ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Näzell  (läst 1680 gånger)

2007-01-03, 21:22
läst 1680 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-12-29, 16:47
    • Visa profil
Min fars Morfar hette Salomon Näzell (f. 1861 i Näset, Björna, Ångermanland.)
 
Salomons far hette Salomon Ersson (kan även vara Eriksson) f. 1814 i Norrflärke, Ångermanland.  
 
Jag har sökt lite på internet om Näzell i största allmänhet, men inte hittat mycket.
 
Min fars Morfar borde nog egentligen ha hetat Salomonsson i efternamn, men verkar ta efternamnet Näzell av någon anledning.
 
Salomon Näzell gifter sig med Märta (Kajsa) Nordlund (f. 1864 i Anundsjö /d.1931 ,i Daltorp, Ångermanland).
 
 
Finns det några avlägsna släktingar nånstans????

2007-08-12, 14:27
Svar #1

Joakim wendin

Hej!
Jag vet inte hur mycket du har själv men jag har fått fram lite.....det var klurigt....
 
 
Sveriges Befolkning 1890
 
Ersson, Salomon
Födorådstagare
f. 1814 i Anundsjö (Västernorrlands län, Ångermanland)
Änkling, ensam i familjen
Matarbodum
Björna (Västernorrlands län, Ångermanland)
Födelseort i källan: Anundsjö V. Norrl. län
 
Sedan fann jag nedanstående....vet inte om hans efternamn blivit fel i den cd-skiva över Sveriges Befolkning 1890 men så här står det..
 
 
Näzen, Salomon
Arbetare
f. 1861 i Björna (Västernorrlands län, Ångermanland)
Gift man, far i familjen
Getingstabod. Svedje
Gideå (Västernorrlands län, Ångermanland)
Födelseort i källan: Björna V. Norrlands l.
 
Näzen, Salomon 1861 Far
Nordlund, Märtha Katharina 1864 Mor
(Barn), Sara Kristina 1887 Barn
(Barn), Märta Evelina 1889 Barn
 
 
Vill du ha mer hjälp är det bättre du mailar....
 
Vänligen
 
Joakim

2008-01-31, 20:04
Svar #2

Utloggad Niklas Silfwerling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 13:10
    • Visa profil
    • www.silfwerling.net
Hej
 
Min mormors morfar hette Kristoffer Näzell, f. 1849-07-16 i Björna, Ångermanland. Gift med Greta Stina Andersdotter f. 1846. Dom fick bla dotteren Sara Kristina Näzell (som är min mormors mor).
 
Kristoffers far hette, som du skriver, Salomon Ersson. Jag har heller inte funnit ut var Näzell kommer ifrån, men det är inte något ovanligt i att han faktisk hette det, men ändå använde sin fars namn; Salomon Ersson Näzell. Salomon är den sista jag hittat i denna släktsgren, så mer info tas tacksamt emot!  
 
Jag lägger med en bild av min mormors far Petrus Andersson och hans fru Sara Kristina Näzell.
 
Ta gärna kontakt om du vill veta mer!
Mvh
Niklas S
 

2016-12-08, 10:02
Svar #3

Utloggad Kenneth Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-12-17, 11:25
    • Visa profil
Hej. 2009 var ju några år sedan. Jag är Kenneth son till Elin Näzell. Min morfar var Salomon. f 1884. Morfars far var Kristoffer Näzell f. 1849 i Mattarbodum.
Kristoffer köpte 1908 fastigheten Pålsjön för 400 riksdaler. Han var kyrklig och var i många år förtroendeman i församlingen i Björna.
Han gick bort 1930. Min morfar Salomon ärvde då gården. En bror köpte en gård ca milen bort mot Björna som hette Daltorpet. Minns inte var brodern hette.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna