ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ollongren  (läst 1431 gånger)

2013-11-17, 11:00
läst 1431 gånger

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
Paul Ollongren var justitiarie på Saint Barthelemy och senare pronotarie vid kanslistyrelsen. Han bodde i alla fall 1819 till sin död 1831 i kv Deucalion på söder. Han kommer från Rumskulla. Jag skulle vilja veta när han kom till Sverige. Med på en resa till Sverige var Simon Simonson senare guldsmed i Stockholm och död av självmord i Stockholm samma dag som Ollongren begravs.
 
Ollongren hade en svart betjänt som hette Samuel. Han försvinner ur husförhöret för Deucalion i mitten på 1820-talet och jag har inte återfunnit honom. Alla informationer där är också värdefulla, om han har gigt sig eller flyttat och om han också kom med Ollongren från Saint Barth, vilket är det troliga. Verkar dock inte funnits någon friköpt slav med det namnet att döma av Who is Who on Saint Bartolomew, bara en Samuel som bodde hos Samuel Fahlberg. Kan vara samma eftersom såväl Ollongren som Fahlberg verkar ha varit ovänner med guvernören Stackelberg och kanske haft gemensamma intressen.
 
Jon

2013-11-27, 20:22
Svar #1

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej igen,
 
har hittat Samuel  dödsfall (med efternamnet Bort) i S:ta Eugenia katolska den 5 april 1823. Interessant är att han inte verkar fri, men det måste han väl blivit ändå efter flytten till Sverige. Däremot blev an annan slav Cora som Ollongren hade fri innan Ollongren definitivt lämnade för Sverige.
 
Jon

2014-01-18, 12:46
Svar #2

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
kan någon hjälpa mig med var kunglige sekretaren Paul Ollongren bodde kring 1809-1812. Av mantalslängden Maria framgår att han bodde med sin vän Carl Cassel 1810, men jag vet inte adressen. När flyttade han in och ut?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få,
 
Jon
 
P.S. förra meddelandet Coras frigivning var innan han lämnade S:t Barth.
 
P.S.S. Vet någon något om han hade hus i Söderköping vore det intressant

2014-01-18, 17:33
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Av mantalslängden (Maria västra 1810 sid 103 och 110) framgår också att Cassel och kungl sekreteraren Ollongren (den senare dock noterad är bortrest) var skrivna i kv Paris, troligen tomten nr 98 vid Sankt Paulsgatan, men eftersom högersidornas kolumn med tomtnummer försvinner i bunten är det lite osäkert.
 
Finner inte Paul Ollongren vare sig in- eller utflyttad i Maria, förmodligen kyrkoskriven någon annanstans, Hovförsamlingen kanske?
Hälsar vänligen
Maud

2014-01-18, 17:53
Svar #4

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Tack Maud, då vet jag var det var. Han lämnade Saint Barthelemy 1809 och var åter där 1812 (cirka) men verkar svår att hitta i flyttningslängd (ej i hovförs).Han jobbade på kanslistyrelsen när han var i Sverige men var bland annat i Finland och fredsförhandlade. .Och kanske hemma i Ringarum . Men där finns han inte heller i hfl.
 
Jon

2022-04-08, 16:39
Svar #5

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Nu vet jag mer, han bodde på Kornhamnstorg i slutet av 1810-talet och tio år dessförinnan på Sankt Paulsgatan i Maria. Se min bok "Simons längtn"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna