ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rahm  (läst 4380 gånger)

2011-04-07, 23:09
läst 4380 gånger

Utloggad Margaret E. Nyblad Brown

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Jag har inte mycket information om familjen Rahm i Stockholm.
Annika Rahm döptes i Stockholm 08.09.1698. Hennes föräldrar var Gabriel Rahm och Maria Gabrielsdotter.
(Jakob & Johannes församling, SE/SSA/0008/CIa/11, 1690-1698, (148).)
 
Från Köpings stad och sockens mantalslängder vet vi att Gabriel var en gammal man i 1728. Var Margaretha lika gammal och hade han varit gift förr? Gabriel och Margaretha hade barn i 1716, 1718 och möjligen 1722.
Margarethas far var Sven Bengtson Smitt i Odensvi. Han dog där 24.05.1696, 64 år, så han föddes circa 1632. Svens fru var Ragnil Olofsdotter. Familjen bodde i Kumbla, Odensvi i flera generationer.  
Barnen var :-
Erik Swänsson Smidt    - Han dog 13.11.1737, 66½ år, född circa 1670.
Petter Swänsson Smidt  - Han dog 14.12.1741, 62 år, född circa 1679.
Anton Swänsson Smidt   - Han var född 14.10.1686. Han begr. 22.09.1751, 66 år 10 m.
Olaus
Margaretha
Hindrich
 
Jag har bara hittat Gabriel och Margaretha i Köpings husförhörslängder fram till 1731 och inte senare längder. Jag vet inte när paret dog heller. Det står kanske i begravnings information att 'en fattig gumma Margaretha från Socken' begravdes. Det kunde vara var som helst!
 
Jag har tänkt på en annan sak. Axel kunde läsa och var välutbildad. Han blev skrivare, bokhållare och senare inspektor. Om Axels föräldrar var Gabriel och Margaretha och de var utfattiga vem var det som tog hand om barnet?
 
MVH,
Margaret E. Nyblad Brown

2011-04-08, 18:29
Svar #1

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Margaret,
 
Nu har den sista pusselbiten fallit på plats! I bouppteckningen efter Anna Maria Falck i Odensvi, fänrik Anton Smitts hustru, finns följande noterat:
 

 
Här framgår det tydligt att fänriken hade varit förmyndare åt sin systerson, bokhållaren Axel Thure Rahm! Då vi vet att Anton Smitt var bror till Margareta, gift med Gabriel Rahm, råder det inte längre några tvivel om vilka som var Axel Thures föräldrar! Faktum är att jag aldrig hade förväntat mig att det skulle gå att hitta ett så entydigt bevis på släktskapet.  Det här svarar väl också på frågan om vem som såg till att Axel Thure fick en gedigen skolgång. Enligt vad som framgår av bouppteckningen, hade paret Smitt-Falck det ganska gott ställt.
 
Nu är det väl egentligen bara att forsätta söka sig bakåt i släkten Rahm! Det finns lite uppslag och idéer, som med lite tur kanske kan leda någon vart. Jag återkommer!
 
MVH
Stefan Lundell

2011-04-13, 22:26
Svar #2

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej,
 
Jag gick förbi Riksarkivet häromdagen och beställde fram skrivelsen från Kammarkollegiet till Kongl. Maj:t 30/10 1739, vilken behandlar traktören Gabriel Rahm. Den berättar en ganska lång och komplicerad historia, som jag återger i yttersta korthet:
 
År 1708 befann sig Västmanlands regemente på fälttåg i Ryssland. Eftersom den svenska armén var i det närmaste avskuren från Sverige, började regementena bland annat lida brist på pengar, och regementscheferna tog till alla metoder för att fylla på kassorna. I det sammanhanget begärde chefen för Västmanlands regemente, Axel Sparre, en försträckning från Gabriel Rahm på 800 daler silvermynt. Rahm gav honom det begärda lånet, naivt nog utan att ta ett kvitto från regementschefen, troende att det räckte med dennes ord och ett kvitto från kassören. 8/6 1709, tre veckor innan slaget vid Poltava, försökte Gabriel Rahm att få loss sina pengar, och på något sätt få dem överförda till Sverige. Han hade en sedel från regementskommissarien Nycopp, med vilken han skulle få ut pengarna av regementsskrivaren Urlander. Någon utbetalning skedde dock aldrig. Det ges inget riktigt svar varför den inte skedde; saken komplicerades också av att regementets räkenskaper för år 1709 hade gått förlorade i samband med kapitulationen.  
 
År 1737 hade fänriken Anton Smitt för första gången vänt sig till Kammarkollegiet, för att för sin avlidne svågers barns räkning få regementets skuld återbetald. Han fick den gången avslag. Två år senare gjorde han alltså ett nytt försök, för att arvingarna skulle få hjälp och understöd i sitt torftiga tillstånd. Kammarkollegiet konstaterade att preskriptionstiden för länge sedan hade löpt ut, varför de inte kunde likvidera skulden. I stället vände de sig med skrivelsen till Kongl. Maj:t, och bad om hans nåd i denna sak. Kungen biföll, och summan på 800 daler silvermynt bör följaktligen ha betalats till Gabriel Rahms barn.
 
Vi har lärt oss en del nytt om Gabriel Rahm och hans familj. Till att börja med var han uppenbarligen död 1739, och antagligen även 1737, vilket stämmer bra med uppgiften som Margaret hittat från 1728, där han kallas gammal och utfattig. Eftersom ingen fattig änka finns omnämnd i skrivelsen, är slutsatsen att också hustrun Margareta Smitt var död sedan tidigare. Skrivelsen nämner de omyndiga barnen och arvingarna i plural, vilket bör betyda att Axel Thure hade åtminstone ett syskon i ung ålder 1739. Carl Gabriel var född 1716, och om han hade levat 1739 knappast hade varit omyndig. Margareta Charlotta, född 1718, dog redan 1736.  
 
Av berättelsen framgår att Gabriel Rahm befann sig vid regementet både 1708 och strax innan slaget vid Poltava 1709. Troligen var han därför där även i samband med slaget. Eftersom han hade återvänt till Sverige innan 1716, finns det väl egentligen två alternativa händelseförlopp: Antingen togs han till fånga av ryssarna vid kapitulationen, men fick av någon anledning lämna fångenskapen och återvända till hemlandet medan kriget fortfarande pågick, eller så undgick han fångenskapen, och måste väl i så fall ha befunnit sig bland de svenskar som flydde till Turkiet. Frågan är vilket alternativ som är mest sannolikt.
 
Det som har slagit mig redan tidigare, är att namnet Gabriel hade en särställning i släkten Rahm. Det återkommer i alla led, och utmärker sig med att vara det enda manliga enkelnamnet i släkten. Jag har upplevt det som att Gabriel Rahm har haft en särskild ställning i familjens historia, någon man såg upp till. Hans affärer gick dåligt och han dog i fattigdom, men han verkar också ha haft ett intressant levnadsöde, och tagit del av en del dramatiska skeenden. Kanske är det orsaken till att familjen mindes honom.
 
MVH  
Stefan Lundell

2011-06-11, 15:18
Svar #3

Utloggad Margaret E. Nyblad Brown

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 19:19
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat Gabriel Rahms död.
 
Begr. 29 maj 1733 i Odensvi, Västmanland, Lungsot, 62½ år.
Då var han född circa 1670.
 
Ref: Odensvi kyrkoarkiv, Västmanland,SE/ULA/11144/C/2, 1721-1760, år 1733, (71).
 
MVH,
Margaret E. Nyblad Brown

2013-02-15, 15:40
Svar #4

Roger Frid

Hej
Den Johan Forsman född 1671 som Hans Eriksson skiver om ovan,
är det måntro far eller farfar till Catharina Forsman, född Norbergs by?,
som gifter sig med Lars Fischer i Norberg 1728-11-05.
Eller finns det någon annan koppling mellan dom?
 
I följande har jag hittat något:
SVAR, Norbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11099/A I/3 (1729-1747)bild 217, sid 74.
Där står, om jag ser rätt, ... Hans Forsman, hustrun mad. Catth. Böös.
...(måg?) Lars Fischer, hustru Catth. Forsman.
Om jag förstår det rätt så är Catharinas far Hans Forsman och hennes farfar eller farbror Johan Forsman?
 
Catharina Forsman och Lars Fischer har två barn men de tycks inte finnas med här.
Christina 1730-02-14 född i Nyhyttan
Maria 1732-11-14 född i Norbergs by

2013-02-15, 17:54
Svar #5

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Roger,
 
Som jag ser det, finns det inget som talar för att Catharina Forsman skulle ha någon koppling den Johan Forsman du nämner. Hon var dotter till gruvfogden Hans Forsman i Norberg. Denne gifte sig 1705 med änkan Catharina Böös i Smedjebacken i Norrbärke, vilket är bland det tidigaste jag har sett honom i källorna. I husförhörslängden hittar man honom också (Norrbärke AI:2 (1694-1704) sid 161). På samma uppslag finns för övrigt även en Johan Forsman, vilket skulle kunna vara en släkting till honom, även om jag inte har några uppgifter som styrker det.  
 
Jag tror inte att Forsman i Smedjebacken har någon som helst koppling till Forsmansläkten i Råneå. Det är nog två helt olika släkter som har tagit samma namn.
 
MVH
Stefan Lundell

2013-02-18, 07:52
Svar #6

Roger Frid

Hej Stefan
Tack för hjälpen, då behöver jag inte leta mer.

2013-02-27, 07:19
Svar #7

Alexander Lindquist

Jag söker Christian Johansson Rahm och hustru Christina Qvast deras dotter Ebba Christina Rahm född 1725 i Jakob/Johannes, Stockholm död 1758 i Stockholms domkyrkoförsamling, gift med Fredrich Felder 1703 i Tyskland? Deras son är Gabriel Fredriksson Kullman-Norlin född 1755 i Stockholm, död 1806 i Önskan, Anundsjö sn, Ångermanland.  
 
Någon som har uppgifter om denna släkt Rahm och Qvast??
 
tack på förhand

2013-02-27, 22:35
Svar #8

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Alexander,
 
Det finns en bouppteckning efter Christian Rahm, som finns tillgänglig i SVAR (Justitiekollegium 1637-1856..., Bouppteckningar, SE/SSA/0145A/F 1/F 1 A/158 (1754) Bild 307 sid 945). Där framgår att han avled 1754-09-12 och efterlämnade hustrun, samt dottern Ebba Christina och hennes make. Inga andra arvingar nämns.
 
Christina Qvast hade tidigare varit gift med skomakaren Lars Werre, som avled 1720-03-25. År 1725 gjordes en bouppteckning efter honom, antagligen i samband med Christinas nya äktenskap med Christian Rahm (Justitiekollegium 1637-1856..., Bouppteckningar, SE/SSA/0145A/F 1/F 1 A/94 (1725) Bild 1420 sid 1378). Där nämns att de hade fyra barn tillsammans: Elisabeth 14 år, Lars 13 år, Olof på det 11:e året och Anna på det 8:e.
 
MVH
Stefan Lundell

2014-04-22, 09:55
Svar #9

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Med hänvisning till medlem Marianne Sjöbloms inlägg torsdagen 19 juli 2007 och namnet Johan D. Hultman och hans son Carl Niclas Hultmans barn så har jag en undran ifall denne Carl Niclas även var fader till Johanna  Lovisa  Hultman född 1747 i,(?),†  i  Stockholm  (Jak.)  26.1.1777,bokf.  i  S:t Johannes?
 
Denna Johanna Lovisa Hultman var gift med en Ludovicus  Bernhardus  Ahnger f.  i  Stockholm  1741, dp i  Maria  18.2.1741 och som är presenterad i Stockholms nations studentmatrikel framtagen av Gösta Thimon därför är frågan intressant kanske för många som söker kring dessa personer.

2014-07-02, 10:32
Svar #10

Utloggad Christin Söderblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2019-03-18, 00:26
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag hjälper min pappas fru och letar efter hennes anor.
 
Har nu stött på en Anna Catharina Ram enl hfl född enl två olika bud (bara år 1746) eller 1744-06-09 i Danzig Mar;M (även noterat som Danzig M.M) och undrar om någon  här har mer information om hennes ursprung. (ett förslag jag tidigare fått är det kan vara nuvarande Gdansk i Polen?)
 
Jag hittade henne via sonen Carl Andersson  född 1792-02-16 Mörby Båtmanstorp Österhaninge (AB)
Pappa är Båtsman Anders Becker född 1753 i Lilla Mellösa (D)
 
jag inte hittat någon vigsel i Österhaninge och vet inte vart dom kom ifrån
 
Jag försökte följa äldsta dottern Anna  Maria född 1782 då jag hade en tanke att hon kanske är Anna Catharinas dotter från ett tidigare äktenskap. Det ända jag fick fram är att hon kallas Andersdotter Becker och född Stockholm
 
 
Anders Becker Båtsman på Mörby Båtsmanstorp Österhaninge, född 1753 Lilla Mellösa (D) död 1804-04-22 Västertorp, Österhaninge (AB)
 
Anna Catharinga Ram född 1746 eller 1744-06-09 Danzig Mar:M död 1830-11-06 Västertorp, Österhaninge (AB)
 
Barn
Anna Maria Andersdotter Becker född 1782 Stockholm (AB)
Anders Ludvig Andersson född 1788-01-13 Mörby Båtsmanstorp, Österhaninge (AB)
Carl Andersson född 1792-02-16 Mörby Båtsmanstorp, Österhaninge (AB)
Hedvig Andersdotter född 1794-02-28
 
Källa: Österhaninge AI:8b (1811-1815) Bild 360 / sid 33
 

2015-07-24, 19:13
Svar #11

Utloggad Göran Walday

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 19:57
    • Visa profil
Jag söker information om en skomakarmästare Anders Rahm.
 
Den tidigaste informationen jag har om honom är från 1760 års
mantalslängd i Stockholm och enligt denna är han skomakarmästare, änkling och
bor på Övre Ladugårdslandet. Han är 37 år gammal och bör således vara född cirka
1723. Han gifter sig samma år (1760) med Elisabeth Öhrlund i Finska församlingen.
Elisabeth dör 1770 och Anders gifter ganska omgående om sig med en Maria Malmberg
som emellertid även hon avlider 1772. Anders själv dör 1780 och efterlämnar tre arvingar:
sönerna Johan (som av någon anledning tagit moderns efternamn) och Anders från äktenskapet med
Elisabeth Öhrlund och dottern Maria från äktenskapet med Maria Malmberg. Sonen Anders Rahm blir så småningom kryddkramhandlare och min anfader. Även han får en son som döps till Anders.
 
Men som sagt, jag har ingen aning om varifrån skomakarmästaren Anders kommer.  
Är det någon som har stött på en Anders Rahm född cirka 1723 eller har någon annan tänkbar kandidat?
Eller någon som har en idé om hur jag kommer vidare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna