ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runeberg  (läst 1231 gånger)

2000-11-22, 20:57
läst 1231 gånger

Utloggad Barbro Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2019-06-14, 11:47
    • Visa profil
På en anbytarträff nyligen fick jag reda på att jag förmodligen har gemensamma anor med skalden Runeberg.
Frälsefogden Anders Andersson född omkring 1630 och död i Trökörna (R) 1690 är i så fall vår gemensamme anfader. Har någon annan forskat kring denna släkt skulle det vara intressant att få veta lite mera. Barbro Backlund

2003-04-25, 09:08
Svar #1

Ingrid Wikberg

Läs artikel i Länstidningen, Östersund idag!  
  Gå in på: www.ltz.se och klicka på 'kultur'
 
Enligt den framkommer det att Runeberg hade rötter i Jämtland. Vilket var en nyhet för mig.  
 
Hoppas någon  nu kan sätta ihop en antavla här i Rötter.

2003-04-25, 20:08
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Skribenten i LT utgår ifrån en artikel i Jämten av år 1921, Johan Ludvig Runebergs jämtländska härstamning av Matts Ling. Ling citerar helt korrekt en äldre kollega, kyrkoherde H. Söderst?en, vilken hävdar att diktarens farfarsfar, prosten och hovpredikanten Lars Runebergs föräldrar hette Erik Larsson Runeberg och Brita Carlsdotter Bröms.
Med hjälp av en god vän har Ling påträffat en nekrolog efter Lars Runebergs syster född i Revsund 1693, men avliden i Brunflo, där modern uppges heta Brita Larsdotter. I stället för att kontrollera denna uppgift i Revsunds födelsebok, tar Ling den för given och spinner vidare på med en mytisk Lars Falk som fader till denna Brita Larsdotter.
Uppgifterna i bl.a. Revsunds födelsebok styrker däremot Söderst?ens påstående om Brita Carlsdotter som moderns namn. Denna Brita var född i Offerdal 1654, men hennes föräldrar var inte jämtar.
Lars Runnebergs far Erik Larsson benämns Rönberg i rullorna, undantaget vid sin rote i Ströms socken (där avskedad 1695), då han skrives Runneberg. Sonen Lars benämns däremot vid sin skolgång på Frösö skola hela tiden som Rönberg.
Den Runebergska anknytningen till Jämtland existerar alltså visserligen, men går uppenbart inte särskilt djupt.

2015-09-14, 10:23
Svar #3

Utloggad Per Olov Qvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 16:00
    • Visa profil
Ett lite sent inlägg kanske men som ett komplement till Karl Göran Erikssons beriktigande här kan jag anföra den biografiska skiss som sedermera länsmannen i Ragunda Måns Carlsson Nordin skrev 1698 Genealogica och Biographia. Om Nordins Slägten, avskrift i Ekdahlska samlingarna. Måns Carlsson Nordin var bror till Brita Carlsdotter Bröms (föräldrarna var sedermera officeren Carl Nilsson Bröms och Brita Östensdotter, båda från Dalarna). Han skriver här: Lärde sig af sin svåger Erik Larsson Rönberg på Frösön att göra skor. Senare har någon gjort ett tillägg i marginalen till denna avskrift och noterat Denne Erik Larsson Rönberg var fader till Pastorn Runeberg i Alunda. Den mytiske Lars Falk spökar dock alltjämt i vad skrivs om släkten Runebergs ursprung. Bl a har den spridits i Wikipedia där man stött på sig på en gammal artikel i Nordisk Familjebok (nu borttagen genom undertecknads försorg). Vad gäller själva namnet har det spekulerats om en by Runneby som skulle ha legat i Jämtland, varifrån denne Lars Falk skulle ha kommit. Någon sådan by finns inte så vitt jag se i Jämtland överhuvudtaget. I stället bör man söka namnets ursprung annanstans. Rönberg alt Rönnberg är ett ganska vanligt soldatnamn (har själv en ana, dragonen Per Nilsson Rönberg i Ansjö, Hällesjö) och namnet torde hellre hänsyfta på trädslaget rönn. Något som ibland förefaller kunna skrivas med u som i bynamnet Runeåberg i Helgum, Ångermanland.
 
PO Qvist

2015-09-14, 13:49
Svar #4

Utloggad Björn Stockman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-09-28, 12:54
    • Visa profil
jag söker efter Jacob Ståhlbergs anor. Han var mästersven vid Forsviks bruk i Undenäs (R).  Han gifter sig i Väring (R) med Brita Christina jonsdotter Rase. I VB står det att han är son till Anders Ståhlberg och Kierstin Nilsdotter. Det står i en HFL för Undenäs att Jacob är född i Askersund men finner inte honom där. Likaså försvinner familjen från Undenäs, men vart? Tacksam för all hjälp då det gäller Ståhlberg. Min farfars mor var född Stålberg och var född i Gustav Adolf (S)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna