ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sofia Valentina Larssons släktingar  (läst 470 gånger)

1999-09-04, 22:01
läst 470 gånger

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Jag har kontakt via e-post med Curt Alsterlund och Norma Jean Alsterlund Caturia i USA.
De är intresserade att få veta mera om eventuella släktingar till sin farmor som utvandrade till Amerika år 1892. Hennes namn var Sofia Valentina Larsson, och hon var född den 13 februari 1861 på Gotland. Hon dog den 20 november 1941 i Plum City, Wisconsin, USA.
På Karlskoga kommunbibliotek finns en dator med CD-rom Emigranten där jag har hittat en uppgift om Sofia W Larsson, som utvandrade till Chicago den 19 augusti 1892 vid en ålder av 30 år. Det står att hon kom från Eskilshem. Det kan vara rätt person, eftersom deras farmor kom till Chicago där hon träffade deras farfar Nils Emil Alsterlund, som hade utvandrat från Stensviken, Bjurtjärn i Värmland på 1880-talet. De gifte sig i Chicago år 1893 men flyttade till Plum City, Wisconsin där de köpte en bondgård i ett område där det redan bodde många utvandrade Bjurtjärnsbor.
Sofia Larsson skall enligt uppgift ha haft följande syskon: Amanda, Oskar, Emma och Vendla. Två syskon skall också ha utvandrat till Amerika. Systern Emma kan ha haft följande adress: Fru Emma Hansson, Valda, Eskelhem, Visby, Gotland.
Syskonen Curt och Norma Jean är mycket intresserade att få veta om det finns några nu levande släktingar till dem på Gotland. Om det finns någon som kan ge ytterligare information om Sofia Larsson från Gotland, så är jag mycket tacksam att få dessa uppgifter för att skicka vidare till Amerika.

1999-09-16, 21:12
Svar #1

Jenny Brohman

Hej Kent
 
Min mormors mor hette Amanda Larsson. Hon hade en syster vid namn Vendela Larsson. Någon Oskar, Emma eller Sofia i familjen har jag inte hört talas om, men enligt min mormor fanns fler syskon som dog som barn. Vendela Larsson hade även en tvillingsyster vid namn Alma. Deras far hette Jakob Johan Larsson 1842-1924, och deras mor Dorothea Gervalder 1846-1921.
Jag vet inte alls ifall detta är samma släkt men om du vill ha mer uppgifter är du välkommen att höra av dig.

1999-09-17, 20:07
Svar #2

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Hej Jenny
 
Jag vet inte heller om det är samma släkt, men det skulle ju kunna vara rätt även om namnen inte stämmer helt och hållet. Norma Jean kan ju ha fått fel uppgifter. Sofia Valentina Larsson utvandrade tydligen från Eskelhem. Kom din mormors mor därifrån ?  
På brev från Visby till USA står det ibland Tina Larsson Alsterlund. Det kan ha varit hennes tilltalsnamn i Sverige. I USA kallades hon Sophie. Brodern Oskar skall ha utvandrat till Amerika han också och bott någonstans i mellanvästern, kanske i Kansas. Vendela stannade i Sverige, men Amanda skall ha varit i USA. Där har kanske Norma Jean fått fel information.
På ett gammalt papper står en adress: Fru Emma Hansson, Walda, Eskelhem, Visby, Sweden. Det behöver ju inte vara ett syskon, utan det kunde ha varit en granne eller en väninna också.
Födelseåret 1862 verkar ju vara tidigt om Jakob Johan Larsson var född 1842 och Dorothea Gervalder var född 1846, men alldeles otänkbart är det ju inte.
Har du mera information om familjen, så är jag naturligtvis intresserad. Om någon annan läser detta och har ett annat förslag på familj så är jag tacksam för det också. Det är ju spännande med lite detektivarbete.
 
Hälsningar Kent

1999-11-18, 22:03
Svar #3

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Nya uppgifter jag fått säger att Sofia Valentina Larssons syster Emma Maria var född den 7 juli 1856 i Eskelhem. Hon gifte sig den 28 december 1893 med Olof Hansson från Tofta. De bodde sedan i Valda, Eskelhem. Emma Hansson avled 1927 och Olof Hansson avled 1931. Systern Vendla Larsson skall ha gift sig med Carl Hillgren och varit bosatt i Visby. Är det någon som har information om paret Hillgren ? Finns det mera information om syskonen Larssons föräldrar. De bodde antagligen i Valda, Eskelhem.
Hälsningar  
Kent Lindkvist.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna