ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Melartopaeus  (läst 1996 gånger)

2000-02-14, 11:13
läst 1996 gånger

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Petrus Henrik Melartopaeus, död 1610, superintendent i Mariestad, var (enligt uppgifter jag fått från Birgitta Persson i Götene) son till Henrik Paavalinpoika, vilken i sin tur var son till Paulus Melartopaeus, kyrkoherde i Kimito i Finland.
 
Nu undrar jag hur stor denna finska prästsläkt var. Hade t.ex. superintendenten bröder som blev kvar i Finland?  
 
Hör Elisabet Melartopaea till samma släkt? Enl. Bo Perssons svar 19 jan under Småland/Socknar/Dalhem var hon gift med kyrkoherden Gabriel Thavonius i Bjärnå i Finland och mor till kyrkoherden Gabriel T. från Närpes i Finland som dog i Västervik 1719.
 
Har någon stött på mer om släkten? Förslag på litteratur? De finska böcker som är sökbara på nätet är inte tillräckligt gamla.
 
Tacksam för alla tips!
Anita

2000-02-14, 23:47
Svar #1

Christer Påhlsson

Hej Anita!
Här har du en Melartopeus till:
Anders Melartopeus som 1690 ligger vid artilleriet i garnisonen i Narva och där omnämnes som Constabel i lähran & som Förwärckare i lähran.
Mvh

2000-02-14, 23:51
Svar #2

Christer Påhlsson

Paavalinpoika är (som du säkert genomskådar) = Paulusson (Paulsson).
Christer

2000-02-15, 07:47
Svar #3

Christer Påhlsson

Anita!
2 Melartopaeus till:
(1) Andreas Gabriel Melartopaeus döpes den 27/5 1721 i Libelits (föräldrar ej angivna); begr såsom Rector, Pastor den 24/9 1771 i Libelits.
(2) Pastor Melarthopaeus uppträder 1721 den 10/7 såsom dopvittne i Viborg stads svenska församling vid dopet av salig Johan Häggs dotter Anna Catharina.
Mvh

2000-02-15, 13:59
Svar #4

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Hej,
I Genealogiska Samfundet i Finlands databas HisKi har jag funnit två sena Melartopeus:
kyrkoherden Carl Melartopeus i Uskela sn, fick 1744 24/7 en dotter Helena Margareta (moder Catharina Salovia)
samt en Em: Charl. Melartopeus (och make Secret. Pehr Ad: Kruskoph) får en son Carl Theodor i Helsingfors 1834 30/7.  
 
mvh
Niklas

2000-02-15, 20:46
Svar #5

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Christer och Niklas!
Jag tackar och lägger dem till samlingarna! Finns det fler?
Anita

2000-06-12, 21:32
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej Anita, det finns många fler! Melartopaeus  har varit en stor släkt av präster, ämbetsmän och militärer. På 1700-talet förkortades namnet till Melart och i en släktgen Melartin. Båda släktgrenar lever än i Finland. Litteratur finns det också, åtminstone på finska.
 
En utredning av släkten Melartopaeus finns på ss. 868-876 i:  
Axel Bergholm: Sukukirja II (Släktbok II)/Helsingfors 1892-1901 (en ny upplaga: Jyväskylä 1984).
Utredningen börjar från den första reformerade kyrkoherden i Kimito, Paulus Melartopaeus (d.ca. 1557) och innehåller 40 tavlor (ca.10 generationer) av Melartopaeus och Melart, ända till senare hälften av 1800-talet. Boken torde finnas också i någon större svensk bibliotek. Den är visserligen på finska, men namn och data är ju inte så olika.  
En kort översikt av släkten Melartopaeus-Melart-Melartin finns på finska i:
Kansallinen elämänkerrasto IV (Nationell Biografisamling)/WSOY Porvoo 1932.
Nårgra Melartopaeus-präster finns på svenska i:
Kyösti Väänänen: Herdaminne för Ingermanland I , utg. år 1987 av Svenska litteratursällskapet i Finland
Georg Luther: Herdaminne för Ingermanland II, utg. år 2000
 
Om man söker med namnet Melart i HisKi-databasens böcker mellan 1700-1900, finner man lätt tiotals medlemmar av släkten Melartopaeus. Utan en släkttavla är det dock ganska omöjligt att få reda av deras relationer.
 
Den ovannämnda Paulus Melartopaeus antas ha haft tre söner: Henrik, (som var far till Petrus Henrici M., superintendent i Mariestad, d. 1610); Petrus, kyrkoherde i Kimito (d.1585), samt Tomas. Det finns många luckor i de äldsta leden; ”De följande generationer är släkt med Paulus Melartopaeus, fastän relationen går inte att klargöras.”  De flesta Melartopaei i Bergholms bok är ättlingar av Christiern M. (d. 1679), kronofogde i Halikko.  
 
Några ord om de i tidigare Anbytar-inlägg nämnda Melartopaei (enligt Bergholm):
 
”Anders M. i garnisonen i Narva år 1690” är svår att placera; han kunde vara t.ex. Anders Gabriel eller Anders Kristian, men Bergholms bok ger personerna bara ett förnamn. Kanske är han född i Sverige?
 
Elisabeth M., (gift 1655 med Gabriel Thauvonius) var dotter av Josef M.(d. 1654), kyrkoherde i Kangasala. De hör till den s.k. Satakunta-släktgrenen, där namnet Melartin togs i bruk på 1700-talet.
 
Carl Josefsson M. (d. 1757), kyrkoherde i Uskela, g.m. Catharina Salonius, hör till den s.k. Satakunta-grenen. Han var sonsons son av Josef M. (d. 1654), kyrkoherde i Kangasala.
 
(Anders) Gabriel Gabrielsson M. (f.1721 d.1771) var rektor i Helsingfors trivialskola och senare kyrkoherde i Liperi (Libelits). Han var son av Gabriel Gabrielsson M., kronofogde i Sääksmäki, som var sonson av den tidigare nämnda Christiern M.
 
”Pastor M.” som dopvittne i Viborg 1721 kunde vara Christian Gabrielsson M. (f. 1684 d. 1753), bror av kronofogden Gabriel M., alltså farbror till ovannämnda kyrkoherden i Liperi. Christian M. var predikant vid Nylands kavalleriregemente, blev fångatagen 1709, fördes till Moskva och sedan till StPetersburg med andara fångar. Där var han pastor för krigsfångarna. År 1716 blev han frigiven och kyrkoherde i Viborg, senare också consistorii preses och domprost. (Luther: nro 447)
Emilia Carolina M. (f.1811 d.1887) g.m. Peter Adolf Kruskopf, universitetets teckningslärare, var dotter av Anders Johan M. (f. 1781 d. 1830), kyrkoherde i Lempala och senare i Skuoritsa (Ingermanland).
 
Som sagt, det finns många - och i år firas 125-årsminnet av en Melartopaeus-ättling, kompositören Erkki Melartin (1875-1937).

2014-03-19, 14:36
Svar #7

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Jag är ännu en ättling till Melartopeaus-släkten genom mitt släktskap med släkten Lenberg. Jag har precis fått Birgitta Perssons utredning från mina föräldrar och håller på att lägga in den i mitt släktträd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna