ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medling  (läst 615 gånger)

2002-09-18, 12:50
läst 615 gånger

Essan Gradhman

MEDLING Maria Chatarina (Maja) f 1761 men var?
 
Maria Chatarina uppges i hfl vara född i Risinge församling år 1761 den 3/1. Jag har förgäves sökt henne där. Inte heller har jag hittat någon Medling i hfl AI:1 för Risinge och tidigare hfl finns ju inte.  
Är det någon av er vallonforskare eller smedsforskare som listat ut var Maria Chatarina är född?
mvh
Essan

2002-09-18, 13:27
Svar #1

Eivor Canova (Pilady)

Hej Essan.
Bara av ren nyfikenhet så sökte jag på FamilySearch och fann följande;
Maria Medlina (jo e-namnet står så) född 1760-01-03 i Risinge. Gift med Hans Brevitz, född 1761-06-23, Björkvik i Södermanland. Där fanns en del barn också med dom noterade jag inte.
Allt detta kanske du vet, men gjorde detta bara för mitt eget nöje skulle. Har inget annars med släkten att göra. Mina egna forskningar har fastnat och kommer inte längre.
Ha det gott
Eivor

2002-09-18, 13:59
Svar #2

Essan Gradhman

Du är toppen Eivor, det är andra gången på kort tid som du hjälper mig. Tyvärr hittar jag inte Maria Chatarina på det här datumet heller och födelsedatumet på Hans Brewitz är felaktigt. Han var född 8/4 1761.(Kollade för säkerhets skull alldeles nyss.*S*).  
Men jag tycker du är fantastisk som engagerar dig så här. Tänk om alla vore som du!
mvh
Essan

2002-09-19, 02:21
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Essan!  
Detta kanske kan vara till nytta för dig.  
Vid STOCKHOLMS BORGARGARDE, Infanteriet, stadsbataljonen, 2:a kompaniet fanns 1790-09-30 Mönsterskrivare J. Medling - Grosshandlare.  
Tyvärr har jag inte några närmare uppgifter om honom, men det rör sig om centrala Stockholm.  
MVH Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-09-19, 07:57
Svar #4

Essan Gradhman

Hej Sven-Ove!
Jag tackar för uppgifterna. Vad ett litet tips kan göra mycket....*S* Nu kom jag på den ljusa idén att söka på mantalsregistret som jag har på cd. Där hittade jag inte bara din Medling utan även en till. Så det kanske inte är alldeles hopplöst att få tag på den här kvinnans födelseort så småningom.
mvh
Essan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna