ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obelin  (läst 692 gånger)

2011-10-14, 17:31
läst 692 gånger

Utloggad Britt Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-02-15, 22:22
    • Visa profil
Jag har i min ägo en stor bunt med brev och små kärleksbiljetter mellan grosshandlare Alfred Obelin och Alma (troligen Ekström), sedemera gift Obelin. Namnet Hilda Obelin finns också. Tidsperioden är senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet. Platserna som nämns är Norrköping, Nyköping och även Stockholm.
Breven har legat i en sekretär, som ägts både av min morfar (från Jönköping) och min far (från Örebro) och jag har ingen aning hur de hamnat där eller varifrån de kommer.  
Jag har ingen anknytning till de personer som nämns - jag har dock inte orkat läsa allt på långa vägar - och vill därför nu för andra gången  fösöka få kontakt med någon intresserad. Annars kommer jag inom en snar framtid att slänga hela kassen.  
Känner Du till någon, som kan ha något intresse av nämnda brev så framför detta till vederbörande och låt också mig få veta.
Tacksam för tips om hur jag ska behandla materialet.

2011-10-14, 18:24
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Åh nej! Släng inte en sådan skatt....!
 
Familjen i Sveriges Befolkning 1900:
 
Obelin, Olof Alfred
Velocipedhandl.
f. 1856 i Östra Husby (Östergötlands län, Östergötland)
Gift man, far i familjen
Äpplet N:o 4
Kungsholm rote  4 (Stockholms stad, Uppland)
 
Hustrun:
 
Alma Olivia Virginia
f. 1861 i Norrköpings Sankt Olai (Östergötlands län, Östergötland)
h. Gift kvinna, mor i familjen
Äpplet N:o 4
Kungsholm rote  4 (Stockholms stad, Uppland)
 
Barnen:
 
Karl Olof
f. 1886 i Adolf Fredrik (Stockholms stad, Uppland)
s. Pojke, barn i familjen
 
Sven Alfred
f. 1893 i Jakob och Johannes (Stockholms stad, Uppland)
s. Pojke, barn i familjen

2011-10-15, 09:47
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Britt, släng inte dessa handlingar utan skänk dem till Stockholms stadsarkiv. Familjen Obelin levde i Stockholm och stadsarkivet som en statlig myndighet är bättre förvaltare för framtiden än att skänka dem till en privatperson där de ånyo kan riskera att förstöras då vederbörande avlider. Har dessa brev överlevt så pass länge som 100 år borde väl vi kunna påverka deras öde så att de ska läsas även i framtiden ?  
 
vänliga hälsningar,
Niclas Rosenbalck

2012-03-27, 20:10
Svar #3

Utloggad Britt Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-02-15, 22:22
    • Visa profil
Tack för vänliga påpekanden och länken till Stockholms stadsarkiv. Den utnyttjade jag då, i oktober 2011.  
De har fått mitt mail och skulle ge ärendet till en handläggare. De skulle höra av sig och under tiden kunde jag studera priserna för deras handlägganden!
De har inte visat minsta intresse för min förfrågan. Det är länge sedan jag blev så besviken på en myndighet.
Vänliga hälsningar
Britt Edenholm

2012-07-07, 11:48
Svar #4

Utloggad Britt Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-02-15, 22:22
    • Visa profil
Hej!
Jag vill meddela de som varit så vänliga och givit mig förslag angående min brevbunt med 'Obelinbrev', att nu har det löst sig.
En man från Cykelhistoriska föreningen visade sig mycket intresserad och hade kontakter till släkten Obelin, varför nu hela bunten är översänd till honom. Han kommer säkert att utnyttja innehållet på bästa sätt.
Än en gång tack för era vänliga förslag och oändligt med negativ kritik till Stockholms Stadsarkiv, som inte på något sätt har återkommit till mig med något svar.
Trevlig sommar från Britt Edenholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna