ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rabb  (läst 1634 gånger)

2007-01-17, 09:13
läst 1634 gånger

Mikko Rabb

Hej
 
Jag skulle behöva hjälp med att utreda vem var Mäster Knut Rabb, varifrån kom han och vad som hänt med honom?
 
Kan han vara av samma släkte som  Professor Johan Andersson Rabben (Rabb) riddare av Kongl. Nordstjerneorden f. 1780 i Vassor by, Kvevlax, Finland, d. 1865 på Dybecks gård i Malöhus län.
 
Hämtat ur:
Sacklen Johan Fredrik
Läkarehistoria Sverige från Gustav I till närv. 1822-35
Sid 317
Mäster Knut Rabb uppräknas ibland Konung Erics Hoffolk, undr titeln Hof-Barbierer.
Då Riks-Rådet Baron Sten Ericsson Leijonhufvud, vid Konung Erics XIV fängslande 1568 fick sitt dödliga sår,
blef han uti denna Bardskärares hus inburen att förbindas.
 
Vore intressant att få veta om han är av vårt släkte eller varifrån hans efternamn Rabb kommer.
Äldsta uppgifter om Rabb hemman i Vassor är bonden Ragvald född ca 1475.
Hans söner använde släktnamnet Rabb.
 
Vänligen
Mikko Rabb

2007-01-17, 23:18
Svar #1

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Mikko!
Jag känner inte till de personer du nämner.
Men kanske kan det vara en ledtråd att namnet Rabb har förekommit i Sverige omväxlande skrivet Raab/Rabb/Raaff/Raff.
Se t ex diskussionen om Silfverax.

2008-02-21, 10:04
Svar #2

Utloggad Bjarne Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:03
    • Visa profil
Hejsan Mikko,
 
Tyvärr känner jag inte till Mäster Knut, men däremot finns jag också på släktträdet som
Johan Andersson Rabb kommer från.  
 
Det finns annars bild + text om Johan Rabbén på http://runeberg.org/sbh/b0313.html
 
Jag kommer från Västerhankmo varifrån Johan Rabbens föräldrar också kommer.
-------------------------------------------------------------------------
min mmf mm mf:
Varg Simonsson, Johan. Född 1721-05-12 i Västerhankmo,Kvevlax,Finland. Bonde,
byålderman. Johan Simonsson Varg, född den 12 maj 1721,dog den 11 dec.1788. Bonde på 1
mantal av Varg hemman 1740. Gift med Margareta Johansdotter Kux från Österhankmo, född
den 31 maj 1722, död den 18 sept. 1792. 8 barn nådde vuxen ålder, bland dessa: Anders
Johansson Varg som gifte sig till Rabb hemman i Vassor och var fader till Johan Rabben,
professor i Lund.
-------------------------------------------------------------------------
 
Jag undrar om dendär Ragvald du skriver om är från Vassor eller är en gemensam anfader från Västerhankmo:
 
Näsman (Näs) Mattsson, Ragvald.
Född omkring 1495 i Västerhankmo,Kvevlax,Finland.
Bonde på Näsman hemman i Västerhankmo 1546 och ännu 1567. Ragvald var största bonden i
Västerhankmo av totalt 6 bönder i Västerhankmo vid den tiden, med 8 tunnland åker.
 
/// Bjarne Melin

2013-01-12, 12:09
Svar #3

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Hej,
 
Har i min släktforskning intresserat mig för Rabbén som broder till en av mina anor. Jag undrar om någon känner till något kring hans tid i Kvevlax? Jag har själv nyttjat nätet och källor som är öppna för allmänheten samt några böcker och släktforskare. Jag avser att underhand publicera Rabbéninfo med kommentarer i en blogg där jag redan skapat en introsida http://sjondin.wordpress.com/  
 
Så har du info från källor som av en eller annan anledning inte finns på nätet så vill jag gärna ta del av dessa här eller i bloggen.
 
/Tomas Sjöndin

2013-05-20, 21:44
Svar #4

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Har nu gjort ett par besök i LUB:s handskriftarkiv och tittat på Johan Rabbéns efterlämnade dokument. Kommer underhand att publicera mig i bloggen som fått ny adress:
 
http://gubbrabb.blogspot.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna