ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tings-notarie?  (läst 967 gånger)

2002-03-10, 20:23
läst 967 gånger

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej.
Jag har fått en almanacka från 1828, upphittad i en byrå efter min morfar, jag har ingen aning om vem den har tillhört och undrar om det är någon som kan hjälpa mej.
Han har fört väldigt noga anteckningar om brev han fått och skickat samt alla jobb han har.  
Troligtvis bor han i Skogs. (Står ofta: reste åter till Skogs, efter han varit på tingen)
Han har mycket uppdrag vid olika ting(Skogs, Wisby, Eke, Gardungs N och S tinget m fl) och Rådhus-rätter han gör även syn på prästgårdar och kapell(Stenkumla, Ljungarn)  
den 22/2 finns följande notering: förelade alla mina mål vid N Tinget.
Den 17/5 Ting vid Skogs
Den 24/5 Brev fr Strömbeck Erhöll kgl.... förordnande att förestå G.S Domsaga i 3 år.
Den 16/6: Utredning i Casso? målet
Den 17/7 Bouppteckning i Wall prästgård
Den 6/9 står följande: slutade min älskade mor detta jordeliv.
Han får och skriver brev till en moster Sahlsten samt en styvfar.
Den 5/8 Tryckfrihetsmål i Wisby
Detta är bara en bråkdel vad som finns att läsa det finns väldigt mycket intressanta personer han brevväxlar med (Baron Carpeland, Tullförman Brobeck, Linn?, Consul Donner + många fler)
På insidan pärmen finns det klottrat någon som liknar Johan.
 
Finns det någon som har en aning om vem som var ägare till denna almanacka? Vad jag kan förstå är det en rätt högt uppsatt person.
Vilken socken tillhör Skogs?
 
Tacksam för alla tipps !

2002-03-10, 21:16
Svar #1

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Lisbeth, Du har hittat ett väldigt intressant historiskt dokument!! Får jag lov att föreslå att Du låter landsarkivet i Visby kopiera det? Jag tror dom skulle vara mycket intresserade.
 
Har Du möjlighet att scanna in namnteckningen så skall jag skall försöka hjälpa Dig.
 
Skogs är förmodligen Skogs i Levide som var södra häradets tingsplats.Där hette häradshövdingen under perioden 1805-1830 von Hauswolf. Är han omnämnd i almanackan? Kan det möjligen vara han som fört anteckningarna?
 
mvh/JL

2002-03-11, 19:36
Svar #2

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej Jens
Tack för hjälpen men jag tror inte det är Hauswolfs anteckningar för den 19 augusti finns en anteckning om Hauswolf men tyvärr kan jag inte tyda texten. Det står något som liknar DagLagm. o Redd. u. Hauswolf p.d
Jag har precis köpt en scanner men inte lärt mej hur den fungerar än. Jag får in bilden i datorn men kan inte kopiera den hit.

2002-03-13, 00:05
Svar #3

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
hmmm . mystiskt .
 
Om det inte är Hauswolf så gissar jag (ut i det blå tills vidare) att det rör sig om antigen en kronofogde/befallningsman eller möjligen en länsman. bl.a pga av notisen förelade alla mina mål vid norra tinget. Det var nämligen deras uppgift. Hade det varit en tingsskrivare hade han inte skrivit på det sättet. En skrivare antecknade ju alla mål vid tinget.
 
Lisbeth, om Du vill så mejla mig alla släktnoteringar (av typen dog min mor etc.) du hittar i anteckningarna så skall jag försöka knäcka nöten i Visby på måndag.
 
Det här börjar bli riktigt kul och intressant :-)
 
mvh/JL

2004-09-05, 14:55
Svar #4

ingmar Alverdal

Hej, mitt namn är Ingmar Alverdal och jag och min familj bor i skogs i Levide. Det gamla tingshuset är nu vår bostad. Jag vet ej om jag kan hjälpa till med almanackan och eller det kanske är för sent. Hör gärna av Dig om Du vill ha min hjälp.
Mvh
Ingmar Alverdal

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna