ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oppgren  (läst 692 gånger)

2016-01-26, 19:37
läst 692 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) N:o 40, 1805 6/2, sid. 318f:
»Blistorp wid Christianstad den 28 Jan. 1805.
Wid denna lilla Landgård har med högwederbörlig tillåtelse ägarne, Handelsmannen i Christianstad Herr Valentin Textorius och deß Fru Catharina D. Witte sistledne sommar låtit för sig uppbygga och inrätta ett wackert grafställe, som man förmodar snart lärer blifwa behörigen inwigt; men önskar sent måtte komma att nyttjas. Då arbetet war fulländat, funno sig Herr Handelsmannen och deß Fru dermed så nöjde, att de, utom den betingade betalningen till Byggmästaren, begåfwade samteliga arbetsfolket med hederliga drickspenningar, och i synnerhet öfwerlämnade såsom en äreskänk till undertecknad Mäster-Gesäll en förgyld silfwerbägare om 32 lods wigt, med följande påskrift:
Till Mur-Gesällen Nils Opgren, hwilken under Åldermannen Nils Billings direktion, med synnerlig, flit, drift och skicklighet, uppmurat wårt wid Frälsehemmanet Blistorp, med Konungens nådiga tillstånd, år 1804 inrättade Grafställe, gifwes denna Bägare af Valentin Textorius, Catharina D. Witte.
Om jag någon tid twekat att göra denna gåfwa allmänt kunnig, af fruktan att synas dermed wilja leda någon uppmärksamhet på min egen förtjenst; så har likwäl ledsamheten segrat, som ej kunnat tillfridsställas af hwad jag för Gifwarne innom mig sjelf känner, eller med enfaldiga ord kunnat yttra. Må min personliga ringhet och öfriga belägenhet, som alltid nödgat mig att endast sträfwa för en tarfwelig bärgning, frikalla mig från mißtankan af annan ärelystnad, än den, att wilja synas hwad jag är, tacksam, och att wilja uppmuntra medarbetare till trohet mot alla, och tillgifwenhet för dem, som hederligen belöna.
Nils Opgren
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna