ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norenius  (läst 823 gånger)

2004-12-19, 17:47
läst 823 gånger

Nils Eriksson

Känner någon till något om släkten Norenius?  
T.ex. så är jag nyfiken på en Samuel Hieronymus Norenius, född 1633 i Nora (T). Vilka är hans föräldrar?
MVH Nils

2004-12-19, 19:33
Svar #1

Eva Leksell

Samuel Hieronymus Norenius var komminister i Köping, enligt en släktforskare på nätet. Eftersom föräldrarna inte är angivna så är de väl inte kända och finns inte med i något herdaminne. Jag skulle gissa att han tagit namnet Norenius efter födelsestaden Nora.  
 
Kan Hieronymus vara ett förgrekiskat patronymikon? Se Personnamn: Förnamn: Hieronymus. Där nämns någon som kallats omväxlande Germund och Hieronymus.

2004-12-19, 19:55
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Jag tror, att det rör sig om ett latiniserat patronymikon på grekisk stam (maskulinändelsen -us är latinsk; den grekiska är -os). Om det vore ett patronymikon, borde det dock stå i genitiv - Hieronymi.

2004-12-19, 20:57
Svar #3

Eva Leksell

Aha, latiniserat på grekisk stam... Så är det förstås. Jag tvekade hur jag skulle skriva och först blev det latiniserat, men jag ändrade mig och tänkte att Hieronymus var grekiska.

2004-12-21, 20:52
Svar #4

Eva Leksell

Samuel Hieronymi Norinius - Samuel Jermundsson. Så kallas han i Västerås herdaminne II:1, 1600-talet, av Gunnar Ekström (sid 838). Född 1633 i Nora, fr o m vt 1662 kollega i Köping, vilket han ännu är vid sin död där 1669 6/2. Prästvigd 1663.
 
Hans far finns också med i herdaminnet (sid 367-368): Hieronymus Magni Noraeus - Jermund Månsson. Född i Nora, okänt när, död som kaplan där 1642, son till kyrkoherden där Magnus Hieronymi Smålandus.
 
Det står förstås lite till men det har jag inte tid att skriva av.
 
Samuel var alltså kollega, inte komminister, enligt Ekström. Och Hieronymi (Germundsson) var hans patronymikon. Han kallade sig tydligen Norinius, inte Norenius.

2012-04-15, 19:49
Svar #5

Utloggad Clas Söderlind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 16:26
    • Visa profil
Hej,skulle vilja ha hjälp med Sören Noren, från domsjö och eller junsele?}} släkten Nore\n.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna