ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reit  (läst 752 gånger)

2011-11-28, 16:48
läst 752 gånger

Utloggad Nathalie Reit

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-11-28, 16:48
    • Visa profil
Jag heter Reit i efternamn och undrar lite vad det kommer ifrån för land, och kanske annat man kan få veta om det här efternamnet. från min familj vet jag bara att det kommer från min morfar. Morfars pappa hette Reit i efternamn men mer än så vet vi inte då morfar aldrig har träffat sin pappa och vet ingenting om honom. Kan någon hjälpa mig att ta reda på vad Reit kommer ifrån, skulle vara roligt också att få reda på mer om släktet vi har med Reit men vet inte hur jag ska gå till väga. För jag känner bara till min familj som heter Reit och alla dom lever fortfarande så deras namn får jag ju inte skriva ut på grund av reglerna ni har här på forumet. Hur ska jag då gå till väga om jag vill veta mer om min släkt från Reit ?

2011-11-28, 17:30
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:27
    • Visa profil
Hej Nathalie
I cd Sveriges dödbok 1901-2009  finns 32 personer med namnet Reit.
Den äldste av dem var född 1838 i Siene, Älvsborgs län, Västergötland
 
I cd Sveriges befolkning 1890  finns han med familj i Kyrkefalla, Skaraborgs län
 
Post 3284882
 
Reit, Anders Petter
Banvakt
 
f. 1838 i Siene (Älvsborgs län, Västergötland)
 
Gift man, far i familjen
 
Tjenstefolk vid Statens Järnvägar
Kyrkefalla (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Födelseort i källan: Siene i Elfsborgs
 
Reit, Anders Petter   f 1838 i Siene(P)   Far
Lindquist, Johanna Maria   f 1843 i Björsäter(R)    Mor
(Barn), Gustaf Haquin   f 1867 i Kvistbro(T)   
(Barn), Nils Petter   f 1869 i Kvistbro(T)   
(Barn), Ewa Sophia   f 1872 i Kvistbro(T)    
(Barn), Julia Maria   f 1876 i Rappestad(E)(Barn), Elin Katharina   f 1878 i Kyrkefalla(R)
 
Nu vet jag förstås inte om det är denna familj din morfar härstammar ifrån.
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2011-11-28 17:41)

2011-11-28, 17:59
Svar #2

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:27
    • Visa profil
Nathalie
 
Ta reda på när och var din morfar är född.
Sök sedan i födelseboken för den platsen. Där står hans mammas namn och kanske finns också pappans namn antecknat.
Många födelseböcker finns på internet tex Genline har scb utdrag från födelseböcker tom 1940.
 
Christina

2011-11-28, 23:36
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Kombinationen Reit och banvakt får mig att fundera.  Kanske att den förste kände Reit varit indelt soldat??. Då kunde han antingen tagit sig namnet, eller fått det under militärtjänsten.  Bägge varianterna fullt möjliga.
Reit som i Reiter, kavallerist. Han kanske fastän fotsoldat var duktig på att rida?  
 
Och varför banvakt? Här finns åter två varianter. Efter avslutad tjänst  skulle de ju syssla med något civilt. Hade de goda vitsord brukade de få lite av första tjing på rimliga jobb. Både officerare OCH manskap. Att ha varit avtackad avdankad militär sågs alltså som en merit, inte som att man var en föredetting.
Vidare, socken var ju tvungen att ta hand om de sina. Det var enklare att ge dem ett jobb som ändå måste göras, än att riskera att de blev till en börda... Jag vet att järnvägarna inte tillhörde socknen, men socken kunde säkert rekommendera dem till jobb som låg inom sockens geografiska närområde...
Vidare. Mot slutet av den indelta tiden var det mindre noga att de ägnade sig åt torpet och militär. En del tog andra, civila jobb parallellt. Det blev mycket vanligt efter 1901, för dem som formellt kvarstod som indelta soldater, men 11 månader av årets tolv gjorde de något annat. Inte sällan just vid järnvägen.
Jag utgår ifrån att så kunde det ske även något innan 1901.
 
Kolla alltså gärna även inom de militära rullorna för Skaraborg/Västergötland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna