ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Morian / Murjan  (läst 2278 gånger)

2000-07-31, 23:00
läst 2278 gånger

Utloggad Gunnar Åström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2008-01-30, 13:36
    • Visa profil
Hej Thomas ! Du har rätt det är morbröder till JEM
JEM föddes i Korpikylä 1838 av en 25 -årig moder Eva Nilsdotter Murjan (ENM) och blev noterad som oä.
En syster till JEM-Eva Johanna föddes i Tossa 1842 också noterad som oä.  
ENM flyttade till Norge 1854 med dottern Eva Johanna.
Beträffande JEM:s kvinnor bör det nämnas att:
Hans blivande hustru(Maria A) var noterad i husförhören i sitt föräldrahem i Korpikylä 1859-1863. Hon hade noterats med en oä dotter Maria Johanna f. 1862. Den trolige barnafadern kan ha varit JEM men detta finns ingen notering om.Det måste betyda att JEM var fri för kvinnfolken.
 
Vi har ju tidigare nämnt att JEM hade haft kontakt med mer än en kvinna före sitt giftermål och om din Eva Elisabeth funnits med bland dessa kvinnor är inte omöjligt. Maria Hilda och kanske Greta Sophia är möjliga födslar som passar in om vi förutsätter att efter JEM:s giftermål 1864 förblev han trogen sin äkta hälft. Vi får väl se vad som kan komma fram så småningom.Hälsn. Gunnar

2003-03-19, 11:30
Svar #1

frida nilsson

Hej
Jag har en Jöns Morian i min släkt han var lifgrenadier och född 1775 i Värnamo jag undrar om det är någon som har någon Morian släkt från Värnamo och vet namnet på hans föräldrar?
 
frida

2003-09-17, 12:24
Svar #2

Nils Wodschow

En interessant debat og fremlysning af Morian'er.
Fra min morfars aner (Hay/Halmstad) finder jeg Sara og hendes far Bernt Morian. Hvordan kommer DE ind i billedet?
En nysgerrig ANE-jägare (forsker er lidt for avanceret, når jeg ikke har så meget fritid - endnu).

2004-01-29, 19:24
Svar #3

Eva Lidén

Hej!
Jag är intresserad av om det är någon som har gamla bilder från Rovasaari.Jag såg att du Gunnar Åström skrev för några år sedan att du har bilder från besök i R. Jag antar att du då menar nya bilder. Du kanske känner till någon som har gamla bilder?
Min mfmf var Per(Peter) Mickelsson-Rovasaari f 1828.
Hälsningar Eva

2004-01-29, 21:29
Svar #4

Utloggad Thomas Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2015-01-31, 13:11
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag har en gammal bild på Rovasaari (troligen från 1930-tal). Jag vet inte hur man lägger ut bilder här, men kan försöka med din e-post, om du vill?
 
Min fm mm var Eva-Lisa Rovasaari f 1835, yngre syster till Peter f 1828.
 
/Thomas

2004-02-02, 22:11
Svar #5

Eva Lidén

Hej Thomas!
Tack för bilden!
Till sommaren ska jag besöka Rovasaari med några släktingar. Det ska bli roligt att se i verkligheten. Vi är beredda på strapatser, har hört att det inte är lätt att ta sig dit.
Tyvärr har jag inte hittat föräldrar till Johan Johansson-Wasikaoja, eller Clara Isaksdotter jag heller.  
 
/Eva

2004-02-03, 20:12
Svar #6

Utloggad Thomas Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2015-01-31, 13:11
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag har inte varit till Rovasaari heller, ännu. Har hört några historier om stället, om släkten Rovasaari, har du hittat några dokument, etc?
 
/Thomas

2004-02-12, 20:42
Svar #7

Eva Lidén

Hae Thomas!
Nej, jag har inte hört så mycket om Rovasaari förutom det ni berättat här. Min morfar Henrik Wilhelm Sandström växte upp på R i den lilla stugan längst till vänster på fotot du skickade .
Morfar var son till Eva Lisa Persdotter R och Oscar Sandström.Jag har hört berättas att HW var engagerad bla som roddare när tyskarna höll på med muddringgsarbete i närheten av R.
Jag har inte forskat så länge. Håller just nu på med lagfarter över R. Jag såg att Johan Erik Murjan Köpte R för 1.200 Riksdaler av Pehr Olof Franki eller Mursu(det stog skrivet så). Denne Franki eller Mursu har jag inte hör talas om förut.
Var det också en familj som bodde på R?
Eva

2006-03-13, 20:30
Svar #8

Camilla Ljungberg

Letar efter uppgifter om Anna Morian (eventuellt Morien) som var bosatt i Hallsberg runt 1870/60. Hon var guvernant hos familjen Bergöö.  
 
MVH Camilla

2006-03-14, 18:30
Svar #9

lena andersson

Det finns en Anna Morian f.1821 på gotland. Hon bodde där som inhyses piga även 1890 (sv bef.cd)

2006-03-16, 14:32
Svar #10

Camilla Ljungberg

Tack så mycket för ditt svar men denna Anna var bosatt i Hallsberg runt 1880 hos familjen Bergöö vilket är konstnären Carl Larssons svärföräldrar.  
 
MVH Camilla

2006-03-16, 16:00
Svar #11

John Sidén

Hej Camilla!
I folkräkningen 1900 hittar jag Anna Maria Charlotta Morien f 1852 i Katarina Sthlm, hon är då ogift och bor i Hedvig Eleonora församling i Stockholm rote 11 kvarteret Styrmannen n:o 20. Hon återfinns också på Söderskivan och bor 1878 med sin mor och tre yngre syskon på Skaraborgsgatan 14 A i Maria församling i Sthlm. Anna Maria Charlotta uppges där vara född 1852-03-23 men födelseförsamling uppges inte. Hennes mor uppges vara sidenfabrikörsänkan Maria Sofia Elisabet Morien f 1826-04-22 i L?beck, hon avled 1885-07-30 i Maria församling i Sthlm.  
Familjen Bergöö bodde under 1870- och 1880-talet i Torp på Norra Sanna ägor i Kumla församling i Närke men ingen Anna Morien har varit kyrkobokförd hos dem. Det hindrar dock inte att Anna Maria Charlotta Morien ändå kan ha varit guvernant där. Fram till 1886 var Anna Maria Charlotta kyrkobokförd hos modern i Maria församling i Stockholm, 1886 flyttade hon till Hedvig Eleonora församling.  
Hoppas att dessa uppgifter kan vara till hjälp för dig.  
Med vänlig hälsning
John

2010-11-01, 16:36
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
En ana som har gäckat mig i många är har äntligen avslöjat sitt ursprung. Det handlar om skräddaren Håkan Perssons hustru Ingeborg Thomasdotter (död 1784 i Löddeköpinge), som i den utförliga dödsnotisen lite snabbt anges vara född 1716 i Saxtorps socken i Skåne. Detta stämmer dock inte, och inte heller i grannsocknarna Billebegerga och Västra Karabys födelseböcker återfinns hon. Idag fann jag dock att hennes mor var Elna Ifvarsdotter (ca 1685-1752) i Saxtorp, gift tre gånger enligt bouppteckningen 1752, och dottern Ingeborg Thomasdotter var hennes dotter i ett tidigare gifte. Märkligt...
 
När Elna Ifvarsdotter gifter sig 1723 i Saxtorp anges hon dock vara kvinnfolk på Tågerups gård i samma socken, så de ville vara lite snälla och skrev i bouppteckningen att det första förhållandet var ett äktenskap - Ingeborg Thomasdotter var alltså född utom äktenskapet, angivet 1716 i Saxtorp. Jag började leta efter någon Thomas i trakten, men hittade ingen lämplig (märkligt också att Ingeborg ärvde modern om hon var född utom äktenskapet).
 
Som av en händelse hittade jag en notis om att en person som tjänade handelsmannen Morian var fadder vid ett dop i Saxtorp 1713. Den skånska släkten Morian var ju främst Landskronabaserad, och jag kom att tänka på att jag vid något tillfälle sett en Thomas Morian nämnas, kanske han kunde vara intressant i sammanhanget?
 
Och mycket riktigt - vid tiden för Ingeborg Thomasdotters födelse, ca 1716, fanns det faktiskt en ung Lundastudent vid namn Thomas Morian, som ska ha gått i Landskrona skola innan han blev student 1704. Han gifte sig året efter Ingeborg födelse i Kvistofta 1717 med änkan Else Christina Qviding, blev förvaltare på Rydebäcks tegelbruk och dog där redan 1721.
 
Eftersom jag inte alls vet i vilken socken Ingeborg Thomasdotter föddes vet jag inte i vilken häradsrätts arkiv jag ska leta (lämpligast Harjager eller Rönneberg), men jag tänkte i alla fall börja och se om Morian-spåret kunde vara något att ha. Finns det någon forskare som kan placera in Thomas i släkten? Han får ett barn 1718 i Kvistofta, då hans mor från Landskrona bär barnet, så han bör tillhöra Landskrona-släkten.
 
Tack på förhand, med vänliga hälsningar,
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-08-14, 03:52
Svar #13

Utloggad Claes Fredrikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-08-14, 03:52
    • Visa profil
Söker anor till Ottiliana Morian, f. 1724 i Landskrona, g1759 m Carl Gustaf Schough. Fadern var Bernt Morian och modern Sara Wiborg.
MVH
Claes

2012-12-15, 11:33
Svar #14

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
At Eder högwyrdighet och Plur: Ven: Consistorium, i anledning af min reqvisition, behagat utfärda stämning uppå Hr Handelsmannen Berent Morian, thes k: Fru och dotter Jungfru Johanna Morian at wara mig wedermälige uti det af mig emot dem instämde trolåfningz mål aflägger iag min ödmiukaste tacksäjellse. ...
...
LandsCrona d 7 febr: 1737
 
Ödmiukaste Tienare
E: Stare
 
***
 
Dett har wähl Handelsmannen här i staden Hr Ephraim Stare för någon tid sedan låtit tillställa mig Eder högwyrdighetz och Plur: Venerandi Consistorii utfärdade stämning, at iag tillika med min käre hustru och dotter Johanna Morian skulle inför det högt:de dom Capitlet i Lund stånda honom till wederhörigt genmähle uti en trolåfningz saak, som Hr Stare och bem:te min k: dotter Åhr 1734 sins emellan skriftel:n slutat; ...
...
 
LandsCrona d 7 febr 1737
 
Ödmiukaste tjänare
Berent Hansson Morian
 
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:63 (1737) Bild 230-(AID: v234821.b230)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna