ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Modée  (läst 930 gånger)

2006-08-27, 19:03
läst 930 gånger

S. Svedberg

Söker föräldrarna till Gustava Margareta Modée.
F 14/11 1808 Kungsholm.
D 11/3 1896 Kungsholm.

2010-04-12, 17:38
Svar #1

Utloggad Mattias Kristiansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-05-08, 09:45
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om nån mer här är släkt med Modée släkten som startade med Johan-August Modée född 1858 i Ryd, Agunnaryds församling
/Mattias

2018-03-08, 20:02
Svar #2

Utloggad Anette Modée

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 14:55
    • Visa profil
Hej,

Det var längesedan som du ställde frågan om Johan-August Modée.
Men jag blev intresserad eftersom min morfars far tog namnet Modée någon gång I slutet på 1800-talet. Oklart när.

Han hette Karl August Petersson, född 1864 I Kalvsvik, Kronobergs län några mil från Agunnaryd.
Han var oäkta son till pigan Ingrid Maria Svensdotter. Mamman dog när Karl August bara var 6 år och han växte upp som fosterson hos Carl Nilsson och Britta Stina Magnusdotter på garden Björkelycke Frännafälle I I Kalvsvik.

Vi I släkten har länge varit förbryllade över varför han bytte namn till Modée.
Vi har trott att han tilldelades namnet vid inskrivning till det militära, men det borde ju inte vara tillåtet om det redan fanns en släkt med det efternamnet vilket det då verkar ha funnits I och med din anfader Johan August Modée.

Har du hittat några släktingar?

Mvh
Anette

/Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna