ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pfundt / Fundt  (läst 3356 gånger)

2006-01-03, 21:19
läst 3356 gånger

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Stenhuggarmästaren Kristian Fundt (Christian Pfundt) i Stockholm var född omkring 1625 som son till Mårten Pfundt i Salberget (enl. Svenskt Konstnärslexikon). Kristian var gift med Maria Eriksdotter. Jag undrar vem var hon och vem var de ev. barnen?  
 
Hattstofferaren Jacob Jacobsson Pfundt gifte sig 1676 med Dorothea Vitzdotter och de fick åtminstone barnen Johan f.1676, Maria f.1678, Jakob f.1683, Vendela f.1686 och Petter f.1687. De första barnen var döpta i Storkyrkan. Vad hade Jacob och Dorothea för ursprung?
 
Jungfrun Elisabeth Jacobsdotter Fundt gifte sig 1685 med Giördelmakare Hans Hindrick Klijsendorff. De fick dottern Vendla f.1699. Vad hade Elisabeth och Hans Hindrick för ursprung?  
 
Och framför allt så undrar jag om det kan finnas släktskap mellan ”pfundtarna”?
Tacksam för svar!
 
Leif Markstedt

2006-01-04, 00:36
Svar #1

Erik Holmlund

Intressanta upptäckter om flera Pfundt:ar som jag inte kände till tidigare.
 
Du kanske känner till Jakob Pfundt som dog omkring 1668. Gruvdrivare/smältare i Nasafjälls silvergruva fr.1630-talet. Även vid Sala silvergruva på 1630-talet och borgare i Torneå 1644 och hyttmästare i Junosuando. Senare boende på Risön, Skellefteå ca.1666-68.  
 
Kanske Jakob Pfundt och Mårten Pfundt var bröder. Jag håller det snarast för ganska troligt. Mårten var ju verksam vid Sala silvergruva. Två samtidiga  Pfundt:ar vid två olika silvergruvor kan inte vara en slump.

2006-01-04, 11:15
Svar #2

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Jo, det är med hyttmästaren Jacob Pfundt mitt intresse för de här personerna har uppstått. Jacob kan vara bror till Mårten, visst. Det är ju troligt att de personer jag presenterar här har kopplingar till varandra. De återkommande förnamnen förstärker den känslan. T.ex. Jacob Jacobsson Pfundts dotter Vendela som år 1730 födde sonen Christian. Även hyttmästaren Jacob Pfundt hade en son Christian.  
 
Mvh Leif Markstedt

2006-01-06, 01:04
Svar #3

Erik Holmlund

Hej igen,  
Jag har en flera olika anteckningar om Jakob Pfundts förehavanden uppe i norr, dels sådana som jag hittat själv och har även fått en hel del från en Roland Fahlgren i Borlänge som också forskat kring Jakob Pfundt.
 
Bland anteckningarna har jag en not, som jag tyvärr inte noterat källa för, som lyder: En stenhuggare Kristian Pfundt i Torneå hade 1645 begärt att få fem-sex drängar fria från utskrivning, som han tydligen behövde för något arbete. Att både Jakob & Kristian Pfundt befann sig i Torneå spär ju ytterligare på teorierna om släktskap. Menar du Leif att både Jakob & Mårten/Martin Pfundt hade varsin son vid namn Kristian? Att släktskap mellan Pfundtarna finns är tveklöst, men exakt hur är lite oklart, tycker jag.
 
En av uppgifterna jag fick från Fahlgren:
Ur boken 'Sala gruvas historia intill 1600-talets mitt' sid. 329 (G.A. Granström):
Den 29/10 1631 sedan bergmästare Grissbach under detta datum befarit gruvan, förordade han skriftligen följande  
a) Ofvantill ej långt under dag har Martin Pfundt erbjudit sig anlägga öfver Trapprymningen ett smalt tvärslag i liggandet emot södra
b) Ibem vill Martin Pfundt anlägga ett tvärslag ofvantill i Trapprymnningen rätt under vindarne i liggandet, till att förnimma om malmen där är beständigt eller ej
c) Bakom förtimringen i Juthyllan är en at: Därvid skola Hans Schlinke, Göran Richter i Huddinge, Jacob och Martin Pfundt bränna
 
Från Skellefteå dombok 18/6 1660 har jag en notering Jacob Pfundts son Mårten Jacobsson förfrågan huru han skulle tag arv efter sin salig moder. Personligen tror jag inte att denna Mårten Jakobsson är identisk med Martin Pfundt som uppenbarligen var yrkesverksam redan 1631 i Sala. Tidsdifferensen är för stor.  
 
Mårten Jakobssons mor, vars namn jag inte har någon uppgift på är alltså Jakob Pfundts första hustru. J.P. gifte om sig med Lisbetha Jonsdotter, syster till borgaren i Torneå, Anders Jonsson, och dotter till Jon Andersson i Tåme, Skellefteå. När J.P. dog omkring 1668 gifte änkan Lisbetha Jonsdotter om sig med Berendt Olofsson Smed i Frostkåge, Skellefteå. Lisbetha Jonsdotter är uppenbarligen död 1678, då denna notis finns i Skellefteå dombok:
Om salig Jacob Pfundts änkas Lisbetha i Frostkåge testamente till sin dotter Lisbeta Jakobsdotter. Många har antagit att denna Lisbeta Jakobsdotter är identisk med den Lisbeta Jakobsdotter, f.1660, som är gift med Anders Simonsson i Boviken, Skellefteå. Det är dock ett osäkert antagande. Den Elisabeth Jacobsdotter Fundt som du har hittat Leif, som gifter sig med Klijsendorf i Stockholm skulle istället kunna vara dottern som får arv via testamentet i Skellefteå dombok 1678.  
 
Mvh
Erik Holmlund

2006-01-06, 01:48
Svar #4

Erik Holmlund

Nu googlade jag litegrann och gjorde ett fynd som kan vara intressant. På en norsk websajt med utdrag ur Weilbachs kunstnerleksikon omnämns  Maren Nielsdatter, änka efter en bygmester Morten Pfundt. Hon gifter om sig 10 juni 1655 med en Esaias Rapost, målare. Hon dör 1670.
http://home19.inet.tele.dk/rosekamp/R.htm
 
Morten skulle kunna vara identisk med vår Martin/Mårten Pfundt, eller på något annat sätt varit kopplad till Pfundt:arna i Sverige. Denne norske Pfundt verkar ju samtida, och dessutom verksam i någorlunda samma bransch.

2006-01-06, 02:24
Svar #5

Erik Holmlund

Ytterligare lite googlande, nya internetfynd och ytterligare indicier på att de norska Pfundtarna hänger ihop med de svenska. Enligt websajt(se adress nedan) så hade murmester Morten Pfundt i Kristiania nämligen en son som heter Christian, f.o. 1645. Denne Christian Mortensen Phunt blev präst och dog 1699. Om Morten Pfundt i Kristiana är identisk med Martin Pfundt som är verksam vid Sala på 1630-talet så stämmer troligen inte uppgiften i Sv.Konstnärslexikon att stenhuggarmästaren Kristian Pfundt var son åt Martin Pfundt. Och isåfall är det väl troligare att stenhuggarmästaren Kristian Pfundt är son åt Jakob Pfundt, ett påstående som stärks av indiciet att både Jakob Pfundt och en stenhuggare Kristian Pfundt finns i Torneå omkring 1644-45.
 
URL: http://solumslekt.org/forum/read.php?f=1&i=386&t=361&v=t
Naturligtvis ska man ju vara hysa viss skepsis  till fynd på nätet, och dubbelkolla i ursprungskällor, något som jag dock inte har möjlighet till, iaf inte här och nu, då detta fall spretade iväg åt så många olika geografiska riktningar.

2006-01-10, 16:09
Svar #6

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Tack för dina svar! Det var ju intressant det du säger om”en stenhuggare Kristian Pfundt i Torneå 1645”. Han bör ju vara den Kristian Pfundt som år 1650 blir mästare vid Stockholms Stenhuggarämbete. Från 1647 gick han i lära hos mästaren Hans Fritz i Stockholm. Det är mer troligt, som du säger, att han skulle vara en son till Jakob Pfundt och inte till Mårten Pfundt. Jag tror då att denne Kristian är den Kristier/Kristiern/Kristian Jakobsson Pfundt som 1636 i Silbojokk var sysselsatt med sovringsarbete, vilket var ett pojkarbete. Kanske han var 10-12 år gammal då.  
Jo, jag har också tänkt mig att Elisabet Jakobsdotter Pfundt i Stockholm skulle kunna vara den Lisbeta Jakobsdotter som föds då Jakob är omgift och 1662-65 bor på Kyrkbordet, Skellefteå. Men denna Elisabet i Stockholm skulle faktiskt istället kunna vara dotter till hattstofferaren Jakob Pfundt och han i sin tur vara son till hyttmästaren Jakob Pfundt.  
Jag har sett att i några släktutredningar som finns på ”nätet” så namnges hyttmästaren som Jakob Matsson Pfundt. Matsson har jag aldrig stött på under min forskning. Har du? Däremot Månsson Pfundt! På en gruvkarta över Salberget år 1639 finns en Månsson Pfundts hage utritad. Normalt sett så brukar man säga att Måns är en försvenskning av Magnus. Kan det betyda att det i Salberget fanns även en fader Pfundt till Jakob och Mårten?

2006-01-10, 19:58
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Leif
 
I ditt första inlägg nämner du Hans Hindrick Klijsendorff. Han torde vara identisk med den Hans Klysendorff, vaktmästare vid auktionsverkst. som dog 1710  /11. Änkan kallas i bouppteckningen Elisabet Funt och de hade endast ett barn; sonen Jakob som var 18 år och i skomakarlära.  
 
Elisabet Funt dog 1726 31/5 och var då omgift med konstapel Gottfrid Walschart.
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2006-01-10, 20:18
Svar #8

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Tack för det Staffan!
 
Det står inte angivet hur gamla Hans Hindrick och Elisabet var vid sin död? Jag har nämligen inga uppgifter om födelseår. Det gäller även Jacob Jacobsson Pfundt (som ska ha dött 1709-10-15) och Dorothea Vitzdotter.

2006-01-10, 20:52
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Nej, det står inte något om hur gamla de var.
Jag kan tillägga att Dorotea var dotter till kanngjutareålderman Viet Vietsson Drenckler, som dog 1685 18/7. Hans hustru hette Brita Eriksdotter. De hade sex barn och Dorotea uppges vid faderns död vara gift med hattstofferare Jakob Phundt.

2006-01-13, 01:16
Svar #10

Erik Holmlund

Leif> Jo, 'Mattsson' förekommer som patronymikon på Jakob Pfundt, men det har att göra med en spridd missuppfattning att Jakob Pfundt var samma person som Jakob Mattsson i Kusmark, Skellefteå. Jag gjorde själv den ihopblandningen i mitt tidiga släktforskande. Men det är alltså fel.  
Men, i sammanhanget kan också nämnas en annan Jakob Mattsson, som var konstmästare & underbergmästare vid Sala silvergruva. Han förekommer i en mängd noteringar i 'Sala gruvas historia' (Petrus Norberg). Bl.a. hittar jag det tidigaste omnämnandet från 1630. Står också att han dog 1670. Troligen är han inte identisk med Jakob Pfundt, men de var ju anmärkningsvärt samtida, och jag vill ännu inte utesluta det. Jakob Pfundt har jag hittat omnämnd tidigast 1631 i Sala, och från 1669 finns ju noteringen om arvet efter honom i Skellefteå dombok. Jakob Mattsson efterträdde för övrigt sin far Mats Jakobsson, som  konstmästare i Sala. 1664 rekommenderar Jakob Mattsson sin son Jakob Jakobsson för bergskollegiet, som lärling i hanterandet av konster, varpå bergmästaren senare erhöll befallning att pröva om ynglingen ägde ålder och duglighet med timrande, huggande och annat arbete som hörer konsten till. Det är dock enda noteringen om Jakob Jakobsson i Norbergs bok. Men denne Jakob Mattsson är mest troligt ett stickspår, även om jag inte helt vill utesluta honom.
 
Något annat som är anmärkningsvärt(och som för övrigt talar emot uppslaget om Jakob Mattsson) är att det fanns två Christian Pfundt, den ene son åt Martin Pfundt och den andre son åt Jakob Pfundt. Det är väl ett rätt starkt indicium på att Jakobs & Martins fader hette Christian, alternativt deras farfader eller morfader.  
 
Om Martin Pfundt har jag ytterligare ett norskt webbfynd: 1.2 1644 Akershus. Regnskap-kontrakt for mure omkr. Akershus og rep. av slottet, steinbrytning etc, fra Martin Pfundt. Gaarmands f?lgeskrivelse. 16.4 1641.
Källa: http://www.vigerust.net/oslo/oslokilder_stattholderarkivet_dokliste1.html
 
För övrigt skriver Verner von Heidenstam om en kammarherre Klysendorff i sitt verk 'Karolinerna'. Om det inte är en ren fantisifigur så kanske det är nån släkting till Hans Hindrick som stått förebild.
 
mvh
Erik Holmlund, Örnsköldsvik

2006-01-13, 19:11
Svar #11

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Har du Erik anteckningar rörande Martin Pfundt i Sala efter 1631. Det är nämligen så att jag fått information rörande Pfundt i Kristiania (av Geir Berntsen). Han säger att den första noteringen är från 1633:
”Morten eller Martin Pfundt arbeidet første gang på slottet (Akershus) mars 1633, er da nevnt som borger i Christiania. Dengang kaltes arkitekter alltid byggmestere. Ellers tiltales han til tider murmester. Han var neppe uenfor Norge etter 1633, men gjorde småarbeider i kirker utenfor Christiania (i 1634 og 1635). Resten av tiden arbeidet han på Akershus.”
Geir har även bidragit med följande:
”Fra kirkebøkene (som begynner i 1648): 
30.01.1649 : begraves 'Morten Muurmesters Søn (Hellig Trefoldigheds Kierkegaard i Christiania) 22.06.1654 : begraves ' M: Morten Muurmester' 10.09.1654 : begraves 'Sl: Morten Muremesters Søn' (30.07.1654 blir Christiania rammet av pest) 
10.06.1655 : vies enken Karen Nielsdatter i nevnte kirke med enkemannen maler Esaias Rapost ( første ektefelle Maren Knudsdatter begraves 07.09.1654, to av deres barn dør også i pesten og begraves 27.08.1654 og 04.09.1654) 
29.06.1670 : begraves Karen Nielsdatter på nevnte kirkegård. ”
 
Som du ser så hade Martin åtminstone två söner till, de som dör här.
 
Mvh 
Leif Markstedt

2006-01-13, 21:45
Svar #12

Erik Holmlund

Leif> Intressanta uppgifter!
Den enda uppgiften överhuvudtaget som jag (hittills) har hittat om Martin Pfundt i Sala, är den från 1631, som jag har citerat i ett tidigare inlägg. Och så länge inget motsägande fynd dyker upp så skulle jag säga att det är mycket sannolikt att det är just han som dyker upp 1633 i Christiania. Det var ju just angående konstruktionsarbeten som Martin Pfundt omnämns i Sala och eftersom Christiania-Martin verkar inom samma område så tycker jag man med mycket gott fog kan anta att det är samme person.  
 
Sen har vi ju även uppgiften om Jakob Pfundts son Mårten Jakobsson som 1660 efterlyste arv efter sin mor, enligt Skellefteå dombok. Jag uttryckte tidigare stor skepsis till om denna Mårten skulle kunna vara identisk med den Martin Pfundt som nämns i Sala 1631. När det nu är bekräftat att Martin Pfundt (den äldre) dör 1654 så är det definitivt bekräftat Mårten Jakobsson är en helt annan person. Dock så har jag inga mer uppgifter överhuvudtaget om Mårten Jakobsson. Var bodde bodde? Hur livnärde han sig och så vidare?  
 
mvh
Erik Holmlund

2006-01-13, 23:58
Svar #13

Erik Holmlund

Man får förundras litegrann över möjligheten att söka på nätet. Har hittat ytterligare några personer som möjligen hör till denna Pfundt-släkten. Nämligen en Cristian Punt som får två söner åren 1726-28 i Umeå landsförsamling.
 
Från denna sida hittar jag en uppgift om en son 'Per'.
http://www.sikhallan.com/UMFodelse/UMF1726.htm
Per
Född: 1726-06-26 i Västehiske, Umeå lands
Far: Cristian Punt Född:cirka 1690 i Tyskland
Mor: Juliana Cristina Torsell Född:cirka 1700 i Stockholm
 
Och på denna sida hittar jag en uppgift om en son 'Magnus Cristian'.
http://www.sikhallan.com/UmeaLPersReg/Mf.htm
Magnus Cristian Punt * 20/8 1728 Umeå lands  Far:Cristian Punt, Mor:Juliana Cristina Torsell
 
Vem denne Cristian Punt var återstår att utreda. Hustrun verkar iaf ha kopplingar till Stockholm där det ju fanns Pfundt:ar, även om hennes fader möjligen kan vara borgaren i Umeå, Lars Torsell. Uppgiften att han var född i Tyskland behöver kanske inte nödvändigtvis stämma, även om det indikerar tyskt ursprung. Och förnamnet Cristian har vi ju sedan tidigare ett par exempel på bland Pfundt:arna.

2006-08-13, 13:55
Svar #14

Utloggad Leif Markstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2017-12-25, 15:38
    • Visa profil
Det är inte så mycket som tillkommit i mitt sporadiska forskande kring pfundtarna. Dock har jag funnit bl.a. dessa:
 
Jeremias/Germis Pfundt (från Kopparberget) var verksam i Stockholm som stenhuggare och samtida som Christian Pfundt. Känner någon till honom?
 
Elias Fundt gifter sig med Malin Eriksdotter den 1 mars 1657 i Jakobs och Johannes församling i Stockholm. Känner någon till något om detta par?
 
Mvh Leif Markstedt

2011-08-14, 00:19
Svar #15

Erik Holmlund

Några små kompletteringar om Jakob Pfundt. Han är borgare i Torneå stad i mtl 1643-49, där han står med hustru samtliga år. 1645 finns det en son i son-kolumnen.

2014-06-14, 06:53
Svar #16

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd.
 
I Botkyrka församling begravs Die Omnium Sanctorum 1689, död 24 oktober, klockaren Måns Perssons hustru (inget namn), som var född i Salberget 1653. Föräldrar var bergmästaren vid silvergruvan Jacob Jacobsson Fundt och hustru Elizabeth Johansdotter Lindh. Båda föräldrarna var avlidna, eventuellt när hon var 13 år (står en mening på latin). Varit gift i 6 år. Död i barnsbörd.

2018-02-11, 22:17
Svar #17

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 582
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:08
    • Visa profil

Spännande tillfällighetsfynd av Karin Uhrvik ovan.
Att bägge föräldrarna till Måns Perssons hustru var avlidna när hon var 13 år(dvs ca 1666-1667) talar starkt för att det handlar om samme Jacob Pfundt som dyker upp i övre Norrland, och som finns i skattlängder i Skellefteå t.o.m. 1665 och som omnämns som död 1669. Därmed har vi det första  omnämnadet av Jacob Pfundt med ett patronymikon. Fadern hette alltså också Jacob.


Jag har ett annat tillfällighetsfynd av en annan dotter. Det är från räkenskaperna för Burträsks församling år 1681, då församlingen skänker 1 daler till "Jacob Pfundts dotter, en siuklig änkia". Detta handlar sannolikt om dottern Karin, änka efter Johan Hedman. Dvs dottern som stämde sin styvfar Berendt Olofsson Smed 1682 om arv efter sin mor.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034002_00108
Burträsks kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrka. Huvudböcker, SE/HLA/1010024/L I a/1 (1630-1685), bildid: C0034002_00108


Var det så att Jacob Pfundt var gift med två gånger med kvinnor som bägge hette Elisabeth i förnamn?


2018-02-12, 09:04
Svar #18

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hattstofferare Påvel Thime inskriver Jacob Funcke? från Norlanden i läran 1668-10-29. Denne ska lära i 6 år och anmodas skaffa bördsbrev. 1674-11-12 ska Paul Thim utskriva sin pojke Jacob Funt. Gesällen Jacob Funt begär 1675-07-24 sitt lärebrev och avsked.
1676-05-18 vill Jacob Funt förena sig med ämbetet, men ej göra mästarstycket. Han har befriat sig med en änka och vill snart hålla bröllop.

Uppgifter ur mina gamla anteckningar lästa som mikrokort ur Hattstofferareämbetet i Stockholm, Protokoll 1638-1697 (AIA:1), Nordiska museets arkiv

2023-03-23, 20:37
Svar #19

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 582
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:08
    • Visa profil

Den 1 juli 1644 finns en notis om Christian Pfundt i Luleås kyrkoräkenskaper, bland utgiftsposterna.
"Christian Phundt fått för kyrkian bygmestar lön 12 daler"


Nederluleå (BD) LIa:1 (1624-1654) Bild 790 / Sida 74 (AID: v396456.b790.s74, NAD: SE/HLA/1010132)

2023-03-25, 07:51
Svar #20

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 582
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:08
    • Visa profil

1626 finns en notis om att Mårten Phundt givit till Sala kyrka efter sin svärmoder, i Sala församlings kyrkoräkenskaper.

"Mårten Phundt efter sin swärmoder hustru Anna peningar 1 d"

Sala landsförsamling (U) LIa:1 (1622-1639) Bild 11 / Sida 4 (AID: v73868.b11.s4, NAD: SE/ULA/11298)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna