ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ronander  (läst 939 gånger)

1999-06-27, 03:02
läst 939 gånger

Thomas Löfquist

Hej. Känner någon till ett par bröder Ronander som var sjömän? De mönstrade av och bosatte sig i Kapstaden i Sydafrika någon gång i detta seklets ungdom.
Jag träffade en kille från Sydafrika på min semester. Han är barnbarns barn till en av bröderna. Det skulle vara roligt att kunna hjälpa honom att hitta svenska släktingar. Hälsningar Thomas Löfquist, Svedala.

1999-08-23, 19:26
Svar #1

Lotte Jensen

Det finns en släkt Ronander på Gotland. De var en gammal prästsläkt med ursprung från Rone socken.

2001-02-03, 22:12
Svar #2

Thomas Löfquist

Hej. I augusti 1999 efterlyste jag ett par bröder Ronander som var sjömän och som bosatte sig i Sydafrika i början av 1900-talet. Tack för all hjälp.  
Jag har nu genom brödernas släkt fått veta att de var tre bröder, födda på N?tter?y, Vestfold i Norge. De arbetade som valfångare i Sydafrika och bosatte sig där för gott. Brödernas far hette Morten Johannes Ronander, född 1863 på Gotland. Han var maskinist till sjöss, gifte sig 1893 på N?tter?y och dog där 1934 enligt N?tter?y Bygdebok. Känner ni till Mårten Johannes syskon och förfäder på Gotland?
Hälsningar Thomas Löfquist, Svedala.

2005-03-10, 20:51
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I Dansk Personalhistorisk Tidsskrift 1991 (s 87-104), fandt jeg i anden sammenhæng en artikel:
H. Hampton Frosell: Sl?gten Ronander.  
 
Slægten føres her tilbage til Søren Nordby, født på Fyn i Danmark før 1500.
De sidstnævnte efterkommere er fra 1900-tallet, de er bl.a. fra Norge.
Jeg har ikke på nogen måde sat mig ind i slægten, men ville bare lige nævne denne artikel.

2005-03-11, 10:48
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Förutom ovannämnda prästsläkt Ronander från Rone på Gotland, finns en annan släkt Runnander (se denna släkt här i Anbytarforum), där en del av släkten valt namnformen Ronander, bl a sångaren och gitarristen Mats Ronanders gren som också diskuteras litet grand under Kändisars härstamning: Musik: Ronander, Mats .
 
När det gäller Jonas Petters Runnanders faders anor, så finns de utlagda i Anbytarforum i det första inlägget om Burs socken.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna