ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pihlskog  (läst 762 gånger)

2002-12-29, 14:17
läst 762 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är det någon som känner till föräldrarna till fabrikören Lars Pihlskog i Ystad?  
 
Han gifter sig 1754 2/8 i Sankt Petri med Christina Catharina Davidsson (1729-1772), dotter till handelsmannen David Davidsson (1670-1733) och kyrkoherdedottern Christina Filenia (1698-1770) i Ystad. De får 6 barn mellan 1755 och 1765 i Ystad S:t Petri. Jag vet inte när Pihlskog dör eller när han föds, tyvärr. Ofullständiga uppgifter om familjen finns i Carlquist, Ystadsläkter under trenne sekler.
 
En av döttrarna, Margareta Christina Pihlskog, gifter sig 1779 30/11 i Ystad S:t Petri med furiren vid Jönköpings regemente och blivande borgaren och bryggaren i Ystad, Mathias Wennerström, senare Wen(n)ström.
 
Var förekommer namnet Pihlskog? Det är ett ganska ovanligt namn.
 
Alla uppslag av intresse.

2007-12-15, 19:23
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det blev dåligt med respons på denna fråga. Har fått ett mail från innehavaren av en norsk hemsida som bland annat handlar om en släkt Pilskog. Se http://www.pilskog-overaa.net/
 
Jag har inget som tyder på att det skulle finnas någon koppling mellan Ystadsläkten och Norge.
 
Jag kan väl fylla på min ursprungliga fråga med en uppgift om att Lars Pihlskogs mor kan ha hetat Lindelöf i efternamn, något jag avsiktligt höll inne med 2002.  Det är nämligen så att i Öja dödbok 1756 nämns en person Lars Lindelöf, glasförare från Perstorp, med Kungl. Landshövdlingeämbetets pass daterat i Kristianstad  1755 2/11, som dör 1756 25/1 i Öja av kolik 55 år gammal. Noterat i dödboken är som dess systerson Hr Pihlskogh i Ystad berättar. Någon annan än Lars Pihlskog kan jag inte finna att detta kan syfta på.
 
Ger namnet Lindelöf några ytterligare möjligheter att identifiera Lars Pihlskogs föräldrar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna