ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sören Norby  (läst 592 gånger)

2007-10-04, 00:45
läst 592 gånger

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Nu igen!
 
Det har varit flera diskussioner förut om ättlingar till Pehr Bengtsson Norby och den eventuella kopplingen bakåt till Sören Norby.
 
Jag har fått tips om en sammanställning gjord av Darrell McGowen. Han har givetvis inte heller de källuppgifter som behövs för att bevisa någonting men han har verkligen i detalj gått igenom det som finns och därifrån försökt motivera sin slutsats.  
 
Den är mycket detaljrik inte helt lättläst, men jag tyckte den var väl värd att gå igenom. Jag tycker att ni som har kopplingar till släkten Norby skall ta er tid att läsa igenom den.  
 
Ni som har bra grundkunskap runt ämnet kan väl kommentera och komplettera uppgifterna.
 
Sammanställningen heter Ancestry of Pehr Bengtsson Norby och finns tillsammans med lite mer uppgifter på denna länk:
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~mcgen/index/13ances_pbn.htm
 
Är det bara jag som imponerats eller finns det även detaljer som tilltalar proffsen?
 
M v h
Kalle

2008-08-26, 19:17
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag försökte för snart ett år sedan få någon reaktion på den sammanställning som Darell McGowen gjort om Pehr Bengtsson Norby och om kopplingen bakåt till Sören Norby. Sidan har nu flyttats, så länken i ovanstående meddelande är inte längre giltig.
 
Nu i augusti har en omarbetning gjorts, som gör sammanställningen lite mer lättläst. Det finns nu t.ex. klickbara länkar till litteraturhänvisningarna. Texten är också något omarbetat på vissa ställen.
 
Detta är den nu aktuella länken som istället skall användas:
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~mcgen/data/13ances_pbn.html
 
Hoppas att ni som har intresse i familjen Norby tar er tid att läsa igenom den.
 
M v h
Kalle
 
(Meddelandet ändrat av dis19138 den 26 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna