ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Raffn  (läst 1088 gånger)

2001-10-11, 23:37
läst 1088 gånger

Eivor Canova (Pilady)

Känner någon till denna släkt från Ystad?
Hans Hansen Raffn var kyrkoherde i Mamö S.t Petri och hans son Hans Raffn var borgmästare.
Mvh
Eivor

2001-10-12, 06:45
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Eivor !
Jag har tittat lite på denna släkt, då jag härstammar från andra personer med namnet Rafn. Jag har ännu inte kunnat knyta samma släkterna (om det nu finns någon koppling).
Jag har lagt ut en sammanställning över de olika släkterna Rafn jag har stött på. På http://w1.401.telia.com/~u40107259/rafn/index.htm hittar du min sammanställning. Just denna släkt som du frågar om kallar jag Malmösläkten.
 
Hoppas att du hittar lite nyheter.
Niklas Hertzman

2001-10-12, 16:16
Svar #2

Eivor Canova (Pilady)

Hej Niklas
och tack för ditt snabba svar.
Tyvärr så måste jag erkänna att jag nog inte hadde mitt huvud med mig i går kväll. Det var mycke nytt att läsa om just Raffn och kopplingarna över till Corvin och Abelin. Det är just Abelin Beata, född 1733(ev. 34) som jag är på jakt efter. Att hon gifte sig med Ebbe Schough ca. 1750, deras första gemensamma barn föds 1751 25/3, det vet jag och att hon avlider i Varberg 1810 31/5. Enl. Malmborg?s bok om släkten Wickman så skall hon tillhöra prästsläkten Abelin i Lund, men detta får jag nog ge upp. Pappersspöken är svåra att komma tillrätta med.
Så än en gång tack.
Eivor

2003-07-03, 15:34
Svar #3

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag läser en ny bok (plogfåror) av Brita Sjölin Liedholm. I denna bok nämns Raffn i Vomb, tänkte
att det kunda vara något. Det är på 1600-talet.
 
MVH
Nils-Olof

2006-06-29, 10:30
Svar #4

Utloggad Tomas Ahlbeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 12:10
    • Visa profil
    • www.ahlbeck.net
Som högst spontan och ovan användare av detta forum så stötte jag på detta inlägg först nu - fem år senare ;)
 
I alla fall - den som vil veta mer om Raffn kan kontakta mig. Jag har forskat i malmösläkten som Niklas kallar den,och har även lyckats kyta ihop en del ändar. Niklas har fått ta del av det tidigare, men för den som inte besöker hans hemsida kan ni maila mig så kan jag skicka mitt mtrl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna