ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nenzén  (läst 1017 gånger)

2004-04-05, 20:06
läst 1017 gånger

Petra Höglund

Hejsan Jag vet inte vart jag ska lägga denna förfrågan här eller på orten men provar här. Jag letar efter Olof Nenzén född 1842 i Stöde gift med Märta Olivia Selin 1854 i Selånger. Har hittat dem i 1890 skivan. DE hade sönerna Nils Johan, Johan Olof och Erik Albert.

2005-11-08, 17:51
Svar #1

Jörgen Nenzn

Hej. Jag har just börjat söka min släkt på fädernet och letar efter alla som tillhör släkten Nenzén (Råberg Nenzén) från Säbrå. Vet att min farfar hette Erik Råberg Nenzén (född 11/5-1876 i Säbrå) och var gift med Evelina Mickelsdotter-Penfolk (född 29/9-1883 i Närpes, Finland). Hans far hette Erik Johan Råberg (född 1847 i Säbrå) och var gift med Stina Greta Topplänta (född 1841 i Säbrå). Sedan är det stopp. Vet inget om deras syskon, övriga barn etc. och är tacksam för all hjälp och alla tips. E-post: jorgen.nenzen@tele2.se

2005-11-08, 20:46
Svar #2

Lars Öhman

Jörgen, Jag tror att Du ska lägga Dina frågor om Erik Johan Råberg under Ångermanland, Säbrå socken. Chansen är större att Du får svar där. Men jag kan informera Dig om att han står som torpare i byn Överdal i Säbrå socken. Du kan alltså starta Dina forskningar med att gå igenom husförhörslängden för byn Överdal i Säbrå socken. Där ser Du vilken familj han har. Åtminstone följande fyra barn finns förutom Din farfar Erik. Anna Charlotta född 1871, Johannes född 1877, Gustaf född 1879 och Emma Kristina född 1882. Eftersom både han och hustrun var födda i Säbrå socken så är födelseboken för Säbrå en bra utgångspunkt för Dig för att finna deras föräldrar. Du får sedan tänka på att såväl Råberg som Topplänta är båtsmansnamn. Det betyder att det finns åtskilliga personer med dessa namn i bygden som inte alls är släkt. Mina uppgifter ovan är hämtade från folkräkningen 1890, som är utlagd på Internet men lita inte på detta. Det kan finnas fel i detta material så gå till källorna för att kolla. Lycka till med forskningarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna