ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Risbeck  (läst 2442 gånger)

2002-06-05, 23:21
läst 2442 gånger

Tom Risbecker

Risbeck bl.a. i Skåne, Värmland, Västergötland.
 
Jag har sedan många år försökt kartlägga alla personer med namnet Risbeck och är intresserad att komma i kontakt med Dig som har träffat på någon i denna släkt. Släkten har sannolikt inflyttat i mitten av 1600-talet från Tyskland.
För närvarande (juni 2002) har jag 406 personer
i min databas exkusive en amerikansk gren. Hör av Dig !

2002-06-06, 17:03
Svar #1

Bengt Olsson

Hej!
 
Jag har en anfader - Petter Risbeck - gift 1704 i Kristianstad med Sara Annersdotter. Paret försvinner därifrån ganska raskt och flyttar antagligen till Karlskrona eller däromkring. 1707 återfinns änkan Sara Risbeck bland Lunds domkapitels äktenskapsmål företrädd av en student från Karlskrona. Vilken ort Sara stod från kunde jag inte tyda.
Hur som helst så har jag inte hittat något vidare om paret, tyvärr, har kört fast totalt.
 
Ha det gott / Bengt

2002-06-29, 16:54
Svar #2

Tom.Risbecker

Hej Bengt !
 
I min databas har jag några Petter RISBECK men inte någon som stämmer in  med de uppgifter Du lämnat. Klockaren och Pedellen Magnus RISBECK dör
i Lund 1701. Han har i sitt äktenskap med Märta Persdotter THORIN flera barn (födda under åren 1690-1699,) men jag har inte funnit någon Petter. Samtidigt kan man misstänka att han kan ha varit gift tidigare. Han finns som student vid skolan i Kristianstad 1677 och flyttar sedan till Ystad. I Ystad finns Petter Nielson RISBECK som död 26 augusti 1754 och trol. född 1692, så han passar inte på ett äktenskap ingånget 1704 eller hur?  
På något sätt mäste väl ändå Din Petter finnas i denna familj - vi får fortsätta sökandet. Hör av Dig om Du hittar någon ny ledtråd.

2002-06-30, 09:36
Svar #3

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Tom
Har i min forskning funnit denna man, Carl Risbäck-Månsson. Har du några flera upplysningar om honom eller hans anfäder och barn.
 
Carl Risbäck-Månsson. Torpare. Född 1753-02-12 Södra Fågelås (R) 1). Bosatt Kullebotorp, Fröjered (R). Gift med Stina Olofsdotter 1787-12-12 Fröjered (R) 2). Död 1803-05-05 Kullebotorp, Fröjered (R) 2). Begravd 1803-05-11 Kullebotorp, Fröjered (R) 2).  
Far: I:1 Måns Risbäck-Mårtensson.  
Mor: I:2 Kerstin Nilsdotter.
 
Barn med Stina Olofsdotter:
Magnus Karlsson. Född 1788-09-28 Korsberga, Fröjered (R).
Petter Karlsson. Född 1789-11-27 Kullebotorp, Fröjered (R).
Johannes Jonas Karlsson. Född 1791-11-10 Kullebotorp, Fröjered (R).
Maria Karlsdotter. Född 1793-11-27 Kullebotorp, Fröjered (R).
Anna Lisa Karlsdotter. Född 1796-04-10 Kullebotorp, Fröjered (R). Död 1837-01-27 Ybron, Fröjered (R).
Kerstin Karlsdotter. Född 1799-04-12 Korsberga, Fröjered (R). Död 1808-10-03 Fröjered (R).
 
Generation I
 
I:1  f
Måns Risbäck-Mårtensson. Kusk, åbo. Född 1723-12-03 Skåne 3). Gift med Kerstin Nilsdotter omkring 1749 Fågelås (R) 3). Död 1796-05-11 Sparvahem, Daretorp (R) 3).  
Far: II:1 Mårten Risbäck-Månsson.  
Mor: II:2 Inga Nilsdotter.
 
Barn med Kerstin Nilsdotter:
 
Anders Risbäck-Månsson. Född 1749 Fågelås (R). Död 1822-07-29 Alingsås (P).
Carl Risbäck-Månsson. Född 1753-02-12 Södra Fågelås (R). Död 1803-05-05 Kullebotorp, Fröjered (R).
Gustav Risbäck-Månsson. Född 1757-05-01 Hjällö.
Fredrika Risbäck-Månsdotter. Född 1764-02-06 Sparvahem, Daretorp (R).
Gustav Risbäck-Månsson. Född 1771-06-01 Sparvahem, Daretorp (R). Död 1772-12-07 Sparvahem, Daretorp (R).
Peter Risbäck-Månsson. Född 1773-11-05 Sparvahem, Daretorp (R).
 
I:2  m
Kerstin Nilsdotter. Hustru. Född 1731 Fågelås (R) 3). Gift med Måns Risbäck-Mårtensson omkring 1749 Fågelås (R) 3). Död 1809-05-03 Sparvahem, Daretorp (R) 3).  
Far: II:3 Nils Andersson.  
Mor: II:4 Margareta Carlsdotter.
 
Generation II
 
II:1  ff
Mårten Risbäck-Månsson. Kusk på Hjällö.  
Far: III:1 Magnus Risbäck.
 
Barn med Inga Nilsdotter:
I:1 Måns Risbäck-Mårtensson. Född 1723-12-03 Skåne. Död 1796-05-11 Sparvahem, Daretorp (R).
 
II:2  fm
Inga Nilsdotter. Hustru.
 
II:3  mf
Nils Andersson. Bonde.
 
Barn med Margareta Carlsdotter:
I:2 Kerstin Nilsdotter. Född 1731 Fågelås (R). Död 1809-05-03 Sparvahem, Daretorp (R).
 
II:4  mm
Margareta Carlsdotter. Hustru.
 
Generation III
 
III:1  ff f
Magnus Risbäck. Klockare i Lund ?.
 
Barn:
II:1 Mårten Risbäck-Månsson.
 
Mvh Åsa Tegelberg

2008-01-02, 17:13
Svar #4

Utloggad Claes Morén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2014-05-11, 10:22
    • Visa profil
Hej Åsa
 
Jag har å min sambos vägnar också Carl Frideric Risbeck född 1753-12-21 på Hjellö, Fogelås. Har du hittat mera sedan 2002 om hans far Måns Risbeck Mårtensson född i Skåne?
 
Min sambos linje är Carl(1753) Anna-Lisa(1796) Lars Petter (1826) Emma Sofia (1859) Josef Emanuel(1896)som är min sambos morfar.
 
/Claes

2010-10-19, 23:38
Svar #5

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
Detta meddelande är riktat till alla er som på något sätt intresserat er för Västgötaflocken av släkten RISBECK - jag skulle vilja rekommendera er att söka er till diskussionen om DÖRARP (i Rötter), där några stycken släktforskarkollegor (bl.a. undertecknad), har fört ett intressant tanke-utbyte om släkten Risbecks ursprung. En koppling mellan Västgötaflocken och Värmlandsflocken verkar nu också sannolik. Kanske är det någon av er som kan ytterligare bidraga med teorier eller fakta, som kan ge oss lösningen/bevisen att släkten verkligen stammar från klockaren i Lund, Magnus Andersson RISBECK. Titta också på den artikel som Markus Gunshaga i Lund nyligen skrev (2008) i Personhistorisk tidskrift; 2008(104):2, s. 163-175 med rubriken:Kyrkans trognaste tjänare;om klockare, klockaredrängar och ringare vid Lunds domkyrka 1680-1730. Här finns en utmärkt redogörelse om bl.a. Magnus Risbeck och hans krets, vilken artikel delvis också svarar på Niclas Hertzmans fråga(8.10.10) om vad som finns om Skåne-flocken (sannolikt urflocken).
M.släktforskarhälsningar
Tomas Risbecker

2010-11-28, 15:39
Svar #6

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Risbeckforskare !
 
Lite nyheter hoppas jag. Kanske inget om Magnus Andersson Risbeck, men väl om hans andra hustru Märta Persdotter Thorin.
 
I Lillienbergska fideikommissets arkiv (LLA) finns ett pergamentsbrev från 1731-11-06 som handlar om Åby nr 10 i Gråmanstorps församling. I texten på detta brev skriver man bl.a. följande:
... att sahl: Doctor Christian Foss under förmynderskap till sig tagit afledna Cronofogdens Per Larssons efterlemnade ägendom under förmynderskap för dess Barn medelst Registrering den 13 Decemb: åhr 1667, ungefärl: till en Summa Twåtusende och fyre hundrade daler Sm:t; I anledning hwaraf Klåckaren i Lund Magnus Risbeck reserverat sig, sin hustrus Merta, sahl Per Larssons dotters, Innestående möderne och fäderne arf, till ärsättning uti sahl: bem:ta H:r Fosses i Landet befintel: Jordegodz; Hwilken Rättighet och samma Märta Pärsdotter Risbeck i sitt änkostånd Transporterat på ofwannemnde H:r assessoren Lillienberg; der före jämwäl framhades högl: Landshöfdinge Embetet i Christianstads Lähn, Resolution dat 16 Maij 1729 som tillägger H:r assessoren på denna änkas wägnar och som dess Rättighets innehafware ...
 
Märta Persdotter är alltså dotter till kronofogden Per Larsson som verkar död redan 1667.
 
1696 går man i de Skånska domböckerna igenom tidigare befallningsmän m.fl. från hela Skåne. Jag har från dessa anteckningar sedan tidigare följande om Per Larsson.
... Per Larsson, infödt Swensk, dödde uthi LandzCrona för 29 åhr sedan och är begrafwen i Weberö, huarest des hustru ett halft åhr derefter iembwähl dödde, huilka begge sigh efter lembnat 3st små omyndiga barn och nogon Egendomb af Löösöre till 1511 Rdl 6 öre S:mt ...
... sal. Doct: Christian Foss sigh dess omyndiga Barns Möderne och fäderne arf, efter deras sal. föräldrars dödh Sub Tutoratu påtagit, efter dhen registrering som höltz A:o 1667 ...
... Klockaren i Lundh Magnus Rijsbeck som en af sal. Per Larsson dotter till ächta hafwer, invtervenendo hoos dhen lofl: Rätten tienstl: anhölt att dhen hoos höga öfwerheeten dess angelägenheet wille till dhet bästa recommendera, så att både Kongl. Maj:ts åtherstående Ballance, så wähl som dhe omyndiga Barnens fäderne och möderna arf kunna af sal: Doctoren Christian Fosses här i Landet hafwande Jordegodz blifwa betalte, eftersom för Rätten är bewist att sal. Doctor Foss deras Egendomb Sub Tutoratu till sigh tagit...
 
I ett annat härads utredning berättas följande om Per Larsson:
Desuthan berättas at Pehr Larsson som til A:o 1674 skal hafwa waret Befallningsman öfwer Torna och Wemmenhögs härader skal uti Arresten på LandzCrona slot wara död blefwen och förmehnas at H:r Doctor Christian Foss taget hans godz till sig, hafwandes elliest hafft 2ne döttrar, den ena gift med klockaren Risbeck i Lundh och den andra weth man intet hwar hon sig uppehåller, hwilka dock icke skohla arfd bem:t Pehr Larsson.
 
Här slår det ju ett antal år på hans död, 1674 mot tidigare 1667.
 
Det finns i Lillienbergska arkivet även lite handlingar till köpebrevet och i dessa finns följande anteckning om Märta.
1729 kallas hon klockareänka i Lund.
Den 10/10 1729 skriver hon under ett brev på Alunbruket (i Andrarum). En Nils Hallbeck bevittnar och kallar Märta sin svärmoder.
 
Det finns i samma arkiv även ett köpebrev på Södra Hultseröd nr 1 i Billinge från 1727-03-03. Detta handlar i princip om samma sak som ovanstående.
I handlingarna till detta finns ett brev skrivet av Märta.
Uppvisat vid Onsjö häradsting d.25 oct 1723
Jag Mertta Sahl: Magnus Risbecks Enkia i Lund, giör genom denna min öppna skrift kunnigt och witterligit, att såsom min sahl: faders causionist och min förmyndare frambl:dne Doctor Christian Foss tagit till sig all min sahl: faders CronoBefallningsmannens Pär Larssons i Webröd qwarlåtenskap, som efter låfl. Torna häradz TingsRätts Tingswittnen bestod i Silfwer, Tenn, Kåppar, ... wärderat till 2400 dahl: Sm:t ... och sedan han [Christian Foss]i kriget som war här i landet mellan Cronan Swerige och Danmark från åhr 1675 till 1679 begifwit sig öfwer till Kiöpenhambn, hwarefter min K:a man klåckaren wid dombkyrkian i Lund sahl: Magnus Risbeck, straxt i Kiöpenhambn och sedan här i landet, både före och efter wårt Echtenskap vigilerat, men icke kunnat komma, dels för sahl: Doctor Christian Fosses arfwingars fergiverserande?, dels och för emellan kommit krig och andra swåra tillfällen till sluth ...
 
Hälsningar
Niklas
Niklas Hertzman

2010-11-30, 10:18
Svar #7

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej !  
 
Det senaste bidraget här av Niklas, är mycket intressant samtidigt som det gör mig konfunderad. Först måste jag konstatera att Märta-klockarhustru-måste ha varit en kraftfull kvinna. Med tanke på kvinnans allmänna ställning i samhället vid denna tid, så måste det som änka ha varit nästan ogörligt att försvara sina och barnens rättigheter. Hade hon ärvt efter sin första man, som borde heta Torin ? Vem var han och när dog han? Är det någon som redan vet? Ser man till levnadscykeln så har Märta (eller Martha?) just avslutat en barnaproducerande period och blivit änka, när det nya seklet inleds. Magnus dör 1701.  
Markus Gunshaga påpekar i PHT 2008:2 sid 165-6: I brev till viceguvenören skriver hon 1701 ( just efter makens död – min kommentar) : jag fattiga och usla Enkja och säger att hon har en rättmätig fordran i salig doktor Fosses gods för sitt fäderne- och mödernearv som både hon och hennes släktingar blivit lovade men inte fått ut. Märta påpekar att nu mer än någonsin skulle behöva få ut arvet det jag är nu fattig och arm Enkja, som har många små omyndiga barn(SkGuv DIVc:7)  
Hon övertar makens utspisningsuppdrag (pedell) och något år senare så tycks hon inte lida nöd eftersom hon då genomför följande affär: (Se : Lund på 1690-talet: 1691 års sjättepenningslängd av Gunnar Carlquist.)  
Nämnde Carlqvist skriver om tomten nr 61 i Krafts rote, att denna tomt ägdes av guldsmeden Sören Nilsson Salling, som uppbjöd den 1703 den 10 maj, varpå den köptes av Marta Persdotter TORINA. Lämnade klockaren efter sig tillräckligt med pengar för detta köp eller drog hustrun pengar på den fordran hon hade på Fosse, undrar man?  
[Nils Hallbeck var gift i Lönhult 1723 med Märtas dotter Annicka (Anna) Magnusdotter RISBECK (f. 12 maj 1695 o död 1773 okänt var, möjl. i Andrarum)]  
Och så kan man i Färs HR 1706 (27/2) s. 196 ff läsa: klockaränkan har instämt kyrkoherden i Ilstorp Jakob Buntin angående en skuld på 27 dr 2 ½ öre smt. Notisen, som är rätt lång, avspeglar hennes spisningsrörelse; det talas en hel del om studenter osv. har meddelats mig av Magnus Bäckmark.  
Det är nu ett långt hopp (vad hände 1706 -1723?) till det som Niklas rapportar om och som inträffar under perioden 1723-1731. Det verkar som en möjlighet kan ha varit att hon sålde sina tiilgångar i Lund och köpte en gård Åby Nr 10 i Gråmantorp samt transporterar sin Fosse-fordran på H:r assessoren Lillienberg. Man blir naturligtvis nyfiken på vad som sedan hände . Hon köpte ju dessutom Södra Hultseröd nr 1 i Billinge, (1727-03-03) säger Niklas. Visst kan man bli konfunderad hur hon bar sig åt ”nu fattig och arm änka”. När dog hon och var det i Weberöd?  
Hoppas ovanstående funderingar kan bidraga till att föra Risbecksforskningen framåt. Korrigera gärna mig på de punkter mina funderingar är felaktiga..  
Med bästa adventshälsningar fyllda av glögg- och bakdofter!  
Tomas Risbecker  
PS I Märtas första barnaskara har hon en son som heter Andreas och även en i sitt andra äktenskap. Att man döper om ett barn efter ett som dött var ju inte helt ovanligt men det här med olika fäder – vad säger ni om det?

2010-11-30, 18:09
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Niklas fynd är verkligen intressant, och är ett stort genombrott i forskningen kring denna familj. Dock kallas ju Märta jungfru när hon gifter sig med Magnus 1686, något som antyder att hon just aldrig hade varit gift tidigare. Hon verkar ju även fortsatt förbli ogift och beskriver sig som sal. Magnus Risbecks änka 1723 (det var väl dessutom bara under änkestånd som en kvinna vid denna tid kunde handla med gårdar, bedriva handel osv., och i princip vara jämställd en myndig man?).
 
Hon verkar även underteckna brevet 1723 i Lund, men det låter märkligt att hon skulle köpa ett gäng gårdar och sedan stanna kvar i staden. Det hade ju varit trevligast om hon kanske flyttade till någon av sina gårdar och dog där (har dock för mig att Veberöds kyrkböcker börjat relativt sent), Lunds dödbok (som bara innehåller uppgift om själaringningar och begravningar) är hopplös vid denna tid.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-11-30, 21:26
Svar #9

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
 
Om jag nu har fattat rätt så bör det vara så här. Jag har fotograferat av en hel del papper och har inte läst igenom allt ännu.
 
Kronofogden Per Larsson dör 1667 och strax därefter hans hustru. Per verkar dö i Landskrona, men begravs i Veberöd. Han äger då ett antal gårdar.
 
Christian Foss är cautionist för Per Larsson och går alltså i god för honom under hans arbete som kronofogde och om det blir problem med några pengar så skall Christian garantera dessa. När både Per och hans hustru dör så blir Christian Foss förmyndare för Märta och hennes syskon. I detta arvet måste bl.a. de båda gårdarna finnas och Christian Foss tar alltså som förmyndare över dessa. När det blir krig så flyttar Christian Foss tillbaka till Danmark och dör där 1680.  
 
I hans bo finns alltså Per Larssons gårdar som han har under förmynderskap. Det verkar som om Magnus Risbeck hjälper Märta redan innan de gifter sig och han är över i Köpenhamn och pratar om dessa gårdarna redan på 1680-talet och han fortsätter med detta efter ingånget äktenskap.
 
Det finns hänvisningar till flera domar och man har nog försökt få loss dessa gårdar till Märta under hela hennes liv. Antingen har man lyckats på 1720-talet eller så skriver Märta över ägandet (mot pengar) till gårdarna till Erik Magnus Lillienberg så att han kan fortsätta att försöka få loss dem från Foss arvingar.
 
Så jag tror inte att det är Märta som köper gårdarna utan det handlar om hennes arv som man bråkar om.
Niklas Hertzman

2012-04-17, 16:27
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Domkyrkoklockaren Magnus Risbecks änka Märta Persdotter Thorina stannade förvisso i änkoståndet efter makens död 1700, men efter sju år som änka gick hon tydligen i giftastankar med en drygt tjugo år yngre lundastudent. Denne hette Elias Hodhelius, och drog sig uppenbarligen undan sitt äktenskapslöfte till Märta. Elias, som var född 1681 i Falköping, blev student i Lund 1703 (Västgöta nation nr. 154) och var son av kyrkoherden Andreas H. (f. 1633, d. 1706) och Brita Lenberg. Enligt Sjöström reste han länge omkring i Danmark och Holstein, blev sedermera barnlärare och dog som informator i Böne socken 1743 27/11 (Sjöström, Carl, Vestgöta nation i Lund 1683-1910, Lund : Berlingska boktryckeriet, 1911, s. 43f). Följande notiser finns om paret i Lunds domkapitels protokoll under år 1707:
Consistorii ecclesiastici protokoll 1707 7/8, § 5. Domkapitlets i Lund arkiv, volym AI:6 (LLA).
Klåckare Enkian i Lund Martha Torina comparerade som låtit instämma til denne dagen studiosus Eliam Hodelius, at antingen fulgiöra sit äcktenskapz löfte, eller och betala sin skuld hos henne; men såsom Swaranden studios. Hodelius ey war tilstädes och honom påropat blef 3. gånger efter förordningar, fantz lijkwähl ingen på des sijda, der han lijkwähl, genom sin attest, af dat. Falköpinge d: 13. Julii låfwat sig i rättan tijdh infinna, som medh Vener. Consist. Scarentzi bref dat. 25 Julii blef Communicerat. Kärande påstodh det Swaranden måtte än wijdare citeras och saken befordras til godt slut, som henne af Vener. Consistorio blef låfwat och recommenderas till Wälb. Hr Landzhöfd. handräck..
 
Consistorii ecclesiastici protokoll 1707 25/9, § 7. Domkapitlets i Lund arkiv, volym AI:6 (LLA).
Såsom studenten Elias Hodelius föresuttit twenne gånger Consistorii stämningar, alltså skrifwes til Consistorium  Scarense at dhe taga honom för sig, at han sig in loco härutinnan förklarar, hwadh äcktenskapz saken wijdkommer. I öfrigt såsom han Hodelius intet exciperar medh. Sahl. Risbeckz Enkia, eller äcktenskapet emot  haft at förewända, altså lämnar Consistorium sådant in quo statu, och han wara förfallen til böter för Consist. citations försittiande. det öfrige angående Sahl. Risbecks Enkias penninge fordran remitteras sådan at befordra til Consistorium Academiam.
 
Consistorii ecclesiastici protokoll 1707 20/11, § 13. Domkapitlets i Lund arkiv, volym AI:6 (LLA).
Af samma dato [18 nov.] blef och Klåckare Enckian i Lund hust. Märtha Sahl. Risbecks recommenderat til Kyrkioherden i Ilstrup Hr Jacob Bunthen, at niuta sin betalning, efter TingzRättens domb.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-09-30, 12:07
Svar #11

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Lunds universitets matrikel 1667-1692, ugiven av P Wilner, Lund 1926 (tillsammans med inbjudan till installation av professorn i statistik Sven Dag Wicksell):
 
1676
Magnus Andreæ Risbech e schola Christianostadiensi anno 1676 die 4 April

2012-09-30, 14:01
Svar #12

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Betr. LUMat - se även A.D.Psilander Ystads historia  (Ystad 1878) sid 159 (Mvh Tomas Risbecker

2012-12-09, 16:55
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Här kommer två fynd av klockaren Magnus Risbecks änka Märta ur Lunds domkapitels protokoll 1730:
 
Consistorii ecclesiastici protokoll 1730 29/7, §. 9, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:9.
Rekommenderas hos landshövdingeämbetet i Kristianstad klockareänkans Maria [!] sal. Risbecks begäran om hospitalet för sin blinda dotters lilla dotter.
 
Consistorii ecclesiastici protokoll 1730 9/12, §. 12, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:9.
Rekommenderas hos landshövdingen Cronman [i Malmöhus län] om hospitalet i Lund för klockareänkan salig Risbecks.
 
Det verkar alltså som att Märta avled på Lunds hospital, som tycks ha haft separata kyrkoböcker - i Lunds stadsförsamlings begravningsbok finns hon ej heller upptagen. Man kan undra vem den blinda dottern är. Det fanns ju fem döttrar i äktenskapet med Magnus Risbeck, men jag har inte lyckats hitta någon vigsel för någon av dem. Antagligen är det ett utomäktenskapligt barnbarn med tanke på att dottern ju anges vara blind och väl inte var någon lämplig kandidat för ett äktenskap.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-11, 22:51
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Nya fynd angående klockaren Magnus Risbecks ättlingar: jag lyckades idag konstatera att han i första äktenskapet endast hade ett barn som nådde vuxen ålder, nämligen dottern Botela Risbeck (död 1709 i Lund) som var gift med klockaren Johan Reinholtz. Vid bouppteckningen efter Botela Risbecks mormor Bengta Svensdotter 1710 13/5 i Lund (Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIIa:8, s. 151ff och FIIa:9, s. 41ff) framkommer nämligen att hon endast efterlämnade levande dottern Sissela Tulesdotter, gift med borgaren Anders Olsson i Lund, samt avlidna dotterdotterns Boel Månsdotter barn, vars far var klockaren Johan Reinholtz.  
 
Detta måste alltså innebär att Botela Risbeck var enda överlevande barnet till Bengta Svensdotters äldsta dotter Elna Tulesdotter (jfr. boupp. efter fadern Tule Andersson i Lund 1683 17/7; Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIIa:4, s. 321ff) och att den son Andreas Risbeck som föddes 1684 avlidit som barn. Baserat på de uppgifter som framkommer i de båda bouppteckningarna 1683 17/7 och 1710 13/5, samt i Lunds rådhusrätts protokoll 1716 10/11 då klockaren Reinholtz nämner arvet efter sin första hustrus avlidna mosters barn, ser släktkretsen ut såhär:
 
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna