ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012  (läst 3470 gånger)

2001-05-10, 14:20
läst 3470 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Känner någon till varifrån fänrik Olof Nordwall kom? Han levde 1690-1776 och avled i Väderstad, Ög län. Han är stamfar för östgötasläkten Nordwall med många präster i sina led. Den är upptagen i Örnberg, Svenska ättartal, del 7 och dessutom har Birger Nordwall skrivit en bok om släkten. Enligt obekräftad uppgift kommer släkten från Gävle.
Olofs son, Otto Nordwall (1723-1787) blev f ö åtalad för majestätsbrott.

2001-05-22, 08:55
Svar #1

Lars Nordwall

Olof är med stor sannolikhet född i Njurunda, Medelpad den 21/5 1689, son till Erik Nilsson och Sigrid Olsdotter i Nolby.
Namnet Nordwall dyker upp på flera ställen i Nolby och har troligtvis används av ägarna till gården Nolby 1 även om det inte alltid framgår av kyrkböckerna.
 
MVH  Lars Nordwall
lars.nordwall@telia.com

2001-05-22, 09:14
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Lars,
Har du några närmare belägg för att Njurunda-Olof är identisk med den fänrik Olof Nordwall, som blir volontär i Östgöta regemente?

2002-02-08, 23:15
Svar #3

Utloggad Mona Hallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:36
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon av er till Kajsa Sofia Nordwall i  
Nora, Sättna?

2002-02-21, 15:03
Svar #4

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Mona,  
Vad har du mer för uppgifter om K S Nordwall? Det finns nog rätt många släkter N i landet.

2002-09-24, 22:05
Svar #5

Lars-Erik Thorslund

Jag söker föräldrar till Anders Nordvall född 1775
25/8. Antagen till sockenskräddare i Njurunda socken 1796. Tiden före är okänd.

2002-10-16, 14:00
Svar #6

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
I senaste numret (4/02) av Forum, s 43 kan man läsa att det nu finns en CD med familjeregister över bl a Njurunda.
Så där kanske vi Nordwall-forskare kan hitta något av intresse?

2006-05-04, 15:44
Svar #7

Irne

Hej, min anfaders brorsdotter gifte sig Nordwall i Grundsundatrakten och fick 15 barn men bara de två äldsta blev gamla nog att bilda egna familjer. Barnen föddes på 1850-1870-talet, och dog från att bara vara några dagar till över ett år gammal. Det man undrar över då är ju om det fanns någon särskild sjukdom. Den olyckliga modern till alla dessa barn dog själv 1923 i 85-årsåldern i Husum. Mvh Ir?ne

2006-10-11, 13:05
Svar #8

Ulf Landeberg

Hej, är det någon som kan hjälpa mig vidare att finna ut Axel Robert Nordvalls livsöden. Vad jag vet är att han föddes den 8 september 1870 i Lysekil och dog den 31 juli 1938 i Stockholm. Hans föräldrar var Robert Nordvall, känd gästgivare i Lysekil, och hans fru Juliana Dorothea, född Landeberg.  
Axel Robert Nordvall grundade bl.a. 1904 tillsammans med Gustaf Dal?n Aktiebolaget Gasaccumulator (AGA) och var i många år verksam i utlandet med att introducera AGA-produkter.  
Att finna något om honom personligen är väldigt svårt och därför vore jag väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning. Ulf

2012-03-04, 16:11
Svar #9

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Oj, det var ett tag sedan någon skrev på den här avdelningen! Jag har också Fänrik Olof Nordwall (ca 1690) i mitt träd och har många uppgifter om honom men inget som leder till hans ursprung, var kom han ifrån och vilka var hans föräldrar? Jag vill väldigt gärna höra om någon annan kommit längre med detta men jag vill ha källhänvisningar och uppgifter som styrker tesen.
Nohlby i Njurunda kan vara en idé men spåren går inte att följa, eller har jag fel...? Birger Nordwall, som forskat i släkten tidigare, skriver att han kom från Gävle men han anger inget indicium eller några källor, säg gärna att jag har fel!
Hoppfull
Anna Lo

2012-03-05, 06:07
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Vad heter Olof Nordwalls barn? Kan ge ett uppslag till vad Olofs far och mor kan heta. Att Olof skulle komma från Gävle är en uppgift som står i Lewenhaupts Karl XII:s officerare. Källor till uppgifterna om Olof där är riksregistraturet, riksens ständers kontors lönelikvidationer, regementschefernas skrivelser och regementsarkiven samt krigsarkivet.

2012-03-05, 18:43
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag har forskat lite i släkten Nordwalls ursprung och gjort denna sammanställning:
 
Nordwall - östgötasläkten.
 
Två olika teorier finns om släktens ursprung:  
Teori nr 1: Enligt Örnberg, Svenska Ättartal, del 7, s 340: ”Slägtens stamort är Gestrikland. Der, i Gefle stad eller i Walbo s:n, föddes Olof Nordvall, f 1690...”.
Svenska Släktkalendern 1938 är inne på samma spår - ”född i närheten av Gävle”.
I ett brev 1988 4/7 till Genealogiska Föreningen skriver Erik Nordwall, Stockholm:
”Vi har kunnat härleda släkten Nordwall till bonden Joan Karlsson el Olofsson i Kate eller Katö, nuvarande Gadö på ön i Gavleån, i början av 1500-talet. Sonen Karl Johansson i Gadö erlade 7 mark och 1 ½ öre till Älvsborgs lösen, 10 % av sina tillgångar. Ön ligger i N Valbo, Nordvalbo (min kurs.). Bonden Anders Karlsson i Gadö fick 1690 16/2 en son Olof Andersson, som tog anställning vid Östgöta infanteriregemente och avancerade till fänrik. OA tog antagligen år 1713 släktnamnet Nordwall efter sin fädernebygd”.
Teori nr 2: Birger Nordwall, Några anteckningar om släkten N (Stockholm 1925) hävdar: ”Slägten härstammar och har antagligen sitt namn från Norrby i Njurunda socken i Vesternorrlands län”.
Lars Nordwall hakar på denna teori i ett inlägg på Rötter 2001-05-22: ”Olof (Nordwall) är med stor sannolikhet född i Njurunda, Medelpad den 21/5 1689, son till Erik Nilsson och Sigrid Olsdotter i Nolby. Namnet Nordwall dyker upp på flera ställen i Nolby och har troligtvis använts av ägarna till gården Nolby 1, även om det inte alltid framgår av kyrkböckerna”. Här kan nämnas att inget av Olofs barn fick namnen Erik eller Sigrid!
Adliga ätten Nordewall - före adlandet Nordwall - kommer också från Nolby i Njurunda och Birger Nordwall anser ”stora skäl föreligga för antagandet” att de båda släkterna hör ihop.
Men man kan ju undra vilka dessa skäl är.....
 
/Nils Hård

2012-03-05, 19:39
Svar #12

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
I Elis Sidenbladh, Urmakare i Sverige finns på s 114 en Johan Nordvall, urmakare i Njurunda, verksam i slutet av 1700-talet. Har bl a tillverkat tornuren i Ljustorps och Njurunda kyrkor.
 
Det visar ju att namnet Nordvall var gångbart i Njurunda. Kanske kom denne från just byn Norby i denna socken?

2012-03-06, 08:29
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Gadö, var ligger det? Det finns en by i Valbo som heter Ön där Mackmyra bruk är lokaliserat. Men där finns ingen Anders Karlsson, i varje fall inte i mtl där bönder ska finnas redovisade. Och söker man efter Olof i fb finns inte heller Olof eller Anders Carlsson där. Det närmaste är en Olof f 1690 15/2 som är son till Anders Persson i grannbyn Ytterhärde vars hustru enl Valbo AI:1 heter Carin Carlsdr. Och vart Olof tog vägen vet jag inte. En äldre son Per övertog hemmanet Ytterhärde 4 och kallas riksdagsman när han dog 1764, vilket möjligen styrker att Olof Nordwall skulle kunna vara från Ytterhärde.
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2012-03-06 13:26)

2012-03-08, 01:53
Svar #14

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Så trevligt att få igång den här tråden igen! Jag hittar Olof N i Östgöta ständiga infanteri till fots 1715-16 och tar gärna emot tolkningshjälp där: Östgöta regemente 236 (1715-1716) Bild 46 (AID: v65373.b46, NAD: SE/KrA/0023)På slutet står transporterad från Wadstena compagnie men är det Olof som kommit därifrån eller...  
Sökte i tidigare rullor utan resultat, troligen för att han deltog med Stenbock vid Gadenbusch och satt fången i Tönningen 1712-13, se:  
Krigskollegium Krigsmanshuskontoret D:1 (1730-1750) Bild 128 (AID: v33821.b128, NAD: SE/KrA/0014) Liggare över underhållssökande officerare.  
Hans barn bär namnen: Anders, Otto, Johan Magnus, Margareta Catharina, Carl, Christina Maria, Per (X2)och Fredrik, så där är lite att välja på! Han har afsked från 1719, gifter sig 1720 och bor på Storgården nr 1 i Vallsberg, Östergötland. Varför skulle han hamna i Östergötland om han kom från Gävle eller Njurunda? Problemet med Njurunda, Nohlby är också att därifrån kommer Jonas Nordvall, präst i Råneå, med sönerna Jonas Nordvall, präst i Överkalix och Vadstena - och Erik Nordvall, adlad Nordewall och pappa till en massa imponerande ingeniörskonst runt om i landet. Fadern till den äldre Jonas Nordvall är nämndeman Jonas Olofsson o hu Brita Jonsdotter, Nohlby, Njurunda och J. Olofsson är född 1680. Då borde Fänrik Olof Nordwall, som vi tror är född ca 1690, vara en bror? Så vitt jag hittat har nämndemannen två syskon: Johan o Mårten, inga fler funna. Av flera anledningar vill jag gärna tro som Birger Nordwall att det finns alla anledning antaga att vi är släkt med Nordwall från Njurunda.... Bland annat för att flera förnamn t ex Jonas,Thorborg mfl, finns kvar i min släkt, som jag vet härstammar från Fänrik Olof Nordwall i Östergötland. Men att tro är att inte veta och jag letar ännu, ska absolut pröva era tips och hoppas att fler skallar tänker bättre än en!  
Många hälsningar  
Anna

2012-03-08, 07:30
Svar #15

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Om barnen kom i den ordning du gav dem måste det vara Anders Persson ohh Carin Carlsdr i Ytterhärde som är föräldrarna. Äldste sonen Anders har fått namn efter farfar och äldsta dottern Margareta Catharina med namn efter farmor (Margareta efter momor Mechtild?).

2012-03-08, 09:35
Svar #16

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nu var det faktiskt så att Olof Nordwalls svärfar råkade heta Andreas (Phallén)! Så äldste sonen kan ha fått hans förnamn. Då borde fänrikens far hetat Otto. Men det är ju långt ifrån säkert.
När dog förresten fänrik Nordwalls änka Maria Phallén, f 1698 ?
När det gäller härstamningen från Nolby och Njurunda kan ju flera därifrån ha tagit samma namn (Nordvall) utan att vara släkt.
 
Här är vad jag hittade efter en genomgång av Njurunda kyrkoböcker:
 Bland 1665 års kyrkoräkenskaper räknas husbönderna i Nolby upp: Biör Jönsson, Olof Pärsson, Nils Jönsson o Nils Larsson.
F 1715 24/11: Olof, son till Nils Eriksson i Nolby, h Märta Eriksdtr fr Bergia. Dopvittnen: Jöns Håkansson, Olof Pedersson, h Brita Pedersdtr och h Ingrid Pedersdtr - alla fr Nolby
1712 9/9 Dödde Nils Erikssons lilla son, Peder, i Nordby, 1 år, 14 dag.
S å 15/9 Dödde dess farfar, Erik Nilsson i Nordby, 50 år gl, givit t k:an 1 d kmt 20 öre.
F 1711 27/8: Peder, son t Nils Eriksson i Nolby, ”modern h Märta ifr Berga”.
D 1718 7/2: Nils Erikssons son Erik i Nolby, 8 år, 3 mån.
F 1718 4/5: Nämndem Nils Erikssons i Nolby son Erik
F 1694 12/11: Jämtlandsdragonen Johan Falks dtr Kerstin i Nolby, hos Erik Nilsson.
1712-1723: Erik Nilssons i Nolby änka ej d där.
1715 10/7: En h Segrid i Nolby dopv för barn ib.
1721: Dopv: Nämndem Nils Eriksson i Nolby och h Märta Ersdtr ib.
 
Om Olof Nordwall var identisk med Olof f 1689 och son till Erik Nilsson i Nolby hade han iaf en bror (Nils) som var nämndeman. Medlemmar av nämndemannasläkter brukade ju ha förutsättningar att komma upp sig socialt.

2012-03-08, 15:52
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, nu är väl riksdagsman några snäpp högre än nämndeman.
Men jag förstår ingenting av denna diskussion. Vi har en, iofs sekundärkälla, nämligen Lewenhaupt, som påstår att Olof Nordwall är född i Gävle. Det kan man inte bortse ifrån om man inte har läst igenom alla de källhänvisningar han lämnat och på det sättet kan ifrågasätta Lewenhaupts uppgift.
Njurunda och Nolby är såvitt jag kan läsa mig till av ovanstående diskussion bara en spekulation, grundad på det faktum att fler släkter med namnet Nordwall härstammar därifrån. Vet någon hur många Nordvallsläkter det finns i Sverige? 100? Bland bara de elever som jag hittat i Härnösands trivialskola före 1800 finns ca sex släkter representerade, varav en från Nolby 3 i Njurunda. Ytterligare en finns från Krokvåg i Ragunda i studentmatrikeln. I Sundsvall verkar det finnas en urmakarsläkt. I Nordmaling en skomakarsläkt från Lögdeå. En annan släkt från Håknäs. En släkt från Gräta i Nora, en annan från Bredsätter i samma socken, i Gävle finns en från Mjällom i Nordingrå osv. Någon gång kan liknande funderingar ge ett resultat, men i detta fall så måste de som spekulerar vara ute på ett sidospår. Huvudspåret är Gävle.
Örnberg har en något annan uppgift än Lewenhaupt, Gävle eller Valbo. Och Ytterhärde ligger i Valbo, ca 10 km från Gävle.
Namnet Otto kan man lämna därhän i den här diskussionen. Att hitta en Olof Ottosson f 1690 med moder Margareta eller Karin någonstans i Sverige torde vara svårt. Jag betraktar Otto som en variant av Olof i detta fall. Med utgångspunkt från vad man vet, dvs Gävle eller Valbo, och den forskning som Erik Nordwall ägnat sig åt som stannade i en Anders Carlsson i Ön med son Olof född 16/2 hittade jag en Olof född en dag tidigare med far Anders Persson och moderns namn Karin Carlsdr (fanns i hfl) och efterfrågade därför barnens namn och de stämde. Visst kan sonen Anders ha fått namn efter morfar, men heter både morfar och farfar Anders kommer äldsta sonen ännu hellre att få det namnet.
I Nolby stämmer ingenting. Det närmaste är Nolby 3 med en Olof Olsson ohh Karin Jonsdr. Där borde det finna en son Olof men det finns ingen.
Olof Eriksson från Nolby 1 borde innebära att Nordwall har en son Erik och en dotter Sigrid men några sådana verkar inte finnas.

2012-03-08, 21:57
Svar #18

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Kul att dela intresset med fler! Tyvärr har jag inte tillgång till Lewenhaupts skrivningar, vet ni hur man kan få tag i den ? Jag har hoppats på att hitta en rulla där han mönstrar in som ung, då brukar fler upplysningar finnas med. Eftersom det inte finns HF-böcker i Njurunda blir det så svårt att föra i bevis att det är just denne Olof som föds - det är ju inget ovanligt namn. Jag tycker nog dessutom att kopplingen mellan namnet Nolby och Nordvall är rätt svag...? Är det så att namnet ligger latent i en släkt och de som blir nämndemän eller präster eller officerare tar upp namnet..?

2012-03-08, 21:57
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men så omöjligt var det inte att hitta en Otto heller. Jag hittade t.ex. en sergeant Otto K(u?)re i Gävle. En sondotter heter Anna Catharina vilket öppnar för möjligheten att Ottos hustru, som dog 1723 1/5 i Gävle, hette Catharina. Men någon lämplig Otto verkar det inte finnas i Gävle mtl, intehller hittar jag Sergeanten eller änkan där.

2012-03-08, 23:50
Svar #20

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Hej, ett hugskott bara: jag kollade Galtsrömsbruk och hittade det här:
Galtströms bruksförsamling C:1 (1679-1861) Bild 12 / sid 13 (AID: v121246.b12.s13, NAD: SE/HLA/1010042) Anno 1696
6 Januari fänrik Olofs son - OLOF; mad h Satta Basains dotter /hennes namn svårtytt/
faddrar Jon Jonsson , Joh Pärs hustru Ingrid, Märath Olsdotter/ tyvärr har jag lite svårt att rätt läsa namnen..
Kan det vara nått tro..?

2012-03-09, 06:37
Svar #21

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tror inte det. Volontär 1709 (står det i Lewenhaupt, som verkar har oförtjänt låg trovärdighet hos Birger och Lars Nordwall, eller okänd av dem), i så fall 13 år gammal, låter lite. Hustrun hette Sara Staffansdr.

2012-03-09, 08:30
Svar #22

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, det här är ingen lätt nöt att knäcka. Kanske har den listige fänriken lagt ut ett villospår för oss sentida forskare, när han låter näst äldste sonen få det ovanliga namnet Otto?
Och var föddes Otto egentligen? Jag har kollat både i Väderstad och Heda men utan resultat. Kanske någon annan av våra ivriga Nordwalls-intressenter haft bättre lycka på den punkten?
 
Här är min sammanfattning av Olof Nordwalls liv:
 
Olof Nordwall f 1690, d 1776 17/11, 86 år 9 mån,  på Vallsberg, Väderstad sn, ingick 1709 som volontär vid Östgöta ständiga infanteriregemente, blev mönsterskrivare 1712, sergeant s å och fältväbel 1713. Åtföljde 1712 sitt regemente till Tyskland och bevistade, under befäl av överstelöjtnant P Stiernecrantz, slaget vid Gadebusch 20 dec 1712. Överbefälhavare var Magnus Stenbock och var det Sveriges sista större seger till lands.
Deltog i fälttåget i Holstein och uti belägringen av Tönningen, där han med hela regementet blev tillfångatagen av danskarna 6 maj 1712. Rymde 1715 och kommenderades till Roslagen. Enl GMR 1716 23/12 var ON ”prem feltvebel”,  1716 for han till Norge samt blev fänrik 13 maj 1718 och deltog i belägringen av Fredrikshald. Erhöll avsked 30 sept 1719.
I en inlaga av den 27 okt 1746 skriver häradshövding Israel Trolle att Olof ”alltsedan han år 1719 gick från regementet ej haft annan utväg till att föda sig och hustru samt åtskilliga barn, varav större delen ännu är omyndiga, än att han först måst med dem sätta sig ned på ett kronohemman, intill dess han för 16 år sedan antog till bruk ett dess nyligen avlidna svärmoder tillhörigt skattehemman Walsberg här i Göstrings härad och Vädersta socken. Hr fänrikens tillstånd är ganska torftigt och lär ofelbart med ålderns tilltagande bli knappare, så vida han själv, i anseende till dessa omständigheter samt sin sjuklighet och svaga hälsa, ej själv längre mäktar sköta hemmansbruket, osäkert, lär väl vara månde huruvida hans många medarvingar lämna honom vid detta graverande hemman odreven”.
Olof bodde med sin familj ca 1724-1728 i Heda och inflyttade 1728-1730 i Väderstad.
Olof skriver själv vidare i en inlaga (som bifogas krigsmanshuskontorets skrivelse 1747 26/3 till Kgl Maj:t, som i sin tur remitterar det till krigskollegiet) att han i sitt ”anletes svett” i flera år lyckats ”nära mig och de mina, men nu åter, då år och bräcklighet tilltaga, samt hälsa och krafter icke allenast avtagit, utan ock alldeles avtynade är, så att jag medelst försvagad syn och hörsel, med största möda kan vägleda mig” och än mindre kunde idka ”åkerbruk och annat näringsmedel”.
Av dessa skäl, skriver han vidare, ”tvingar mig högsta nöden att till undvikande av bettlarestaven och yttersta undergång för mig samt med hustru och många barn hos Eders Kongl Majt i djupaste underdånighet anhålla om något understöd uti, eller utom Vadstena krigsmanshus, i min övriga livstid, som efter allt mänskligt utseende ej lär bli lång”.
Nu ville Olof att kungen ”behjärtar mitt usla tillstånd” och hyser ”nådigt och hjälpsamt medlidande med en utfattig krigsman, som förnött sin bästa tid uti Kongl Majts och kronans tjänst, vågat liv och blod för fäderneslandet och uti allt detta, så väl som all sin tid, såsom en trogen undersåte sig uppfört”, men han hade hittills ”varken begärt eller fått annan belöning än en fördärvad kropp samt ett utarmat tillstånd”.
Trots denna eländesbeskrivning kan vi läsa hos Birger Nordwall:
Stark till kroppen och hjältemodig med sann gudsfruktan saknades han aldrig i kyrkan vid någon offentlig andakt, ehuru han var blind de sista 15 åren av sitt liv.
Ägande Vallsbergs storgård var han en aktad och betrodd man inom kommunen och hans namn omväxlande Olof och Oluf, förekommer ofta under stämmobeslut och andra kommunala handlingar.

2012-03-09, 19:27
Svar #23

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Tack, Nils. Jättespännande, du har källor som jag inte hittat ännu, det vore trevligt om du vill delge källhänvisningar -gärna via mail. Jag har inte heller hittat Ottos födelse i kyrkböckerna, har bara 1723 Väderstad som overifierad uppgift. Har just letat i Hov sn ifall mamman skulle återvänt till sitt föräldrahem för att föda men inget hittat, det fattas också lite böcker tyvärr. Däremot har jag hela handlingen angående hans rättegång i Ydre häradsrätt. Jag har ännu inte hunnit/orkat läsa hela, kanske finns det utöver det kuriosa någon matnyttig uppgift där. Han lär ju också varit släkt med fru Hortulin f. Svanhals, så jag har börjat titta lite på den släkten för att kanske hitta Olof Nordwalls bakgrund där, hittills fruktlöst, men skam den som ger sig. Om du vill kan jag maila dig en PDF med rättegången. Det finns även fina kartor på Lantmäteriet om Storgården i Vallsberg, där synes Olof varken fattig eller handikappad, att han var blind visste jag inte!
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&mapTypeSe lected=false&mapType=&archive=LMS&nbOfImages=2&sd_base=lms2&sd_ktun=0005li6v
Länk till handl. Tvist om ägor i Wahlsberg mellan fendrick Olof Nordwall och Andreas Hagström...1744
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&mapTypeSe lected=false&mapType=&archive=LMS&nbOfImages=2&sd_base=lms2&sd_ktun=0005li6v
Rågång 1744. Fendrik Nordwall och pastor Claesson enas slutligen motvilligt om linjen på kartan.  
 
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.htmlshowmap=true&mapTypeSel ected=false&mapType=&archive=LMS&nbOfImages=4&sd_base=lms2&sd_ktun=4c4d535f44313 3342d32333a32
Laga delning Vallsberg (mod.stavn.) 1750, Nr 1, alnar 6: Storgården possideras av Hr Fendriken Olof Nordwall..(anses ha 9 för mycket)
Backegård Johan Börjesson
Gatgård Eric Carlsson
Nygården Fjerdingsman  Jacob Jonsson
Bockegården Lars Olofsson & Gabriel Nilsson
Skattegård  Eric Hällgren
Norrgården  Nils Assarsson
Trägården Bengt Persson
Akten på 4 sidor beskriver hur övriga grannar finner att Nordwall och ytterligare en har tillskansat sig mer än det som lagligen tillkommer honom, han vill inte ge med sig men under hotet att annars tvingas flytta sitt hus, tycks han gå motvilligt in i en förlikning till sist. Lättläst, långt och mycket om fendriken!
 
Vid storskifte 1761 äger Olof Nordwall o söner fortf Storgården Nr 1 i Vallsberg, e Kronoskattehemman, de betalar ränta till kronobefallningsmannen (och äger fortfarande för mycket mark!)

2012-03-10, 07:47
Svar #24

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men visst är det märkligt att åldern som anges i begravningsboken, 86 år och 9 månader, stämmer på Anders Perssons son Olof i Ytterhärde så när som på två dagar.

2012-03-10, 20:12
Svar #25

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Hej!
Först en tidigare fråga som inte fick svar: Olof Nordwalls enka Maria Phallén dog 1767-03-08 i Väderstad, som framgår av bouppteckning: Göstrings häradsrätt FII:5 (1764-1767) Bild 248 / sid 489 (AID: v76676.b248.s489, NAD: SE/VALA/01536).
Per, jag undrar var du hittat Anders Perssons son Olof i Ytterhärde, jag använder Arikiv digital o det finns bara födelseb. från tidigast 1695 - det vore så tidsbesparande och trevligt om du ville vara snäll och klistra in länk. Självklart kan jag skicka domstolspappren från Ydre häradsrätt även till dig, eller annan intresserad läsare som vill ta del av målet mot kronolänsman Otto Nordwall.
Otto Nordwall var släkt med den adliga familjen Svanhals, med häradshövding Johan S gm Märtha Christina Gyllenståhl, adliga ätten 919, vars dotter Catrina gifter sig med Fältväbel Ögnelood och hennes syster Hedvig Ulrika med Fänrik Nils Hortulin. Väldigt stor andel av Olof Nordwalls ättlingar blir präster, ofta med hög rang, han blir själv gift med Maria Phallén vars härstamning rymmer prostar, riddare och adelspersoner nästan rätt igenom. Vi ska inte glömma att det var ett utpräglat klassamhälle, man gifte sig i enlighet med sin börd, och att då tänka att fänriken inte har en fin börd känns långsökt.  
Om han kom från Gävletrakten, skulle då det naturliga vara att bli volontär i Östergötlands Infanteriregemente, frågar jag som ännu inte vet mycket om den militära historien och indelningen?
MVH
Anna

2012-03-10, 22:43
Svar #26

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Anna!
Tack för uppgiften om Maria Phalléns dödsdata. I Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, s 452 står ju att Maria levde vid makens död 1776, men det var tydligen fel - som så mycket annat i tryckta verk.
När det gäller Otto Nordwalls majestätsbrott, etc nöjer jag mig nog med det som finns i Birger Nordwalls arbete.
Den person som deponerat en Nordwall-utredning på GF utgick väl från uppgiften att Olof N skulle vara född i Gävle, tolkade kanske det som Gävle-trakten och tyckte väl att Valbo församling då kunde passa in, om man antog att Olof tog sitt efterrnamn efter Norra Valbo.
Jag tror inte man ska utgå från att Olof hade fin börd. Det finns nog många exempel på prästdöttrar som gift sig med fänrikar och liknande. Släktskapet med Svanhals låter spännande men återstår väl att bevisa.
Otto Nordwalls hustru hette Eva Elisabet Brostrand. Hon var dotter till en kronolänsman B, vars ursprung jag letat mycket efter utan framgång.
Olof är väl en av alla dessa personer som lämnar hemmet tidigt och flyttar långt bort och tar ett efternamn och som är väldigt svåra att spåra bakåt i tiden. Här har vi ju inte ens ett patronymikon.
Till slut en vild gissning beträffande namnet Otto. Kanske ville Olof hedra sin befälhavare Magnus Stenbock genom att ge sin andre son namn efter dennes fader Gustaf Otto Stenbock, riksråd och riksamiral och liksom sonen Magnus en känd danskdödare.
/Nils

2012-03-11, 07:21
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag förstår inte hur Arkiv digital kan begränsa kyrkoboken i Valbo till 1695. Födelse- och vigselböcker från Valbo finns bevarade från 1688. Det finns väl två Valbo, men det som avses i detta fall är Valbo i Gävleborgs län. Det blir nog svårt att använda en länk eftersom http://www.svar.ra.se/svarimagetransfer/frameset.asp?uidObjectGUID=A6B79750-0B36 -4551-9881-BF4432437648%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20&strPysicalPass=SE%2F HLA%2F1010223%2FC%2F1/&kalla=Valbo+kyrkoarkiv%2C+F%C3%B6delse-+och+dopb%C3%B6cke r%2C+SE%2FHLA%2F1010223%2FC%2F1+%281688-1740%29&bildnr=1&volym=volym&arkbildnr=S E%2FHLA%2F1010223%2FC%2F1&batchnr=C0032406&skrivare=
troligen förutsätter att man har abonnemang hos SVAR.
Men turligt nog har Gunnar Ekman i Sundsvall gjort en avskrift av kyrkoböcker i Valbo och kan laddas ned som excelfil från föreningen Släktdatas hemsida http://www.slaktdata.org/register/?sdkod=218006.
Beträffande gissningar om hur Erik Nordwall gått tillväga kan man ju fråga honom själv om han lever.

2012-03-11, 10:33
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Efter att ha kollat på Arkiv Digital, för Valbo, X, så har de volym Valbo C:1 (1688-1740) Bild 3, så den volymen finns ju i sin helhet där.

2012-03-11, 12:38
Svar #29

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Japp, jag ser dem nu, beklagar mitt misstag. Jag har abb. på SVAR också, så det går det med. Som jag ser på sökandet efter Olof Nordwalls anor så måste det till att man antingen hittar en pappa Nordwall eller familj där man kan följa sonen Olof tills dess han blir volontär t. ex. eller en text där det framgår ett patronymikon och helst ortsangivelse också. Allt annat blir gissningar. Därför söker jag nu i G.mönstr rullorna och är jätteglad för info från Per om att han var volontär 1709, så nu plöjer jag den boken, där kan det ju stå var han var barnfödd. Jag hoppas han åtminstone hette Olof, så kan jag sortera bort alla döda och comm. till flåthan, för där har han väl aldrig varit? Då blir det inte så många Olofar kvar - hu vad de dog!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna