ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riffelmacher  (läst 923 gånger)

2009-10-29, 18:02
läst 923 gånger

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Nån som vet ngt om en släkt som heter Riffelmacher i Stockholm? (Katarina fsamling)
Anders Lund  
Charlotta Riffelmacher  
Vigseln 1774 i Mars månad.  
 
GID: 2734.107.78300  
EI:4 sid 222  
 
Alex

2010-10-23, 09:57
Svar #1

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Söker ännu efter släkten Riffelmacher i Sthlm.
 
söker vart föräldrarna till Charlotta Riffelmacher bodde.  
Hon döptes här år 1754 i Katarina församling (CII:4 Dop 1753-1762-GID 2734.119.9600 )  
StrumpWävaren Johan Thomi. Riffelmacher och Ana Lisa Falck(?).Samt är det antecknat ett flertal andra personer vid dopet såsom: Isaack Gottfried ???? Johan. N Gleichmann och Lov. von Rütter.
 
Jag har hittat en Georg Thomas Riffelmacher i kvarteret bryggaren 1754 då Charlotta döptes.
Detta kan vara en farbror till Charlotta. Fadern och farbrodern var strumpvävare.
Fadern till Charlotta kan vara Joh. Thomas Reffelmaker som enligt mantalet 1760 bodde i Maria magdalena på kvarteret Bergsgruvan det mindre no. 78. Men där återfinns inte han. Det står då att han har tre barn
 
Bomullsstrumpvävaregesällen Thomas Reffelmaker arbetade hos Strumpvävarmästaren Selig.  
Han bodde på Kv. Bergsgruvan Mindre No 78. Enligt mantalsregistret var han gift och hade 2 döttrar och 1 son.  
 
 
Detta kan vara Charlottas fader. Som flyttat över till Maria magdalena från Katarina (eller så skiftade gränserna)
Hur kan jag leta reda på strumpvävaren Reffelmaker?
Jag har hört med Nordiska museet och dom har inga skråhandlingar angående strumpvävare tyvärr.
 
Tacksam för hjälp och tips!!!
 
mvh Alex

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna