ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Romell  (läst 461 gånger)

2015-11-30, 16:25
läst 461 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 10, 1793 13/2, sid. 78f (enligt Kalmar stadsförsamling EI:1, sid. 407, avled 1792 20/11 »Secretairen Pehr Romells Son Mathias Paul 5 10/12 år. Slag»)
»Elegie öfwer en liten Guson, Mathias Paul R**,
på deß begrafningsdag i Calmar den 24 Nov.
1792 *]
En Flickas hy Din fägring höjde
Med Manlig blick i ögats ljus,
Din upsyn ädelt lynne röjde,
Din Oskuld prydde Själens hus.
Att lära, wettig, willig trogen,
Du war på sjette året mogen,
Och Tungan sannings stämpel bar.
Ej döds-minuten minnet bräcker,
I bön sig lilla Hjerat sträcker
Til Den, som hjertats Uphof war.
Så Matthias lilla Lotten njuter,
Min Paul höjden redan har,
Deß rena Själ en Himmel sluter,
Oß Hoppet endast lämnas qwar.
Men ömsta Bröst! som klämda qwiden
Af en så skyndsam hädanfärd,
Si pröfwe-tiden wäl förliden,
Matths lefwer i en bättre werld.
P. W.
 
*] Anledningen til dödsfallet är högst öm och warnande. Barnet, under lek, springer i et Brygghus och stöter emot en käril med sjudhett watn, så at hela ena sidan brännes. Såsom Hus-Cur i hast, nyttjas kalt watn. Men förskräckelsen och swedan ordsakade Feber i högsta grad. Den stillas dock efter et halft dygn, då den späde Patienten griper til at bedja och läsa ur minnet alt hwad han lärdt af Christendoms-kunskapen. Efter 24 timmar blir han kry, tar emot mat och säger sig wilja resa bort. Bredewid Sängen hängde en Aln. Han begär den flera gånger, och på tilfrågan hwartil? swarar: Jag will mäta huru långt jag har igen af min resa. Då han såg de kringståendes tårar, bad han dem icke gråta, tog god natt och började åter at läsa, alt sjelfkraft, slutande med 13:de versen af N:o 405: När min sista stund månd wara, etc. hwarefter det klena lifwet slocknade, 27:de timman efter olyckshändelsen. - Önskeligt wore, at et eller flera säkra Läkemedel mot Bränn-sår blefwe i Allmänna Tidningarne kundgorda. Önskeligare at man i allmänhet hade strängare upsigt, at barn aldrig finge nalkas sådane rum, där Brygg-Bränn och dylika göromål hafwes för händer.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna