ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotkirk / Rotkirch  (läst 1254 gånger)

2003-06-21, 08:51
läst 1254 gånger

L. Persson

Hej där,
 För en väns räkning undrar jag om ngn vet något om släkten Rotkirk i framförallt Västergötland - samt deras ev. anknytning till Rotkirch.
 
Har en Axel Rotkirk. d. ca 1972 i Järpås, Lidköpingstrakten (född ca. 1879 ?)
 
m v h
 
 L. Persson

2003-07-31, 09:22
Svar #1

Utloggad Kerstin Asp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2015-06-20, 11:51
    • Visa profil
Hej! I min forskning har jag stött på en torpare Olaus Jonsson Rotkirk f 1817-03-26 i Norra Härene (R). Är det någon som vet mer om denna man och om var namnet Rotkirk kan komma från?

2005-09-04, 10:30
Svar #2

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej!
Jag har stött på en av släkten Rotkirk i min forskning. Jordtorpare Sven Fredrik Rotkirk (Olsson) född 1853 i N.Härene, han var gift med min mm mm?s syster Fredrika Johansdotter. Deras äldste son hette Axel Viktor och var född 1879 i N.Härene.  Kan det vara så att Olaus Jonsson Rotkirk är Axels farfar?
Vänliga hälsningar Elisabeth Jansson

2005-09-04, 20:40
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kerstin Asp,
Har Du kommit längre i Din forskning ang Olaus Jonsson Rotkirk. Vem var hans föräldrar t ex? Som Du säkert vet vid det här laget finns det en adelsläkt som bär namnet Rotkirch, naturaliserad och introducerad 1634 på svenska Riddarhuset. Det ser ut att ha funnit Rotkirchar på Ågården i Varnums sn, men jag har inte kollat kartan och sett de geografiska sambanden. Man skulle ju kunna tänka sig  att någon blivit uppkallad - en soldat - efter något befäl vid re?mäntet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna