ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rachow / Rakou / Rakow / Rakov  (läst 1773 gånger)

1999-06-26, 12:46
läst 1773 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Eventuellt skall det skrivas Rachow eller Rakov. Söker information om en Maria R., g.m en Ernest Höffner, dessa bosatta i Fryksände s:n, Värmland. Maria d. 1690, förekommer under senare delen av 1600-talet i Gunnar Almqvists domboksutdrag för Fryksdals härad. Se vidare Höffner. Söker även info. om samtida eller tidigare namnbärare.

1999-06-26, 18:59
Svar #1

Gunilla Önnberg

Hejsan,
Gå in på Gunnel Rydeborgs hemsida, finns länkad på Rötters personliga hemsidor, jag har också den släkten men har inte lagt in dem ännu
Hälsningar Gunilla Önnberg

2001-07-21, 14:23
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
En Mikael Rachow nämns i filmade rullor på KrigsArkivet i Sthlm, samt nämns han bland alla de befäl, som finns listade, även de på mikrofische.
 
Bland befälen:  Mikael Rachow, kapten vid Jakob Duwalls värvade reg. 1631.
 
I rullorna: 1631:24 - Kapten Mikael Rachows kompani, tillhörande överste Jakobs Duwalls regemente. 1631:5 - Kapten Mikael Rachows kompani, tillhörande överstelöjtnanten L?der von Stralendorfs skvadron.
 
Denne Mikael Rachow är väl en potentiell fader till Maria Rachow, den ovannämnda, då han är verksam under samma tidsperiod som Marias svärfader Mårten Höffner.

2001-07-23, 09:33
Svar #3

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Det finns (fanns?) en stad i nuvarande Polen som har/hade det namnet. Om jag minns rätt (av en artikel jag läste) så hade man i staden en annorlunda uppfattning av Bibelns läror än de flesta runt omkring, så det bestämdes till slut (av de andra) att stadens befolkning skulle deporteras (eller att staden skulle förstöras?)
Det kan ju tänkas att stadens namn och efternamnet har någon koppling.
 
Hälsningar
Mikael

2001-07-23, 22:12
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Om jag minns rätt har jag för mig att någon till mig har antytt att Rachow betyder kräfta  eller cancer (eventuellt på ryska?).
Mvh Marcus

2001-10-20, 09:49
Svar #5

Mikael Johansson

Hej
 
Jag härstammar också från Ernest Höffner och
h h Maria Rachow.
Intressant det där med att en möjlig far till Maria skulle vara denne Mikael R.
Vid vilket regemente låg kapten Mikael Rachow?
 
Tack på förhand
 
Mikael

2014-07-27, 20:15
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Efternamnet Rachow i Tyskland: http://www.verwandt.de/karten/absolut/rachow.html
(Fler träffar i nuvarande nordöstra Tyskland)
 
I Polen finns/fanns följande efternamn enligt http://www.herby.com.pl/ (klicka på länken Słownika Nazwisk Współcześnie w Polsce Używanych och sök på Rachow eller Rakow):
Rachow
Rachowaniec
Rachowczyk
Rachowiak
Rachowicka
Rachowicz
Rachowiec
Rachowiecki
Rachowka
Rachowniak
Rachowski
Rakow
Rakower
Rakowicka
Rakowicz
Rakowicz-Raczyński
Rakowiczów
Rakowiec
Rakowiecki
Rakowitsch
Rakowski
Rakowski vel Rak
Rakowski vel Rydzyński
Rakowy
 
Kanske kan man anta att polskans –ow motsvaras av tyskans –au och ryskans –ov (Rachau, Rakau, Rachov, Rakov)?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna