ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marell  (läst 701 gånger)

2003-11-05, 13:19
läst 701 gånger

Tomas Andersson

Jag antar att Marell är en vallonsläkt men jag kan ha fel. Den äldsta som jag har i min forskning för tillfället är Karl Viktor Jakob Marell (Funke) som föddes 1854-11-10 i Skärkind, Östergötland. Han var bosatt senare i Selånger och slutligen vid Essviks ångsåg i Njurunda, Västernorrland. Han dog där 1910-08-16. Någon som känner till något om släkten Marell? Han hade ett antal barn med två olika fruar, varav min morfars far, Evert Gotthard Ossian Marell var det sista, f. 1902-02-23 i Njurunda.  
 
I husförhören nämns Funke inom parantes som efternamn men det är kanske en annan diskussion...

2003-11-05, 20:52
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Tomas!
 
Marell är inget vallonnamn. De vallonnamn som ligger närmast detta namn är Martelleur och Martinelle. Endast forskning bakåt kan visa om det finns någon koppling till valloner.
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-11-05, 20:59
Svar #2

Tomas Andersson

Ok, tack Stig. Jag har precis fått svar på frågan om vem som var far till Karl Viktor Jakob, och hans namn var enbart Funke tydligen. Måhända är Marell bara ett taget namn men det låter lite franskt, så därför tänkte jag att det möjligen kunde vara ett vallonnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna