ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rott  (läst 994 gånger)

2003-12-22, 22:48
läst 994 gånger

Utloggad Julia Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 19:25
    • Visa profil
Efterlysning: Anders Botts  
 
Jag undrar om någon vet något om familjen Botts. Jag har en Anders Botts som bodde en kort tid i Maglarp år 1800 och finner ingen ytterligare information om honom?
----------
Inlägget är hitflyttat från Landskap » Skåne » Efterlysningar
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson) 2009-03-12

2009-03-12, 07:06
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Är Botts ett släktnamn eller kan det vara ett soldatnamn? Frågan lades 2003 in av Julia även under socknen Maglarp, men det finns inget svar där. I frågan där framgår dock namnet på hustrun och dottern:
 
Jag söker information om en Anders Botts som bodde i Maglarp en kort tid tillsammans med hustru Anna Christiansdotter och dotter Juditta Andersdotter år 1800 i Maglarp. Någon som stött på dem?
 
Anders Botts finns inte i Centrala Soldatregistret (det finns två med andra förnamn och soldatnamnet Bott). Det finns inte någon 'Botts' i Digiarkivs register över bouppteckningar, inte i Digiarkivs vigselregister över Skåne som täcker hela landskapet vid den tiden. Jag kan inte heller hitta en enda 'Botts' i DDSS.
 
Hälsningar,
Eva

2009-03-12, 10:50
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:36
    • Visa profil
En sökning i Disbyt gav en träff där uppgiftslämnaren skriver: Anders Rott eller Botts. Som källa anges Maglarps födelsebok 1800. Maglarp finns inte med i DDSS:s födelsedatabas och även SVAR saknar boken. Kanske finns den hos Genline eller AD?
Är det dottern som föddes då?
(Posten i Disbyt är inlagd 2006 och det är inte frågeställaren ovan som lämnat uppgiften).
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo den 12 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo den 12 mars, 2009)
Stefan Dake

2009-03-12, 11:20
Svar #3

Lotta Nordin


 
Det står att Anders heter Rott. Om barnet Judit(--) föds i Maglarp eller Trelleborg vet jag inte. Dopnotisen finns iallafall i Trelleborg födda-vigda-döda 1800-1828, sidan 3. I Maglarps kyrkoarkiv på Genline saknas födelsebok för 1800.
 
Mvh//
Lotta
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 12 mars, 2009)

2009-03-12, 12:08
Svar #4

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
En fråga med liknande lydelse om samma personer finns även under .
 
Det handlar alltså om en omkringwandrande Wargeringens karlen (vargeringskarl) vid namn Anders Rott. Jag hade då 2004 ett kort mailutbyte med Julia Fransson, och vi kom inte fram till något annat om personerna än just vad som står i den här dopnotisen.
 
Jag flyttar vidare den här diskussionen till Övriga Släkter - Rott, även om man inte kan utesluta att det kan vara en variant på Rut eller Roth, och höra hemma under resandesläkter i stället. Framtiden får utvisa!
 
Att det skulle vara ett vanligt soldatnamn är inte så troligt, eftersom han endast är reservsoldat (vargeringskarl) och dessa tilldelades inte namn på det sättet, som regel.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

2009-03-15, 15:54
Svar #5

Utloggad Moderator Skåne

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Frågorna under Maglarp och Trelleborg har nu länkar till denna tråd, så att ev svar ska kunna lämnas här.
 
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

2012-01-04, 09:19
Svar #6

Utloggad Julia Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-03-03, 19:25
    • Visa profil
Hej!
För några år sedan forskade jag mycket på mitt möderne, nu har jag fått anledning att återvända. Tyvärr har jag inte kommit längre än till Anders Rott som nämns ovan. Jag bifogar de dokument där Anders och hans hustru Anna Christiansdotter har nämnts.  
 
Jag hittade även för några år sedan en Anders Rot i Krigsarkivets rullor över vargeringskarlar. Där står det så här:
 
Vargeringen
 
2 dec 1802
 
Haglösa compagnie, Skånska dragonregementet 1802
nr 32
Rusthållsnamn: Hamarlöf
Namn: Anders Rot
Födelseort: Skåne
Ålder: 3_ (siffran ej läsbar)
Tjenstgjort: 13 år
Längd: 5 fot, 7 1/2 tum
Gift/ogift: gift
Sista mönstringsan.:
Undermålig, cassera
 
Någon som kan hjälpa mig? Betyder Judittas tidiga flytt att föräldrarna är döda? (jag har inte lyckats hitta dem i varken Maglarps, Trelleborgs eller Hammarlövs dödbok). Borde det finnas mer i krigsarkivet? Från någon form av inskrivning 13 år tidigare? Varför finns det inte tidigare husförhör i Maglarp/Trelleborg?
 
Stort tack på förhand!



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna