ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Müllerheim / Müllnheim / Mullheim  (läst 947 gånger)

2006-03-11, 04:08
läst 947 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej! Har någon träffat på namnet,Müllerheim,Müllnheim,Mullheim eller något liknande.Min make har en anfader Carl Fredric Müllerheim, som han sökt efter i många år. Denne man bodde kring år 1800 i Tving i Blekinge.Var han är född,var han kom ifrån och vilka som är hans föräldrar är okänt.Carl Fredric var gift med Sissa Håkansdotter och hade två söner: Carl född 20 juli 1799 och Fredric född 20 febr. 1803, båda i Tving. De och deras ättlingar bar namnet Carlsson.Müllerheim var målare och dog ca. 1812,då hans hustru kallades änka,men Carl Fredric är ej funnen i någon dödbok. Tips emottages med tacksamhet !!! M.v.h. Ann-Marie Gidå.

2006-03-12, 00:54
Svar #1

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej igen! I hastigheten var jag lite obetänksam när jag skrev att Müllerheims söners ättlingar bar namnet Carlsson.Naturligtvis hette Fredrics barn Fredricsson.Det jag hade i åtanke var att på Carls led föddes en eller flera Carlar i flera generationer framåt i tiden och därför kom deras barn att heta Carlsson liksom Carl och Fredric själv föredrog att kalla sig.Såledrs är det ett flertal Carl Carlsson, som min make härstammar från Hälsn.Ann-Marie

2006-11-23, 01:51
Svar #2

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Enligt [Jan Eric Almquist - Lagsagor och domsagor i Sverige del I] sidan 239 var en Svante Johan Möllerheim Häradshövding i Kulling m. fl. härader, 1768-1769.  
 
I en släktmatrikel innehållande efterträdaren Nils Samsioe står det att Nils blev hh i Ås, Gäsne och kullings härader genom byte med S. J. Möllerheim. Om detta betyder att Möllerheim tar över Samsioes plats som proto notarie vid Göta hovrätt vet jag inte.
 
Vet någon var Möllerheim bodde under sin tid som häradshövding? (Jag såg honom inte på häradshövdingsbostället Segerstad i Tärby socken.)
 
Mvh Staffan

2007-07-31, 15:54
Svar #3

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Staffan ! Vi hade gett upp hoppet om svar på frågan om Müllerheim, men råkade av en tillfällighet titta på våra gamla inlägg. Tyvärr har nog inte Häradshövdingen Svante Johan Möllerheim något släktskap med min makes anfader. Men i Skåne Genealogen Nr:1 2007 nämns att Svante Johan Möllerheim (1704- 1774) var häradshövding över Torna, Bara och Harjagers härad i Skåne 1759 om det kan vara dig till någon hjälp. Vänlig hälsning Ann-Marie

2007-10-10, 02:57
Svar #4

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej ! I boken Karl XII:s officerare av Adam Lewenhaupt,Andra delen sid.464 finns att läsa: Mühlheim,Henrik Fredrik, kornett vid Östgöta kav.-reg. 1718 27/1 avsked 1719 30/9. I boken Kungl.Andra Livgrenadjär Regementet av Stenhammar - Stenbock kan man på sid. 189 läsa: 473. Von Mülheim. Henric Ferdinand Död 1720 /1 (mördad) Kornett vid Östgöta kav.-reg.1718 27/1. avsked 1719 30/9. Vissa uppgifter i ovanstående böcker gör att man förleds att tro att det gäller samme man, men namnen skiljer dem åt. Troligen lämnar en av böckerna fel upplysningar, men vilken av dem? Finns det någon, som känner till det rätta förhållandet? Var var dessa män eller ev. denne man bosatt? Vad beträffar mordet undrar jag var det inträffade. Jag är tacksam för alla upplysningar om kornetten Henrik Mühlheim alternativt Henric von Mülheim. Hälsning från en förväntansfull Ann-Marie

2020-10-28, 05:16
Svar #5

Utloggad Ann Kenne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-10-31, 22:44
    • Visa profil
Hittade denna sökning som påminner om min anfader. Söker en Carl Frederik Mylheim född 1764 Tving. Var gift med Sissa Håkansdotter.
Tack på förhand. Mvh Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna