ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nös  (läst 861 gånger)

2005-07-03, 08:42
läst 861 gånger

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Jag undrar vad dragonnamnet Nös (även stavat Nöös och Nöhs), som förekommer i södra Bohuslän under 1700-talet, kan ha för betydelse/ursprung. En tanke är att det syftar på ett ortnamn. Det mest närliggande jag hittat är Nösnäs i Norum sn. Problemet är att Norum inte räknades till Södra kompaniet där alla dragoner med namnet Nös hade sina rotar. Jag har också läst att fisken nors kallas ”nös” i östra Skåne. Men detta dialektala uttryck har väl aldrig förekommit i Bohuslän? Finns det andra förklaringar till namnet?
 
Med vänlig hälsning
Anders H, Lidköping

2016-02-26, 17:21
Svar #1

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Nu är det snart 11 år sedan du ställde denna fråga. Kanske är på tiden att du får en kommentar angående namnet Nös.
Det här är vad jag vet.  
 
Jag själv är född i Norums socken och döpt i Norums kyrka.
Jag har gått på Nösnäs gymnasium.
Jag har däremot inte stött på någon koppling till min farfars farmors morfar,
som hette Knut Rasmussen Nös, och min hemsocken.
Han höll till i Harestad (O), där han fick sex barn, men själv föddes han i Norge.
Nu var det ett tag sedan jag bläddrade i Harestads kyrkoböcker men jag tror det fanns flera Nösar i församlingen.  
 
M.V.H: Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna