ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedström  (läst 2517 gånger)

2011-07-10, 00:17
läst 2517 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat en familj Nedström i Skåne, som någon kanske har fler upplysningar om: åren 1766-70 är en Haqvinus Nedström boende i ett gatehus under klockaregården Högseröd Nr 8 i Högseröds socken tillsammans med hustru och barn. Om Haqvinus vet jag inget mer, men hustruns namn bör vara Catharina Maria (född 1733 20/5 i Högseröd, död 1809 24/6 hos sonen Göran i Hardeberga). Paret hade åtminstone två barn:
 
1) Göran Nedström, född 1765 10/4 i Högseröd, stenhuggare, klockare  i Hardeberga och Södra Sandby, död 1826 1/6 i Hardeberga.
2) Sven Johan Nedström, född 1769 i Högseröd, stenhuggare, klockare i Kyrkheddinge och Esarp, död 1809 23/10 i Kyrkheddinge.
 
Vilket var Haqvinus yrke, och vart kom släkten ifrån? Kan han ha fungerat som klockare, med tanke på att han bor under klockaregården i Högseröd och de båda sönerna blir klockare efter korta karriärer som stenhuggare?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-10, 10:36
Svar #1

Paul Bergström

Markus,  
 
Paret bör ha gift sig under slutet av 1750-talet i Högseröd. Hustrun heter Catharina Maria Friberg och är dotter till klockaren i Högseröd Lars Friberg och h.h. Abigael Boye.
 
Paret får dessutom en son Carl Fredrik 1762 i Gummastorp, Västerstad Sn.
 
Jag har en notering om att Nedström är målare till yrket. Han dyker upp första gången för mig 1758 som målare på Löberöds gård.
Under 1780-talet hamnar Nedström i Höör på ett gatehus och dör där 1798 den 22 mars. Han är uträknat född c:a 1727.
 
Gissningsvis borde Nedström kunna fiskas upp i något regemente innan dess.
 
/Paul

2011-07-12, 12:42
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Paul!
 
Ett stort tack för dina alltid lika innehållsrika svar! Intressant att morfadern till bröderna Nedström ska ha varit klockare, och ditt svar förklarar ju varför Haqvinus med familj var innboende i Högseröds klockaregård - Catharina Maria Fribergs syster var ju gift med klockaren Orre där.
 
Jag får se om jag kan hitta Haqvinus vid något regemente före 1758, och kanske även hitta hans ursprung. Kanske i Nedraby?  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-12, 13:08
Svar #3

Paul Bergström

Magnus,
 
hittade en liten skrivning om Nedström att han jobbat i Hörja kyrka:
 
....Dessa båda säten brukade vara placerade på ömse sidor om altaret. I vapenhuset fanns 1761 tre bänkar av furubrädor. Två år senare stofferades bänkar, läktare, altarskrank och funt av målaren Haqvin Nedström. Alla bänkar i nykyrkan fick 1780 sättas om till följd av fuktskador på golvläggningen....
 
Denna återfinns http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=639899
 
/Paul

2011-07-12, 13:19
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Paul!
 
Mycket intressanta uppgifter, kanske finns Nedström även nämnd i något konstnärslexikon eller liknande? Får se om jag hittar något, han verkar ju inte direkt ha varit vem som helst om han fick uppdrag i kyrkor.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-02-02, 16:03
Svar #5

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Hej, så roligt att läsa! Jag är släkt med Sven Nedström. Han är min mormors farmors morfar Jag har hittat honom i klockarehandlingar från Lunds domkapitel. Det är prästen i Kyrkheddinge som vädjar till domkapitlet att vänta med att tillsätta tjänsten för att änkan är i stort behov av pengarna (lönen kan jag tänka) eftersom hon har tre omyndiga döttrar att försörja.
Jag har forskat en del i släkten även framåt.  
Jag hittade också notisen om att Haqvin Nedström målat kyrkan i Hörja. Jag kontaktade församlingen där för att höra om det fanns mer info. Bad dem även om kontaktuppgifter till författaren av texten men de hade inget av det.  
Jag hade dock noterat att Abigael är Haqvins mor men just nu har jag inte tillgång till källan. Beställde utdrag ur Högseröds kyrkoböcker från någon släktforskarförening. Det var antagligen där jag hittade den uppgiften.
Var har ni hittat uppgiften att Haqvins hustru hette Friberg? Jag har bara noterat hennes förnamn. Skulle bli glad för lite källor.

2012-02-03, 00:25
Svar #6

Paul Bergström

Har inte tillgång till min forskning nu, men kan det vara så att uppgiften kommer från notisen där paret får en son Carl Fredrik 1762 i Gummastorp, Västerstad Sn.

2012-02-03, 15:19
Svar #7

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Tack! Nu såg jag uppgifterna där. Men det framgår väl inte just där att Abigail Boije är hustrun Christina Maria Fribergs mor. (jag tvivlar inte på era uppgifter, vill bara ha klart för mig själv).  
Jag undrar också varför ni tror att han var soldat? Gissningsvis borde Nedström kunna fiskas upp i något regemente innan dess.

2012-02-03, 17:29
Svar #8

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
 
 
För dessa barn till Åke Rinaldo och Karna Nilsdotter näms några Nedström som faddrar.
 
 
 
1818-08-23 föds  Elna.
Som fadder står bland annat klockaren Jöran Nedström i Fogelsång med dess dotter Anna.
 
Källa: Hardeberga (M) C:3. Födelse- och dopbok 1810-1861.
 
 
 
Nils född 1821-05-09.  
piga Kjerstina Nedström i Fågelsång näms som fadder.
 
Källa: Hardeberga (M) C:3. Födelse- och dopbok 1810-1861.
 
 
 
 
Margareta föds 1824-06-23 och som faddrar näms Stenhuggaren Nils Nedström i Fågelsång.
Stenhuggarens Nedströms hustru Botilda Beata Möllerström bar henne.
Klockaren G. Nedström i Fågelsång.
Klockarens hustru Elna Jönsdotter i Fågelsång.
 
 
Källa: Hardeberga (M) C:3. Födelse- och dopbok 1810-1861.
 
 
 
 
 
 
Jag vet inte om dessa Nedströms kan vara av intresse?!
 
 
 
 
Mvh,
Kina Sylejmani.
 
(Meddelandet ändrat av Kina 2012-02-03 19:40)
 
(Meddelandet ändrat av Kina 2012-02-04 11:18)

2012-02-03, 18:02
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
De båda bröderna Göran och Sven Johan Nedström var först stenhuggare, men blev sedermera klockare i var sitt pastorat. Göran Nedström (f. 1765 i Högseröd, d. 1825 i Hardeberga) blev klockare i pastoratet Hardeberga-Södra Sandby. Med sin första hustru Ingar Nilsdotter (f. 1755 i Hardeberga, d. där 1820) hade han barnen Kjersti (f. 1794 i Hardeberga, likt övriga syskon, g. m. åboen Nils Larsson i Hardeberga), Anna (f. 1797, g. m. Jöns Tykesson, åbo i Lilla Råby), Nils (f. 1800, stenhuggare och övertog barndomshemmet). Med andra hustrun Elna Jönsdotter hade han inga barn. Yngre brodern Sven Johan Nedström (f. ca. 1769 i Högseröd, d. 1809 i Kyrkheddinge) blev klockare i Kyrkheddinge-Esarp, och hade i sitt äktenskap med Ingar Nilsdotter Hult fyra barn, Maria (f. 1797 i Hardeberga), Elna (f. 1798 i Hardeberga), Anna (f. 1801 i Kyrkheddinge, g. m. Mårten Andersson) och Botilla (f. 1802 i Kyrkheddinge).
 
När det gäller uppgiften att klockaren Lars Friberg ska ha gift sig med en dotter till företrädaren vid klockarelägenheten i Högseröd, Georg Boije, bekräftas detta i en fullmakt, daterad 1721 15/3 (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIIf:42). I denna fullmakt framgår det att gamle klockaren vid Högseröd, Georg Boye, för sin sjuk- och ålderdoms skull hade anhållit hos domkapitlet om att få avstå sitt klockareämbete till sin tillkommande måg, unge personen Lars Olofsson Friberg. Vid ett förhör hos biskopen hade man utrönt att Lars uti sin Christendom och Sången, Nöijaktige prof giordt, och godt hopp om sig gifwer till wijdare förbättring, förutan at honom om des goda förhållande och stilla lefwerne, godt wittnesbörd och låford gifwes.
 
Utifrån sonen Carl Fredrik Nedströms födelsenotis 1762 i Västerstad (där man får veta att föräldrarna är Håkan Nedström och Catharina Maria Friberg, barnet bars av Abigail Boije från Höxeröd, medan en av faddrarna var klockaren Orre i Höxery (Högseröd)) kan man ju alltså konstatera att Abigael bör vara mor till Catharina Maria, inte Håkan, eftersom nu klockaren Friberg var gift med en dotter till klockaren Boije, enligt fullmakten från 1721.
 
En uppgift säger förresten att Georg Boije i sin tur var son till organisten vid S:t Petri kyrka i Malmö, Ernst Boye (verksam åtminstone 1652-1696, död före 1708) och hans hustru Beata Lydersdotter, något som inte verkar stämma eftersom ingen son Georg omnämns i bouppteckningen efter Ernsts änka Beata Lydersdotter 1708.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-02-05, 10:11
Svar #10

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Tack för all information  Hur kommer det sig att du forskar i den här släkten?
Och tack Kina. Det är samma släkt!

2012-02-14, 22:09
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Jag är allmänt nyfiken på klockare i Skåne och Blekinge i äldre tid, och familjen Nedström är en av de familjer jag hittills hunnit utreda i min forskning (tyckte dessutom att namnet lät så ovanligt, att jag bara var tvungen att prioritera den först. ).
 
Jag är väldigt nyfiken på varifrån Haqvin kommer, jag är lite inne på Nedraby socken eller någon liknande ort med förledet Ned-, och det är nog detta Paul tar i beräkning när han ovan skriver att Haqvin borde gå att fiska upp vid något regemente, militärer brukade ju ta förledet i sin födelse- eller hemort och skapa ett nytt efternamn av det när de inträdde i militär tjänst.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-02-15, 18:21
Svar #12

Paul Bergström

Hej Markus!
 
Jag ser att det finns en odaterad bouppteckning efter h. Ingeborg Håkansdotter (gm Påhl Månsson) på Nedraby 9. Hon efterlämnar sonen Håkan Påhlsson, 6 år.  
Om du kan kika i kyrkoboken och hon har avlidit, säg under perioden 1932-1935, så har vi en arbetshypotes att börja jobba med.
 
/Paul

2012-02-16, 22:11
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Paul!
 
Det var en god hypotes, men efter lite sökande upptäckte jag att Ingeborg Håkansdotters bröder gifte sig på 1760-talet i Bromma socken. Mycket riktigt hittade jag också en vigsel i Bromma 1761 2/10 mellan Pål Svensson och Ingeborg Håkansdotter, så det var tyvärr några decennier för sent för att kunna stämma in på vår Haqvin Nedström. Sökandet går vidare.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-02-16, 22:41
Svar #14

Paul Bergström

Påhl Svensson? Han skulle väl heta Påhl Månsson,

2012-02-16, 22:48
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Enligt den odaterade bouppteckningen (Örup godsarkiv AII:3, nr. 1) hette änklingen på Nedraby Nr 9 Påhl Svensson, det var därför jag först inte hittade vigseln (jag sökte på Påhl Månsson).
 
För säkerhets skull letade jag nu fram dödsnotisen, Ingeborg Håkansdotter anges ju i bouppt. ha avlidit den 13 maj, och året visade sig vara 1771; enligt Övraby dödbok: Andra dag Pings d: 20 Maij jordades Påhl Swens hustru Ingebor på No 9 i Nähraby, som dödde af hetsig siukdom d: 13 ejusdem, war 31 åhr gl..
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-28, 18:15
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Klockaren Georg Boije i Högseröd.
 
Hej!
 
Jag har hittat ytterligare några uppgifter om klockaren Georg Boije i Högseröd. Kanske hade mitt inlägg passat bättre under Boije eller Högseröd, men eftersom Georg och hans familj redan diskuterats härunder tänkte jag att jag postar det här med en länk från lämpligare rubrik.
 
År 1689 var Georg stadsfiskal i Malmö, då han nämns som åkärare i ett mål den 12 juni samma år, men magistratens protokoll nämner inte när han tillträdde denna tjänst (källa: Magistraten i Malmö, vol. Ö2:1, del 2, s. 165). På 1690-talet blev han pedell (en äldre benämning på universitetsvaktmästare) hos domkapitlet i Lund, och nämns som sådan i domkapitlets protokoll under 1710-talet. År 1710 rekommenderas han av konsistorium till den lediga klockaretjänsten i Ystad (S:t Petri församling), men får den ej (CEP 1710 12/7, §. 6). År 1710 nämns att han lidit skada vid en uppkommen brand i Lund, konsistorium godkänner därför att han får 10 daler silvermynt ur konsistoriums kyrkokassa samt att han ska få njuta brandstödshjälp (CEP 1710 26/7, § 12 och 1710 18/10 § 18).  
 
År 1717 rekommenderades han, efter konsistorialernas intercession, till den lediga klockaretjänsten i Högseröd efter Jonas Höijgård. Han tilläts även att hålla en klockarsubstitut till sin hjälp och skulle ackordera med den förre klockarens änka om nådåret, som ägde rum från den förre klockarens död till samma datum efterföljande år (CEP 1717 17/4, § 7). En månad senare nämner konsistorium att de behöver en ny pedell, eftersom f. d. pedellen Georg Boije, för sin ålderdom och svaghet, tillåtits begära avsked ur konsistoriums tjänst och till någon sin hugnad erhållit fullmakt på klockaretjänsten vid Högseröd (CEP 1717 27/5, § 10). År 1718 nämner konsistorium att klockarna i Högseröd och Gårdstånga blivit satta till arbetsdrängar, och skriver därför till guvernören Carl Gustaf Hård och kräver att de åter måste få komma till sina klockaretjänster igen (CEP 1718 28/3, § 32).
 
Georg Boije var död före november 1731, och var gift i första äktenskapet med Sofia Olofsdotter Lundæa, som var död före november 1711. De fick tillsammans tre döttrar i Lund, Anna Elisabeth (född 1698 21/10, gift 1716 3/7 i Lund med klockaren i Ystads S:t Petri, Andreas Hult) samt tvillingarna Abigael och Maria (döpta 1701 1/3), varav alltså Abigael gifte sig med faderns efterträdare, klockaren Lars Friberg.  
 
Mvh, Markus
 
(* CEP = Consistorii ecclesiastici protokoll, Lunds domkapitels protokoll, serie AI).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna