ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maville  (läst 3937 gånger)

2011-04-26, 10:04
läst 3937 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, forskar i biskopen i Göteborg, Laurentius Thoreri Billichius f. 1597, Bergs sn. i Skaraborgs l. d. 1678-01-01 i Göteborg. Jag har nu stött på indikationer på att hans hustru Chatarina Månsdotter var av släkten Maville.
Ett urklipp ur en artikel jag skriver;  
Laurentius var gift med Catharina Månsdotter. Hon lär enligt Edestam ha dött  i Mariestad, datumet är okänt. Jag har nu funnit i Mantalslängder i Mariestad att han var gift med en Karin (troligen ovannämnda Catharina). Åren jag funnit henne med namn är 1657-1669.  
Han blev kyrkoherde i Mariestad troligen hösten 1647. I mantal år 1670-1672 står pastorn med fyra personer i hushållet, möjligen lever hon här ännu. Då Laurentius förekommit med hustru, en dräng och en piga de tidigare ovannämnda åren. År 1672 blir han utnämnd till biskop i Göteborg, exakt när han tillsattes där är för mig okänt för närvarande.  
 
På sidan www.göteborgstomter.se nämns hon som Maville men någon källa till detta finns inte där.
Ett urklipp från den sidan;
Tomt 2.7. Andra roten, tomt 7, Kvarteret Herrnhutaren. Johannes Petrei andra hustru Margareta Maville, som efterlevde honom, var dotter till den från Mariestad bördige guldsmeden Lars Månsson Maville, som tillhörde en släkt, som invandrat till Mariestad i samband med stadens grundläggning i slutet av 1500-talet och som troligen var av franskt ursprung, Margareta Mavilles mor gifte sig med guldsmeden Lars Månsson 1638 och avled 1652, varför hon inte är identisk med den Cherstin Nilsdotter, som tillsammans med Lars Månsson skänkte en oblatask till Mariestads kyrka 1655. Johannes Petreus mottog arvet efter sin svärfader den 29.1.1681. En arvinge till Lars Månssons syster Ingärd Månsdotter, som hette kornetten Algot Gadd, krävde den 21.6.1683 rådmannen på arvsmedel, som bl.a. utfallit i biskop Laurentii Billichius sterbhus efter dess tidigare avlidna hustru Karin Månsdotter Maville. En del av pengarna hade rådmannen betalat till hustruns avlidne bror tullförvaltare Daniel Maville i Mariestad.  
 
Ytterligare ett urklipp från samma sida;
Tomt 2.24, Kvarteret Varuhuset, Billichius hade en son Jonas, som blev kollega i Mariestad 1659 och som avled 1660. Det är ovisst om denne Jonas var född i Billichius äktenskap med Catharina Månsdotter (Maville) eller i ett ännu tidigare äktenskap. Eftersom Catharina Månsdotter (Maville) avled utan livsarvinge i sin födelsestad Mariestad, hade biskopen efter förlikning utfäst sig att betala 1 000 d smt till hennes syskon. Vid sin död var biskopen fortfarande skyldig Catharinas bror guldsmeden Lars Månsson Maville 333 och en tredjedels d smt men därav hade Anna Taggelia till guldsmedens måg rådman Johannes Petreus betalt 170 d smt.  
 
Sedan igår stötte jag återigen på Chatarina Månsdotter, då maken Laurentius gjorde ett uppbud på hennes fars sahl. Måns Guldsmeds gård i Mariestads rådhusrätt 1664-03-08. (Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-3420), likaså 1664-04-04 då gjordes ett andra uppbud på samma gård efter Laurentius svärfar. (Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-3440).
 
Jag tycker nu att jag helt säkert funnit att hennes far var Måns Guldsmed i Mariestad, men vet någon om Måns hette Maville och sedan skulle jag vilja veta mer om bakgrunden till denna släkten. Vidare skulle jag vilja veta mer om brodern Lars Månsson (Maville) omnämnd i klippet ovan. När han levde och dog. Vidare naturligtvis om hon hade fler syskon.  
 
Jag behöver helt enkelt bekräftelse från er andra forskare om min magkänsla är rätt. Att Chatarina Månsdotter hette Maville. Även om någon annan har stött på släkten i sin forskning.
 
MvH Sari

2011-04-26, 22:37
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!  
Jag har dragit lite not på nätet om tullaresläkten Maville som jag känner till från den som bodde i Åhus. Lars Månsson bör haft en far Magnus Maville.  
Detta fann jag på nätet:
 Såhär skriver: Anders Eklind, Sjögatan 4, 542 30  MARIESTAD: Med anledning av Din efterlysning kan jag ge några upplysningar angående Daniel Maville. DM var tullförvaltare i Mariestad, vilket framgår av protokoll från Rådstugan den 30 maj 1679. I domboken för  den 3 mars samma år, uppges DM ha en son Monsr. Magnus Maville. 1678 var en Johan Mavill rådman i staden. Uppgifterna är tagna ur jubileumsboken Mariestad 1583-1933. I samma bok uppges namnet Maville kunna förklaras som en fransk form av Mariestad, Ma-ville. Mary Kihlbom säger däremot i sin bok Om det gamla Mariestad (1959), att familjen kommer från nordfrankrike. I nämnda bok berättar Mary Kihlbom om Catarina Maville som var gift med tullnären och rådmannen Petter Bahr. Catarina Maville avled 76 år gammal i juni 1745. Petter Bahr 55 år gammal 1742. Familjen Maville har en familjegrav under stora gången närmast koret i Mariestads Domkyrka, grav nr 16. (Enligt specifikation på gravarne inuti Mariestads Domkyrkio,1728). Rådmannen Matthias Olufssons hustru Margaretha Maville d sep 1702 skall ha varit syster till Maria Maville gift med Hans De Rees. Marias bror var tullnären Magnus Maville och fadern Daniel Maville.  
Maville, Lars, tullkontrollör, Kalmar (slutet av 1600-talet). Anna Baumgart, född 1673, ? 1704-10-09 i Kalmar, begr i Kalmar domkyrka. Gift 1:o i Kalmar med tullkontrollören där Lars Maville, ? omkr 1695.
Sebastianus Magni Maville. F. i Västervik 1684 3/11; fad. tullförvaltare. Tullnär vid Landskrona sjötull; sjötullsinspektor i Kristianstad o. Åhus (1721); öfverinspektor vid tullarna i Skåne o. Blekinge; fullmäktig i Gen.-tullarr.-societeten 27
År 1709 (Ur Mantalslängd för Åhus) Sjötullaren Magnus Maville, hustru, 1 son, 1 jungfru, 2 pigor, 1 dräng
År 1714 (Ur Kungl Generaltullstyrelsens arkiv)   Tullnären Bastian Maville, lön 400  
År 1724(Ur Kungl Generaltullstyrelsens arkiv) Överinspektorn och tullnären Sebastian Maville, lön 350
Maville Magnus, tullnär vid stora sjötullen i Västervik, 1697.
Hälsar Mats

2011-04-27, 08:01
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen Mats, har ingen koll på släkten Maville i Åhus ännu. Frågan är om Maville är ett franskt härstammande namn, låter lite mer troligt än att släkten skulle ha förfranskat stadsnamnet Mariestad till Ma-ville.
Har nu hittat lite mer om släkten Maville, i rådhusrätten i Mariestad. Får se om jag kan sätta ihop en mer detaljerad sammanställning om släkten Maville i Mariestad under 1600-talet. Verkar ha varit en guldsmedssläkt där yrket gått i arv till sönerna. Chatarina verkar med största sannolikhet varit en Maville. Måste bara försöka tolka alla gamla texter, vilket inte är helt lätt.
 
Har via ett annat släktled i Mariestad hittat ännu en guldsmed Sven Månsson (honom har jag inte hittat alls i rätten än)han levde i början av 1600-talet. G.m. Elin (Ellika) Perdersdotter Svenske. Dessa fick åtminstone 2 söner som blev präster Jacobus Svenonis Mariestadius d.1644 och Magnus Svenonis Mariestadius.
 
Häls. Sari

2011-04-29, 07:42
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
En liten uppdatering... Jag har funnit att Laurentius i rätten vill ha en garanti av släkten. Att ett testamente som gjorts mellan honom och hustrun inte ska bestridas vid eventuellt dödsfall (hustrun nämns inte vid namn här). Där står att de inte har välsingnats med barn i detta äktenskap.(Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIAAAA-24-1659-1659-Bild-1640). Tack för hjälpen återigen med tolkning av texten, Martin.
Chatarina Månsdotter (Maville)att det var de som var gifta vid denna tid kan ses i Mariestad rådhusrätt(Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-2610) Chatarina kan inte vara moder till Laurentius son Jonas Billing. Det här är något som spekulerats i flera källor tidigare.

2012-04-17, 23:22
Svar #4

Niklas Kant

Jan Jutefors skrev följande onsdagen 27 december 2000 - 00:08 under Kalmar stadsförsamling:
 
Hej Christina,
 
Erich Mascholl var verksam som tullkontrollör i Kalmar och namnes i Rådhusrättens protokoll den 10 Nov 1686. Året därpå, den 12 maj, köpte han en fastighet i Kalmar. Dödsåret är inte känt, men i 1694 års mantalslängd nämns hans änka. Han var gift med Margareta Maville, död den 26 sept 1702. Hon gifte om sig 1694 med Rådmannen i Kalmar, Mathias Olofsson. Hon var dotter till Tullnären i Kalmar, Lars Maville och h.h. Anna Baumgart.
Uppgifterna är hämtade från Kalmar och Kalmmarbor under 1600-talet av Gunnar Håkansson.
 
Att Margareta var dotter till Lars M. är felaktigt vilket framgår av RD Mariestads rådstuga 1682 22/2, Contraleuren Welbetrodde Erick Maschål uppå sin swärfader Tullnärens Wäll(aktade) Daniel Mavilles wägnar...
 
Margareta var alltså syster till tullinspektorn i Västervik Magnus Maville och justitieborgmästaren i Västervik Hans de Rees hustru Maria Maville. Lars Maville var troligen en broder.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2012-04-18 18:16)

2012-04-18, 19:04
Svar #5

Niklas Kant

Daniel Maville dog 1685, hans änka var var Ingegerd Bre(h)m. En måg till henne var tullnären Petter Bahr. [1] Hon var möjligen syster till kamreraren vid stora sjötullen Jonas Brehm adlad Brehmsköld, som var född 1634 i Mariestad.
 
I ett brev daterat Västervik 1693 28/7 nämns tullnären i Västervik Magnus Mavilles saliga moder Ing(i)el Brehm, och hennes broder Jonas Brehm. [2]
I RB Mariestads rådstuga 1693 31/8 nämns följande genealogisk information, tullnären Petter Bahr svåger till MM, Ing(i)el Brehm svärmor till PB, kontrollören Lars Maville son till IB, PB svåger till LM, LM bror till MM.
 
Magnus Maville var tullnär vid stora sjötullen i Västervik senast 1681 26/5 [3], som var ett anvarsfullt ämbete, därav slutsatsen att han måste varit född senast 165x. Hans mor var dopvittne 1684 8/11 i Västervik åt hans son Sebastian, Magni Mavilles Moder ifrån Mariestad. [4]
 
I RB Mariestads rådstuga 1687 7/11 nämns kammarskrivare Lars Maville, ett brev daterat Stockholm 1687 26/10. Kornetten Algot Gadd nämns.
 
I RB Mariestads rådstuga 1688 19/1 nämns salig Mavilles änkas son kammarsskrivare Lars Maville, där salig Maville bör syfta på salig tullnär Maville som nämns tidigare i målet. Kornetten Algot Gadd nämns igen.
 
Kontrollör Lars Maville var dopvittne i Västervik 1690 14/8 åt Magnus Mavilles son Magnus. [5]
 
När Hans de Rees och Maria Mavilles dotter Catharina döptes 1696 19/5 i Västervik bars hon av Mathias Olofssons hustru Maville i Kalmar. [6]
 
Christina Maville gift med Christian Behmer, bör vara ytterligare en syster. Men har inte hittat några bevis för det än, mer än en väldigt stark dopvittnekoppling med familjen Bahr/Maville.
 
[1]. RB Mariestads rådstuga 1687 30/8.  
[2]. RB Mariestads rådstuga 1693 31/8
[3]. RB Västerviks rådstuga 1681 26/5.
[4]. Västervik C:1 sid 231.
[5]. Västervik C:1 sid 255.
[6]. Västervik C:1 sid 287.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2012-04-18 22:46)

2012-04-20, 18:07
Svar #6

Niklas Kant

Notiser i Kalmars domböcker med genealogisk information.
 
RB Kalmar rådstuga 1693 19/8, tullnären i Mariestad Petter Bahrs [Baers] hustru Catharina Maville, och hennes saliga svärfader Claes Bahr [Baer] angående hans part i skeppet gamla Castel.
RB Kalmar rådstuga 1694 14/5, rådmannen Mattias Olofsson och hans tillkommande hustru Margareta Maville samt hennes 4 barn: sönerna Lars, Daniel, Brynte samt dottern Anna Christina Mascholl.
RB Kalmar rådstuga 1695 4/2, kontrollör Lars Maville och hans hustru Anna Baumgart, testamentum uciprocum?.
RB Kalmar kämnärkammare 1695 18/4, kontrollör Maville död.
RB Kalmar rådstuga 1695 14/8, salig kontrollören Mavilles änka Anna Baumgart samt två skrifter angånde testemente, en daterad Västervik 1695 22/7 från Magnus Maville, där han nämner hans bror kontrollör salig Lars Maville och svägerskan Anna Baumgart, och en skrift daterad Västervik 1695 24/7 från Hans de Rees, där han nämner sin saliga svåger och dess hustru Anna Baumgart.
RB Kalmar rådstuga 1696 19/3, rådmannen Mattias Olofsson svägerska salig kontrollör Mavilles änka Anna Baumgart.
RB Kalmar rådstuga 1696 23/9, Lars Maville var kontrollör vid stora sjötullen i Kalmar, arv, en skrift av Joakim Christian Behme, JMB svåger med kontrollören i Karlskrona Albrecht Emmers och tullman i Mariestad Petter Bahr, deras arvpart var lika stora, deras saliga k: broder och svåger Lars Maville, deras svägerska salig Lars Mavilles änka Anna Baumgart.
RB Kalmar kämnärkammare 1696 26/3, salig kontrollör Mascholls änka gift med rådmannen Mattias Olofsson.
RB Kalmar kämnärkammare 1696 15/9, egentligen samma information som ovan men här nämns hela namnet för Olofsson hustrus förra man, salig kontrollör Erik Mascholl.
 
--
 
Claes Bahr, skeppare. Avlade borgared i Kalmar 1668-07-08 och nämnd s å 7/10; skeppare på fartyget Halfmånen; 1672-09-09 nämns han som skeppare på Castel von Calmar (rådsturättens protokoll); dödsåret är inte känt.
 
Källa: I Kalmar och Kalmmarbor under 1600-talet av Gunnar Håkansson.
 
--
 
Albrecht Emmers, kontrollör vid stora sjötullen i Karlskrona (1699 7/7).
 
Källa: Register till skrivelser till Kungl Maj:t.

2012-04-21, 10:14
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Niklas, vet du vad relationen är med dessa Kalmar Mavilles och de som finns i Mariestad. Hör de till samma släkt? Är Daniel Maville död 1685 densamme som Daniel Månsson Maville i Mariestad? Tycker jag låter troligt. Har du Niklas nått patronymikon på Daniel?  
 
Lars Månsson Maville, son till guldsmed Måns i Mariestad, kan jag hitta första gången i Mariestad rådstuga 1629.(Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4316-1622-1643-Bild-570)  
 
Brodern Daniel har jag funnit första gången 1654 i Mariestad rådstuga.(Advokatfiskalen-Skaraborgs-län-EVIIBAA-4317-1644-1671-Bild-1670).
 
Vad jag funnit hittills är att Catharina Månsdotter (g.m. Billichius)var av släkten Maville, hennes bröder, Lars och Daniel och en syster Ingrid. Deras far var Måns Guldsmed i Mariestad.
 
MvH Sari

2012-04-21, 12:10
Svar #8

Niklas Kant

Hej Sari!
 
I Gunnar Bergströms Stora sjötullen och Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765, kallas Magnus Maville far för Daniel Månsson Maville. Av kronologiska skäl bör det också vara riktigt, Magnus Maville var kontrollör vid stora sjötullen i Kalmar 1679 för sedan 1681 efterträda svärfadern Bastian Standorph som tullnär vid stora sjötullen i Västervik.
 
I Henric Jacob Sivers Westerviks Stads Historia Och Beskrifning Uti Trenne Delar Författad. Linköping, Tryckt hos afl. Gabriel Biörckegrens Enka. 1758, får man veta att Hans de Rees hustru Maria Maville var dotter till tullförvaltaren i Mariestad Dan. Maville.
 
I Västervik C:1 sid 75, vid Hans de Rees och Maria Maville vigsel får man veta att hon är syster till tullnären Magnus Maville.
 
+ ovan.
 
Slutsats:
 
Daniel Månsson Maville, tullnär i Mariestad. Gift med Ingegerd Brehm.
 
Barn (ordningsföljden osäker):
 
*Magnus Maville, se ovan.
*Margareta Maville. Gift 1:o 1679 [1] med tullkontrollören Erik Mascholl; 2:o 1694 med rådmmannen i Kalmar Mattias Olofsson.
*Ellika Maville. Kanske identisk med nedanstående N.N. [1]
*N.N Maville. Gift med kontrollören vid stora sjötullen i Karlskrona Albrecht Emmers.
*Catharina Maville. Gift med rådmannen och tullnären i Mariestad Petter Bahr.
*Maria Maville. Gift 1685 1/1 i Västervik med handelsmannen sedermera justitieborgmästaren i Västervik Hans de Rees.
*Christina Maville. Gift med rådmannen i Mariestad Joakim Christian Behmer.
*Lars Maville, kammarskrivare i Stockholm, sedan kontrollör vid stora sjötullen i Kalmar. Gift med Anna Baumgart.
 
Sammanställningen är medvetet kompakt.
 
[1]. Christina Högmark Bergman (per mail), angående en fråga. Det var i handlingar från Skara domkapitel 1679. Erik Maskåll hade då trolovat sig med tullnären Daniels dotter Ellika i Mariestad - men upptäckt att det var fel syster. Det var dottern Margareta han egentligen ville gifta sig med. Den tidigare trolovningen upphävdes av domkapitlet och han fick sin Margareta.

2012-04-21, 12:28
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Niklas,
 
Ungefär så gick mina tankar med. Att Daniel Maville är densamme som Daniel Månson Maville, son till Måns Guldsmed. Har mailat dig en sammanställning vad jag tror och funnit angående Släkten Maville i Mariestad.
 
MvH Sari

2015-04-15, 23:28
Svar #10

Niklas Kant

I min tabell över Daniel Mavilles barn har jag både Ellika (Helena) och N.N gift med Albrecht von Emmertz. Det visade sig vara samma person:
 
Dito exhiberades Hr. Controlleuren Al=
brecht von Emmertz gjorde och underskrefne
afwittringz skrift af innewarande dato, och
till witterligheet af Hr. Häradzhöfdingen
Sven Adelerstierna, Hr. Borgmestar Blasius
Königh och efter mundtl[igt] anhållandhe af Stadz=
Secreteraren Sven Theuffer, dher uthi han uth
säger sige 5 små söhner i mödherne efter dhes
sahl[iga] hustru ehreborne och dygesamma Matrona
hustro Helena Maville, 2000 d[ale]r sölfwerm[ynt] och
frij upforstring medh föda, kläder, och efter in=
clination hållandhe till Studier eller andhre=
hederliga och dhem anständige slögder, emot in-
teresset af bem[äld]te Capital flytandhe, Capitalet
som hoos honom blijr innestående, aldheles orört
med mehra, dher i anföres, detta in qvan-
tum juris
 
Karlskrona rådhusrätt renoverade domboken 1695 12/1 | Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län EVIIBAA:947 (AID: v221558.b110, NAD: SE/VALA/0382503)

2016-09-29, 20:12
Svar #11

Utloggad Mikael Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 00:20
    • Visa profil
Hej
Jag söker anor till kyrkoherden Teodorus Laurentii, död 1676 i By i Värmland och enligt uppgift borgarson från Mariestad (se http://www.molins.nu/Disgen/000/0002/863.htm). Några släktträd i Ancestry anger att hans föräldrar var Lars Månsson Maville död 1655 och hustrun Cherstin Månsdotter eller ev Nilsdotter. Låter detta troligt? Eller har någon optimistisk släktforskare bara använt den borgare Lars i Mariestad som känts som en inte orealistisk möjlighet?
Tacksam alla tips!
Mikael Lindström

2020-10-25, 21:13
Svar #12

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Catharina Maville och tullnären Petter Bahr senior har i Mariestad en son Clas Bahr född 1691 som blir komminister på Torsö.


I sin latinska avhandling år 1716 om Mariestad skriver han i inledningen bl a "Min mycket avhållne morbroder Mångbeprövade och Vittberömde tromannen Herr MAGNUS GABRIEL PALM Landskamrerare i Skaraborgs län, Mycket plikttrogen, Ädel hedersman"
Avhandlingen är översatt från latin och har en inledning av Hilding Johansson skriven år 1959. Han nämner också flera andra personer och släktingar.


Jag förstår inte släktskapet mellan Clas Bahr och M G Palm och är det någon som har en förklaring?

2021-06-22, 19:02
Svar #13

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Inga, jag kan inte hitta den fras du excerperat i den digitala versionen av avhandlingen åtminstone https://books.google.se/books?id=7sTUcwhnOukC&

Daniel Mavilles änka dog i Kalmar (begravningsavgift 1693 16/7). Det datumet stämmer bra med de övriga uppgifterna och förklarar varför jag inte hittade henne i Mariestad.

Kalmar rådhusrätt och magistrat 1600-1830 (H) 7 (1690-1698) Bild 142 / sid 21 (AID: v189584.b142.s21, NAD: SE/VALA/01674)

Lars Maville begravningsavgift 1695 30/6.

Kalmar rådhusrätt och magistrat 1600-1830 (H) 7 (1690-1698) Bild 247 (AID: v189584.b247, NAD: SE/VALA/01674)

2021-09-10, 17:02
Svar #14

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Ursäkta att jag inte sett ditt inlägg förrän idag. Här är en länk till det häfte jag har skrivit av med ett långt förord och det är en översättning från latinet.  https://www.antikvariat.net/sv/pix21155-claes-bahrs-latinska-avhandling-om-mariestad-av-ar-1716-oversatt-till-svenska-ar-1959-av

2022-01-25, 15:20
Svar #15

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Förklaringen tror jag nu är att texterna över Magnus Gabriel Palms namn och den strax nedanför över Magnus Mavilles namn bara har förväxlats.
Över Magnus Mavilles namn precis nedanför i texten står "Oförvitlige tromannen" och det är ju han som är morbror till Clas Bahr och inspektör vid sjötullen i Västervik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna