ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Russ  (läst 463 gånger)

2002-02-23, 09:50
läst 463 gånger

Ann-Marie Lundin

Korpral Oluff Russ, 1600-talets slut, Skephult, Marks härad  
 
Jag fann vid slutet av 1600-talet en person, som förekom vid flera tillfällen i kyrkböckerna.  Hans namn var Oluff Russ.  Jag funderar på om det kan vara ett soldatnamn eller om det har någon utländsk anknytning och har blivit försvenskat.  På 1700-talet försvann han plötsligt, förmodligen stupad i något av Karl XII:s krig.  Om någon vet något om Oluff Russ eller tror sig veta något om namnets härstamning, vore jag tacksam för svar.

2002-02-23, 10:29
Svar #1

Lars Handberg

Hej Ann-Marie!
 
En trolig anledning till att Oluff Russ försvinner ur kyrkoböckerna är helt enkelt att han fått en annan tjänst på regementet.  
Det innebär att han får flytta till ett annat soldattorp eller underbefälsboställe, detta torp kan ligga i en annan socken men också i ett annat härad.
 
Namnet Russ är troligtvis ett soldatnamn, kanske kom han inflyttande från Ryssby och fick detta namn. Jag har i forskning runt släkten Mobeck stött på en ryttare Mattis Johansson som flyttar från Ryssby (kron. l.) till V Vram (krist.l.) där han kallas för Mattias Ryss.
 
Om du vill få fram vart han tagit vägen går det säkert att finna i regementets generalmönsterrullor eller avlöningslistor.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2002-02-24, 11:41
Svar #2

Ann-Marie Lund

Hej Lars!
 
Tack för tipset.  Jag får nog söka på krigsarkivet i Stockholm.  Jag har även sett namnet i en bok, som handlade om soldater och  
befäl under 1600-1700-talet.  Dessa kom från de baltiska länderna och tjänstgjorde i den svenska arm?n.
 
Hälsningar  
Ann-Marie Lundin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna