergsjöholm. På Bergsjöholm fick han en medalj - som jag har i skåpet här hemma.
 
Mårten dog i cancer. Elida var 14 år då Mårten dog. Han dog 1915. De blev alltså gamla!
 
Detta har jag fått veta av min mor, Edith Svensson som nu är 95 år.
Hon är alltså dotter till Elida och har syskonen Elsa Olsson, gift med Stig Andersson. Hon var född 1917.
Sture Olsson, född 1914,
Evy Olsson, född 1929. Gift med Lennart
 
Vi försökte ta oss släktnamnet Marceau 1973, men släktingarna gick inte med på det då. Därför heter vi Littgren. Men visst är vi släkt!
 
Visst är det bra - att vara 95 och komma ihåg släkten så lång bakåt Hoppas detta ger dig det du vill ha i detta sammanhang!
 
Hälsningar!
Lasse och Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna