ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ruth / Ruuth  (läst 8349 gånger)

2006-01-22, 18:27
läst 8349 gånger

Lars Abrahamsson

Det faktum att Hans Jakobsson Ruuth var bonde i byn Rutvik är ett mångfalt mycket starkare indicium på att Hans Jakobsson hade rötterna i byn Rutvik än alla långsökta indicium tillsammans som Marc Hernelind räknar upp.  
 
Dessutom har de två Hans Jakobsson Ruuth olika dödsår. HJR i Viborg dog 1657, medan HJR i Rutvik, Luleå dog 1660.
 
Marc Hernelind> Jag har ingenting att be om ursäkt för. Du däremot, vilseleder andra, även om du inte är medveten om det själv. Och det tror jag väldigt många irriterar sig på. Du pratar om Leif Boström & Ulf Lundström som referenser. Ge en konkret hänvisning, till en originalkälla, en publikation, tryckt (eller på webben för den delen) där någon för fram kopplingen till Viborg-Ruuth:arna. Att komma med den och den har sagt si och så är tyvärr ingen källhänvisning.

2006-01-22, 21:33
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
JK Sörblom!
 
Tack för ditt svar! Gjorde en efterkoll och ja, Johan Hansson, som tog över Rutvik 13, dog 1732 30/11 i en ålder av 73 år. I dödsboken noteras hans föräldrar borgaren Hans Turesson och hh Brita Jönsdotter. Så det bör anses ganska säkert att borgaren Ture Hansson, såsom en äldre bror till Johan, kom ifrån den gården.  
 
Det finns nog inget belägg för att borgmästaren Nils Jakobsson skulle ha en dotter Kel?. Jöns Johansson var visserligen gift med en Kel? (död 1715 15/5) och makarna hade en son, Johan Jönsson Ruuth (1677-1740) borgare i Luleå stad. En koppling har säkert gjorts för att förklara hur denne använt sig av namnet Ruuth.
 
 
Marc!
 
Vilka originalkällor styrker att Nils Jakobsson hade en dotter med namnet Christina och som var gift med kyrkoherde Nils Andersson Grubb i Tegelmora, Uppland? När dog hon?
 
Ture Hansson var inte gift med Christina Blix! Det jag känner till om Ture Hanssons hustru var att hon dog nyårsafton 1723 i en ålder av 76 år. Enligt en dopnotis från 1693 24/2, där makarna var dopvittnen, framgår att hennes förnamn var Anna.
 
 
Är det inte hög tid att döpa om den här diskussionen till Ruuth-släkten?

2006-01-22, 21:45
Svar #2

Bengt Olsson

Hej!
Tänkte passa på att lägga in en fråga ang Rud och Grubbe.
Det gäller en Lene Rud gift med en Jöran Grubbe till Vedby gård i Skåne. Han lär va sali på 1650-talet och hustrun Lene har gårdar i Skåne.
Någon som vet något om dess personer?
 
undrar Bengt i Borrby på Österlen i Skåne

2006-01-22, 22:34
Svar #3

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Marc, Constantinus och Lars!
Ja Marc, du har rätt! Hans Jakobsson är troligen inte född i Bensbyn. Det var mitt minnesfel som jag f.ö. rättade i föregående inlägg. Jag har antecknat att han är född i Rutvik, men det är inget som jag egentligen har belägg för. Däremot vet jag att han fanns på Rutvik 1, som han och hustru Sigrid tillträdde vid sitt giftermål. Gården var Per Clemetsson genom köp.
Problemet med Hans Jakobsson Ruuth är att han är begravd i Gammelstads kyrka, strax till höger om koret tillsammans med Sigrid Persdotter. På den sparsamt dekorerade hällen kan man läsa initialerna H:I:S S:P:D. Som jag ser det kan han ju inte också ligga begravd i Viborg. Det är helt enkelt inte samma person som avses.
Ture Hansson Ruuth är inte son till Hans Jakobsson Ruuth. Ture Hansson kommer från Rutvik 13, det som ibland kallas Turhemmanet, son till Hans Turesson. Hans Jakobsson satt på Rutvik 1 på Rutvikreveln, i andra änden av byn. I både dessa gårdar kom man att kalla sig Ruuth, utan att någon direkt släktskap förelåg, såvitt jag vet. Jag har Ture Hansson utan hustru, men med sonen Hans Turesson Ruuth. Kristina Gulichsdotter var gm handlanden i Luleå Thure Ruuth. (Härnösands stifts herdaminne) Jag har honom dock som Ture Andersson Ruuth. Skall villigt erkänna att jag inte forskat vidare i saken.  
Historien om Ruutharna har varit kantad av svårigheter, det är först på senare år det har börjat bli ordning på den forskningen. Uppgifter i bla Albert Nordbergs Luleå Sockens historia som på sin tid var standardverket har kompletterats och i vissa fall rättats. Om Hans Jakobssons far Jakob Hansson har jag bara en kort anteckning, men jag tror man kan hitta honom i mtl för Rutvik. Där vore det välkommet med mer forskning. Man skall vara medveten om att i Luleå stads borgarlängder dräller det av personer som kallar sig Ruuth eller Ruth; jag har bara koll på en del av dem. Den ende i dessa trakter som förefaller vara av adelsätten Ruuth är khden i Nedertorneå som Marc nämner ovan.
Jag känner till Leif Boströms forskning i ämnet. Vi har oberoende av varandra använt ungefär samma källor och samma sagesmän.
MVH
JK

2006-01-22, 23:03
Svar #4

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Constantinus!
Tack för ditt senaste inlägg. Jag har Ture och Johan som kommande från Rutvik 13. Tack för uppgiften om Tures hustru. Jag hade inget på henne. Kiely/Kel? eller vad hon nu heter har jag för mig dök upp i en gammal utredning (Lindmark). Det fanns en hel del uppenbara felaktigheter där bla om Ruutharnas Bureanor som jag filtrerade bort. Kiely köpte jag dock, då de övriga uppgifterna om barnen stämde. Ungdomsförsyndelser, ursäktar jag mig med...
MVH
JK

2006-01-22, 23:55
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Constantinus.
Angånde Ture Hansson Ruuth,så verkar det finnas en en annan Ture Ruuth.
 
se nedan från: HSH av Bygd?n.
5. Gulich Magni Blix (1693-1723), f. 12 maj 1648, son af khden  i Tuna i Medelpad Magnus Simonis Blix och biskop Wallins understöd genomdrefs saken.ect...................
Blix afled 14 maj 1725 och begrofs i kyrkans kor
25 juli.G. m. Catharina Rhen, dotter af khden här Sam. Edv. Rhen; d. 17/5 1716,
62 år 6 m. 2 v.Af 9 barn: 2 afledo helt små 1678, ett annat 1680; Christina, g. m. handl.
Thure Ruuth i Luleå; Samuel, f. 1686, faderns efterträdare; Sophia, g. m. komm.i Råneå P. Rockstadius (se nedan); Catharina, f. 9/12 1695, d. 29/11 1696.
Källa:HSH av Bygd?n  
 
Sofia Rehn och Jacob Ruuth skänte till Råneå Kyrka duvan under predikstolen  himmmel från år 1693.samt Gulich och hans hustrus porträtt som pryder Råneå nuvarande kyrka.
-------------------------------------------------
Varför jag fick uppfattningen om att det var  
Ture Hansson Ruuth var Leif Boström annars så träff säkra släkttavla.
 
se Nedan.  
 
1 Christina Gulliksdotter. Gift med Ture Hansson Ruuth. Borgare i Luleå. Född i Rutvik, Luleå sn. Död 1734.  
  2 Hans Turesson Ruuth. Död 1734. Borgare i Luleå. Gift med Brita Andersdotter Pallman. Född 1674 i Uleåborg, Finland. Död 1754 i Luleå stad.  
    3 Karin Ruuth. Född 1702 i Luleå stad. Möjligen dotter till Hans Turesson Ruuth, i annat fall till Hans Toresson och hans hustru Anna.  
    3 Maria Ruuth. Född 1704-09-26 i Luleå stad. Gift 1733-03-01 i Luleå stad. med Erik Ekman. Född 1702-04-20 i Sunderbyn 6, Luleå lfs (BD). Handelsman i Luleå stad. Död 1740-01-08 i Luleå stad. Dopvittnen: Hans? Biörn?, Postmästare? Gröning och Michel Biuur ifrån ?, Madame Malin Forssman, Christina Plantin och Jungfru Brita Plantin.  
 
Så då får jag inse att det är en annan Ture Ruuth som är gift med Christina Gulliksdotter,är det någon av er som har mer info om denna Ture.  
-------------------------------------------------
Så Constantinus, om familjen  
för Nils Jacobsson och Anna Hansdotter Ruuth.  
 
1)gen.
Nils Jacobsson   föddes år 1620 i Bensbyn, Nederluleå,BD. Han dog den 11 januari 1703 i Luleå,BD. Borgmästare 1661-1669, tullnär i Luleå. Född i Bensbyn, Nederluleå.  
Död 1703-01-11. Nämnd från 1642 till 1703
Nils gifte sig  med Anna Hansdotter Ruuth
 dotter till Hans Jakobsson Ruuth-14548 och Sigrid Persdotter-5210 (MRIN:6618) år 1649 i Luleå,BD. Anna föddes år 1625 i Luleå,BD. Hon dog år 1670 i Luleå,BD. Död 1670. Nämnd som hustru till Nils Jakobsson 1649. Testamente efter henne 1670.Barnen kallar sig Ruuth.
 
Nils och Anna hade följande barn:
 
+Jacob Nilsson Ruuth-föddes år 1651. Han dog år 1709.  
 
+Christina Nilsdotter Ruuth- föddes år 1653.  
 
 
Nils gifte sig (2) med Margareta Jacobsdotter-3893  den 16 september 1684 i Luleå,BD. Margareta föddes år 1635 i Luleå,BD. Hon dog den 17 december 1693 i Luleå,BD. Källa.Dombok
 
 
2)Gen.  
 
Jacob Nilsson Ruuth-12078  (Nils Jacobsson) föddes år 1651 i Luleå (BD). Han dog år 1709 i Luleå (BD). Borgmästare i Luleå 1694-1709. Död 1709. Nämnd 1679.Källa : Luleå stadshistoria .
Jacob gifte sig med Sofia Rehn-16371  dotter till Samuel Edvardi Rehn-16181 och Catharina Mårtensdotter Roth.-15841 (MRIN:6614). Sofia föddes år 1652 i Piteå  (BD). Hon dog år 1695 i Luleå (BD).  
 
De fick följande barn:
 
Anna Jacobsson Ruuth-13182  föddes i Luleå (BD).  
Anna gifte sig  med Arendt Larsson Renmarck  son till Lars Erasmusson och Margareta Grape. Arendt dog i Luleå,BD.Han var  Handlande i Luleå
 
 
Christina Nilsdotter Ruuth-  föddes år 1653 i Luleå Stad  (BD). Hon dog i Tegelsmora (C).  Dödsorsaken var Barnsäng. Christina gifte sig  med Nils Andersson Grubb son till Anderas Grubb  och Chatarina Rudbeckia  år 1689 i Tegelsmora (C)  Nils föddes år 1667 i Umeå Stad (AC). Han dog år 1720 i Tegelsmora (C). Kyrkoherde i Tegelmora under åren 1701-1720.
 
Nils och Christina hade följande barn:
 
Nils Grubb-11904  föddes år 1689 i Tegelsmora  
Handelsman i Stockholm.
 
Alexander Grubb-11886  föddes år 1690 i Tegelsmora (C). Han dog år 1789 i Strängnäs Domkyrko(D). Handelsman och Rådman  i Strängnäs.
Alexander gifte sig med Cathrina Odhelia  omkring 1740 i Strängnäs. Cathrina föddes år 1710 i Flo  (P). Hon dog år 1776 i Strängnäs.
 
Brita Grubb-föddes år 1691 i Tegelsmora (C). Hon dog i Tegelsmora Brita gifte sig med Elias Pertrus Rut  år 1714 i Uppsala Domkyrko(C). Elias föddes år 1687 i Delsbo (X). Han dog år 1739 i Tegelsmora (C). Kyrkoherde i Tegelmora  från 1721.
 
Carl Grubb-föddes år 1692 i Tegelsmora (C).  
 
Källor Herdaminne i från Kyrkoherdar , dombok ,rådhusprotokoll, födelse,vigseloch dödsböcker,  
-------------------------------------------------Lars Du har varit mycket otrevlig du och gått i personangepp mot en släktforskare som du inte känner, om det hade varit i veckan undrar jag om anbytarvärden tillåit dina inlägg. under mina år i anbytarforum så är det sällan man gått till attak på det sättet, man kan ha olika syn punkter man kan också ha fel i sin släkt forskning det kommer att hända dej med,
men det är genom misstagen man lär sig,jag är öppen för ändring, du nämnde att hans Jacobsson Ruuth dog 1660, det är uppskattat år i Luleå det kommer från Leif Boström,men tidigare i mitt inlägg  visar jag att han i sin umärkta forskning har ett till  fel på Ture Ruuth,så de är inte säkert på något sätt ,såvida du inte kan ge mej en källa som dödsbok med sidhänv, grav avskrift som visar att han dog det året på den platsen.Som jag lämna  begravdes 26 jun 1657 i Viborg domkyrka källa: gravavskriften.
du har definitivt inte några primärkällor så du borde inte komma med en son ton, det må vara indicier men dom är dock underbygda. mvh Marc  
 
Nu tänkte jag gå över till Grubb och Oves andra fråga.

2006-01-23, 01:34
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har nu läst i boken Per Clemetsson och hans ättlingar,sid 186-187.i tillägget hittar jag döds stöten på min teori och erkänner mitt misstag Att det är två olika personer Hans Jacobsson ruuth denna har inget med adelsläkten Ruuth att göra som det ser ut. del är han gift med Sigrid Persdotter dvs Per Clemetssondotter  
Hans Jacobsson dog 1660 och begravdes i Kyrkans kor ,där hans gravsten låg till höger om altaret ,daör hans bomärke och intitialerna till hans eget och hans hustrus namn fanns alltså H.I.S. och S.P.D Sigrid Persdotter bör ha dött 1630-1640 talet  åtminnstone före 1642.  
deras barn som är kända :  
1)Nils Hansson Ruuth  
2)Jacob hansson Ruuth 1642 tagit över faderns hemman Rutvik 1. gift med Anna Jacobsdotter från Björsbyn.  
3)* Anna Hansdotter Ruuth Gift med Nils Jacobsson ,Borgmästaren  
4)Brita Hansdotter Ruuth gift med Johan Henriksson i Rutvik.  
5) Sigrid Hansdotter Ruuth gift med Michael Johansson, Borgare
6)karin Hansdotter Ruuth gift med Jöns jacobsson i Björsbyn  
7)NN.Hansdotter uuth gift med Erich Pålsson Björn  rådsman.  
8)Margareta Hansdotter Ruuth Gigt med Nils Zackrisson Rehnhorn Rådsman.  
en sammanställning av Per Clemetsson jordbok från 1612 Alvik som var arve hemmanet var på 5 tunnlandsutsäde och 6 skälland i linda.  
Långnäs var på 3 tunnlands utsäde och 1 skälland i linda, Ritvik var på 2ytunnlands utsäde och 1 1/2 tunnland ilinda.
vilket innebar att han köpte Rutvik 1 mellan 1607 -1610 Och att hans och sigrid förmodligen fick hemmanet i bröllopsgåva.
när det gäller var Hans Jacobsson Ruuth kommer i från säger man man sannolikt från Nils Jacobsson i Bensbyn men det finns inga primär källor så det är väl en olöst fråga än.  
en parantes Anna Nilsdotter Ruuth gift med Kyrkoherden Hapstadius är syster till Christina Nilsdotter Ruuth. Mvh Marc  
ps .de får väl flytta det här till Ruuth.

2006-01-23, 16:46
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Extra info vissa döttrar till Hans Jacobsson Ruuth kalla sig inte Ruuth, Anna Hansdotter var en av dom.  
Jag kolla på Leif Boströms Hemsida och det visa sig att Nils Jacobsson Borgmästaren från Bensbyn
kallar sig Ruuth vilket sen också barnen gjorde.  
det var något intressant efter som vi talat om adel Släkten Ruuth (med tre rutor som vapen märke)
utdrag:
Nils Jakobsson Ruuth. Borgmästare 1661-1669, tullnär i Luleå. Född i Bensbyn, Luleå lfs. Död 1703-01-11. Nämnd som borgare från 1642 till 1703 i Luleå stadsförsamling (Olle Malmsten). Nämnd från 1650 till 1654 i Bensbyn, Luleå landsförsamling (Mantalslängder). Riksdagsman med sigill med vapen med hjälmprydnad, sköldemärke ruta (Magnus Bäckmark)........  
vad kan man dra för slutstser av det här ?
MvhMarc

2006-01-31, 10:42
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Ove !
Nu har jag äntligen svar på släkten 1) adliga släkten Graan introducerad nr 336 anfader Johan Gerhardsson Graan  
2)Adlig släkt ej introducerad Graan anfader Graan. Olaus Stephani (1618-89), kyrkoherde i Piteå, 1688. Sköld: En gran uppväxande mellan två berg. Hjälmprydnad: Två korslagda lövade avhuggna grenar. Eder 14
obs var en Knapesläkt = Lågadels släkt blev sällan introducerad som sköldknektarna så tillhörde de ofta gamla borgarsläkter  
 
3)Grahn borgarsläkten i Umeå börja med två bröder från Nysätra som tog sig namnet Grahn  
Olof och Pehr båda gifta med släkten Grubb  
De var Rådsmän och Borgmästare ect i Umeå under flera generationer. de är inte en adels släkt vad jag kunnat finna trots de höga ämbeten.  
 
Några ord om släkten Grubb är också en Knape eller lågadelssläkt som förblivit ointrudicerad
eller där skölde brevet försvunnit.
 
Finska Adelssläkten Ruuth kom hit genom Eskillus Andreae Ruuth. Kykoherde och birkarl i Torneå. Han var född i Nyland och tillhörde utantvivel samma borgarsläkt Ruuth i Borgå, som den 1559 adlade Peder Jönsson Ruuth, han kan möjligen ha använt samma vapen som denna släkt: Sköld: i guld en blå spetsuta, på ömse sidor åtföljd av en röd triangel.
-hade inget samsnöre med Borgarsläkten Ruuth från rutvik, Luleå vad vi kunde se och en del påpeka regällt till mej ,men det fanns ett fråge tecken i leken ? nämligen Nils Jacobsson Ruuth Borgmästare 1661-1669, tullnär i Luleå. Född i Bensbyn, Luleå lfs. Död 1703-01-11. Nämnd som borgare från 1642 till 1703 i Luleå stadsförsamling (Olle Malmsten). Nämnd från 1650 till 1654 i Bensbyn, Luleå landsförsamling (Mantalslängder). Riksdagsman med sigill med vapen med hjälmprydnad, sköldemärke ruta (Magnus Bäckmark).
Man kan fråga Magnus Bäckmark om det är samma vapen som finska adelsläkten Ruuth andväde,eller om han kan berätta lite mer om det Leif Boström
ger honom som referent. eller så kan det vara den vanliga visan att introdution ej skedde.  
mvh Marc

2006-03-26, 18:06
Svar #9

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag søkar etter faddere før døttrene til generalguvernøren, friherren och greven Erik Ruuth.
 
Ebba Maria, fødd 8. februar 1786
Elisabeth Charlotta, fødd, 26. april 1787
 
Jag antar at de ble fødd i Stockholm?
Var greve Piper ibland faddorne?

2006-03-26, 18:08
Svar #10

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Igjen har jag kommit i skade før at plotta inn min emailadress istedenfør mitt namn.  
Jag beklager misstaget.

2008-01-12, 02:25
Svar #11

Utloggad Yvonne Malm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2009-04-08, 15:30
    • Visa profil
hej!
 
Jag söker efter släktingar till  
 
Olof Johansson Ruth
född:1791 Norsjö, Västerbotten
 
och hans fru
 
Magdalena Eriksdotter
född: 1790

2008-01-12, 11:12
Svar #12

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Hej Yvonne!
Jag blir lite fundersam över att denne man skulle heta Ruth. Där jag har sett honom har han hetat Johansson eller Johansson-Rutfeldt eftersom han varit soldat på roten Rutfeldt under en kort tid. Däremot tog en av hans söner familjenamnet Ruth.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2008-01-12, 18:24
Svar #13

Utloggad Yvonne Malm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2009-04-08, 15:30
    • Visa profil
Hej Maiken!
 
På denna sida står det Ruth:
Genline 2009.18.91300,  [Västerbotten]  Lycksele,  AI:7, Husförhör, 1817-1828, 151/0,  Bild 198 av 239  
 
Känner du till något mer om honom eller hans släktingar??? Var låg Roten Rutfeldt? Var någonstans står det att han heter Rutfelt?

2008-01-12, 19:57
Svar #14

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Hej Yvonne!
Helt rätt. Vid detta enda tillfälle, när han är skriven inom Lycksele, står han som Ruth. Detta var strax efter att han varit soldat. (Han blev ersatt på roten 1811.) Före i Norsjö AI:1 (1811-1817) gid nr 2013.7.13900 och efteråt i Norsjö AI:2 (1818-1830) gid nr 2013.8.30000 har han bara sitt patronymikon Johansson.  
 
Sedan kan du följa honom vidare i förhören och se att han till slut på sista husförhöret har familjenamnet Rutfeldt. Dock står det bara Olof Johansson i dödboken när han dör, liksom när han blev änkeman 1844. Därför är min åsikt att om han, över huvud taget, skall ha ett familjenamn bör det vara Rutfeldt. Skulle han ha velat kalla sig Ruth borde det ha stått i alla förhör efter det i Lycksele. Kanske han just då kallade sig Ruth, eller att det var prästen som skrev så?
 
I soldatrullorna står att roten Rutfeldt låg i ”Nordsjön och Långträsk”. Här tolkar jag Nordsjön som en äldre stavning för Norsjö.  
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2010-04-11, 19:39
Svar #15

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Mons. Anders Ruuth och hans hustru (oläsligt namn) nämns som fadder till Maria Johansdotter Hedberg, f. 21/4 1707 i Karbenning, Västmanland, dotter till bokhållaren på Högfors bruk Johan Hedberg ohh Christina Elfström.  
 
Känner någon till Anders R. och hans familj/släkt?
 
Mvh
Samuel

2010-06-10, 15:04
Svar #16

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Det fanns som bekant är, en släkt Ruuth som gick under benämningen - adliga ätten Ruuth i Västergötland - med säte på gården Kärrtorp i Larvs socken i R:län. Denna släkt var verksam under 1600talet. En bit därifrån - i Norra Vånga - fanns det en rusthållarsläkt Ruuth, Rut, Ruth i bla Börje Bengtsgården, vars äldsta söner turades om med att tilldelas namnet Sven resp. Anders. Jag har kunnat följa släkten i fem generationer, från Anders S:son Ruuth ca 1647-1717 via sonen Sven A:son Rut, sonsonen Anders S:son Ruth, sonsonsonen Sven Ruth, som flyttade till Brataregården I Skarstad /R/, till och med sonsons sonsons sonen, Anders Svenson, död 1865, som av någon anledning endast gick under patronymikon.Finns det någon som kan visa mig på ett samband mellan släkterna Ruuth i Larv resp. Norra Vånga?
M v h, C.C.L.

2011-02-24, 22:42
Svar #17

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Anders Ruth, som jag frågade om den 11/4 2010, är förmodligen handelsmannen i Västerås som begravdes där den 16/10 1729 (AI:1 sid 89 AD). Enligt Hülphers var han gift med Christina Westman (1684-1767)och dotter till bokbindaren i Västerås Jacob Lorens Westman och Engel Schleicher. Christina hade systern Agnes g.m. guldsmeden i Sala Petter Pemer, son till bruksförvaltaren i Ljusnarsberg Nicolaus Pemer och Brita Mickelsdotter.  
 
Vem känner till Anders Ruths bakgrund och släktkopplingar?
 
Mvh
Samuel

2011-05-01, 22:19
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
För den som söker uppgifter om en militär Anders Ruth som får barn i Skärstad socken 1695-1702 finns det nya uppgifter från detta  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-06-07, 14:00
Svar #19

Utloggad Ine Marie Bjølsand Sandberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-03-02, 10:18
    • Visa profil
Hei!
Er av Sandbergslekt fra Luleå og lurte på om vi har noen koblinger med Ruuth slekten. Ser på tidligere innlegg at Hapstadius også er innvolvert i denne slekten og jeg er også ut av Hapstadius slekt.
 
 
960.   Johan Johansson Sandberg, f. 18.05.1702 i Luleå, Sverige, d. 16.10.1768 i Luleå, Sverige.  Han giftet seg med Anna Andersdotter.
            Barn:
        480.   i   Jacob Johansson Sandberg, f. 28.04.1735 i Luleå, Sverige, dødsårsak Fältsjukan, d. 30.09.1808.  Han giftet seg med Catarina Hansdotter, gift 17.04.1768.
 
961.   Anna Andersdotter.
 
962.   Hans Johansson Hapstadius, f. 05.02.1702 i Luleå, Sverige, d. 25.05.1778.  Han giftet seg med Christin Hansdotter, gift 08.12.1723.
            Barn:
            i   Johan Hansson, f. 15.04.1724.
            ii   Anna Hansdotter, f. 16.03.1726.
            iii   Ella Hansdotter, f. 11.01.1729.
            iv   Elisabet Hansdotter, f. 21.07.1735.
            v   Jacob Hansson, f. 17.01.1738.
        481.   vi   Catarina Hansdotter, f. 02.04.1740, d. 1827.  Hun giftet seg med Jacob Johansson Sandberg, gift 17.04.1768.
 
963.   Christin Hansdotter, f. 1700 i Luleå, Sverige, d. 23.10.1793.
 
7. tipp-oldeforeldre
 
1920.   Johan Johansson Sandberg, f. 1660 i Luleå, Sverige, d. 28.02.1756.  Han giftet seg med Maria Hansdotter.
            Barn:
        960.   i   Johan Johansson Sandberg, f. 18.05.1702 i Luleå, Sverige, d. 16.10.1768 i Luleå, Sverige.  Han giftet seg med Anna Andersdotter.
            ii   Hans Johansson Sandberg, f. 1699.
            iii   Dårdi Johansdotter Sandberg, f. 20.07.1707.
            iv   Brita Johansdotter Sandberg, f. 28.01.1713.  Hun giftet seg med Olof Knutsson.
 
1921.   Maria Hansdotter, f. 1672 i Över-Luleå, Sverige.
 
1924.   Johan Olofsson Hapstadius.  Han giftet seg med Ella Hansdotter.
            Barn:
   Hans Johansson Hapstadius, f. 05.02.1702 i Luleå, Sverige, d. 25.05.1778.  Han giftet seg med Christin Hansdotter, gift 08.12.1723.
 
1925.   Ella Hansdotter.
 
1926.   Hans Hansson.  Han giftet seg med Anna Larsdotter.
            Barn:
        963.   i   Christin Hansdotter, f. 1700 i Luleå, Sverige, d. 23.10.1793.  Hun giftet seg med Hans Johansson Hapstadius, gift 08.12.1723.
 
1927.   Anna Larsdotter.
 
8. tipp-oldeforeldre
 
3840.   Johan Hansson Sandberg, f. 1628.  Han giftet seg med Dårdi Olofsdotter.
            Barn:
        1920.   i   Johan Johansson Sandberg, f. 1660 i Luleå, Sverige, d. 28.02.1756.  Han giftet seg med Maria Hansdotter.
 
3841.   Dårdi Olofsdotter, f. 1633.
 
9. tipp-oldeforeldre
 
7682.   Olof Ersson, f. 1618, yrke Rådmann i N-Luleå, Sverige.  Han giftet seg med Carin Jönsdotter.
            Barn:
        3841.   i   Dårdi Olofsdotter, f. 1633.  Hun giftet seg med Johan Hansson Sandberg.
            ii   Erik Olofsson, f. 1641.
 
7683.   Carin Jönsdotter, f. 1620 (?).

2011-08-07, 20:42
Svar #20

Utloggad Ine Marie Bjølsand Sandberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-03-02, 10:18
    • Visa profil
Hei.  
Etter litt gransking så har jeg funnet ut at Hans Jacobsson Ruuth, gift med Sigrid Persdotter er min tippoldefar langt tilbake
 
Finnes det noen her som er ut av samme slekt som kanskje har noen bilder og mer info?  
Stemmer det at han hadde tilknytning til adel?  
 
Har lagt ut litt info ovenfor som har blitt funnet, så må finne linken mellom Ruuth slekten og Sandberg slekten. Når gikk vi fra navnet Ruuth til Sandberg?  
 
Mvh Ine Marie Bjølsand Sandberg

2013-03-20, 17:35
Svar #21

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Kan vi förflytta oss till södra Sverige? Hittills verkar alla vara norr ifrån i den här diskussionen, men Cecilia Margaretha RUUTH sägs vara född i Ystad
c:a 1755 (hittar henne inte i vare sig St Petri eller St Maria fsl). Hon är dotter till en Andreas RUUTH och Cecilia LUNDSTEDT.Någon som stött på dessa Ruuthor??

2013-03-20, 19:55
Svar #22

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Tomas!
 
Cecilia Margareta Ruth var född i S:t Petri församling, dock ej i Ystads S:t Petri men i Malmö S:t Petri, där hon också gifte sig 1780 28/11 med Abraham Löfberg från Ystad. Hon föddes 1755 13/6, och var mycket riktigt dotter till handskmakarmästaren Andreas Ruth (född ca. 1719, begravd 1792 26/8 i Malmö S:t Petri) och hans första hustru (av tre) Cecilia Lundstedt (född ca. 1709, begravd 1769 30/3 i Malmö S:t Petri).
 
Vid bouppteckningen 1770 27/3 efter modern, som i bouppt. anges vara avliden 1769 26/4 (Rådhusrätten i Malmö F2A:66, s. 319ff) nämns att hon efterlämnade sex barn från ett tidigare gifte med handskmakaren Jöran Lindberg i Malmö, samt 14-åriga dottern Cecilia Ruth i äktenskapet med Andreas Ruth. Vid bouppteckningen efter fadern, som i bouppt. anges ha avlidit 1792 22/8, 1792 3/12 (Rådhusrätten i Malmö F2A:71, s. 1179ff) nämns att han efterlämnade änkan Anna Catharina Lund samt tre barn, med första hustrun Cecilia Lundstedt en dotter Cecilia Greta som varit gift med handskmakaren Abraham Löfberg i Ystad och efterlämnade sex barn (Andreas Petter på 12:e året, Johan Jacob på 11:e året, Greta Cecilia 9 år, tvillingarna Gustaf och Catharina 6 år, samt Catharina 3 år), och i andra giftet med Helena Holst sonen Nils Petter på 19:e året, handskmakare, och dottern Anna Maria 20 år.
 
Enligt bouppteckningen efter fadern 1792 vistades halvsystern Anna Maria Ruth hos sin farbror, prosten Petter (Petrus) Ruth i Visseltofta. Denne prost var enligt herdaminnet (Lunds stifts herdaminne, del 11, s. 272) född 1727 13/8 i Malmö garnisonsförsamling som son av underminören vid artilleriet Nils Ruth och Greta Andersdotter, och mycket riktigt får dessa två även en son Andreas i Malmö garnisonsförsamling, döpt där 1718 26/10, som alltså är Cecilia Margareta Ruths far.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-20, 21:33
Svar #23

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej Markus!
Som vanligt får man superb information via dig! Stort tack! Kan tillägga att relationen med Löfberg (den släkten finns i överflöd på min mors sida) kände jag faktiskt till och jag kan också -som ett litet kuriosum- tillägga att Husförhörslängden Ystad Sankta Maria AI:9 (1826-1830) [AD Bild 36] avslöjar att tvillingsonen Gustaf var blind. Uppenbarligen skall släktnamnet stavas RUTH vilket jag nu noterar. Än en gång jättestort tack1

2013-03-21, 13:07
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Tomas!
 
Det stämmer, i samtliga de källor där jag letat benämns familjen alltid Ruth med ett u. Frågan är ju om släkten skrev sig så själv, men eftersom Andreas Ruths bror prosten Petrus R. tycks ha stavat namnet just så får man väl anta att detta var den gängse stavningen.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-07-18, 17:08
Svar #25

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till

2013-09-02, 14:18
Svar #26

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 10:28
    • Visa profil
Hej,
Är Ruuth både släktnamn och soldatnamn? Lars Larsson Ruut var enligt en uppgift soldat på Svartbyn 16 i Överkalix från 1693/94. Jag hittar ingen koppling till släkten Ruth från Rutviken. Om han fått namnet som soldat så undrar jag varför man valde namnet Ruut. I Svartbyn 16 finns väl knappast någon geografisk koppling till det namnet.
Gunnar

2013-09-03, 13:40
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunnar,
Om Du söker i Soldatregistret, kan Du själv se hur vanligt namnet var som soldatnamn.
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-09-08, 21:58
Svar #28

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 10:28
    • Visa profil
Hej Olle,
Jo jag har lagt märke till att det är ett vanligt namn. Min fråga var oklart formulerad. Jag undrade bara varifrån namnet kom. Min mors morbror, Anton Ring, har berättat om tre män från Korpåsen i Hassela som fick namnen Korp, Ås och En vid inskrivningen. Man kan förstå tanken. Likaså med alla namn med anknytning till egenskaper typ Rask, Flink, Lustig m. fl. I vissa rotar går ett båtsmansnamn från en båtsman till hans efterföljare med samma nummer. Var Ruuth ett sådant namn eller varifrån kom det?
Gunnar

2014-05-05, 11:37
Svar #29

Utloggad Ole Gustavsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-09-11, 18:42
    • Visa profil
Hei,
 
Jeg søker informasjon om dreng Adolf Ruth i Bäfve Sn.  
 
Han fikk et barn (Berta, min oldemor) med piga Ottiliana Charlotta Halvardsson 19. juni 1875 i Högås i Uddevalla - referanse:
AD online: Högås C:3 (1861-1895) Bild 27 / sid 22
 
Det er ikke sikkert jeg har lest riktig i kirkeboken - kanskje noen kan hjelpe?
 
Ole

2014-05-05, 15:33
Svar #30

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Pig. Ottiliana Charl.  
Olausdr i tjenst hos  
skräddare Hallberg i Uddevalla
f. 54 28/3 -- Dr. Adolf Ruth på Bräc-
ke i Bäfve Sn
 
I Bäve AI:8 (1868-1879) Bild 41 / sid 37 (AID: v2293.b41.s37) finner man under Bräcke en dräng Gustaf Adolf Andersson Ruth f. 6/11 1851 i Skredsvik (han är antecknad på två ställen på sid 37).
Hälsar vänligen
Maud

2014-05-05, 20:17
Svar #31

Utloggad Ole Gustavsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-09-11, 18:42
    • Visa profil
Tusen takk for svar!
 
Jeg finner Gustaf Adolph Andersson Ruth her:
AD online:Skredsvik C:4 (1816-1860) Bild 175 / sid 335
 
Hans foreldre leser jeg som Anders Johan Ruth 30 år og Sara Olsdotter 35 år. Hvordan finner jeg ut hvor og når de er født? Finner dem ikke i kirkebøkene fra Skredsvik.
 
Kan noen hjelpe meg mer?
 
Ole

2014-05-06, 11:53
Svar #32

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Familjen Ruth bodde enligt födelsenotisen i Gunneröd Skogskasen och finns här:
Skredsvik AI:12 (1850-1856) Bild 107 / sid 196
Hälsar vänligen
Maud

2014-05-06, 18:56
Svar #33

Utloggad Laila Mjelde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2015-01-15, 14:57
    • Visa profil
Ole Gustavsen,  
Vi har tydeligvis samme oldemor, Berta Adolfsdatter. Min morfar er Bernt Godtfred, sønn av Berta og Gustav Adolf Johansson.
Mvh
Laila Skau Mjelde

2014-05-12, 17:20
Svar #34

Utloggad Ole Gustavsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-09-11, 18:42
    • Visa profil
Takk så mye for hjelpen igjen.
 
Vi har samme oldeforeldre og broren til din morfar Olaf Gustavsen var min bestefar. Jeg møtte både Godtfred og Nora mange ganger da jeg var liten.
 
MVh
Ole

2014-08-25, 09:06
Svar #35

Utloggad Johan Njunjes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2023-07-02, 15:04
    • Visa profil
    • www.njunjes.se
Hej!
Jag blir lite rådvill här.. Kan någon förklara för mig om Abraham Ruuth, död 1719-12-19, var en son till Johan Nilsson Ruuth och Barbro Abrahamsdotter Burelia eller son till Jacob Nilsson Ruuth och Sofia Samuelsdotter Rehn. Jag har hittat uppgifter som pekar i båda riktningarna?
 
MVH
/Johan

2014-12-04, 14:16
Svar #36

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Stämmer det som står i Frälsesläkter i Finland intill den stora ofreden sid 361 att Peder Didriksson Ruuth såsom major vid Närke Värmlands reg i augusti 1637 uppgav Werben utan motstånd och dömdes till döden samt avrättades 27/11 s.å. I Närke Wärmlands år 1637 oprättade munsterrullor på ryttare och knekter sid 49 (53) står Peder Didriksson som kapten och chef för 6. kompaniet. Rullan tycks upprättad i dec 1637 (sid 59 (63).  
 
Det här går inte ihop. Peder står som kapten inte major. Om han gett upp Werben i augusti kan han knappast varit kvar i tjänst i december. Har Frälsesläkter ....helt fel härvidlag?

2014-12-23, 12:09
Svar #37

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1738 den 10 november - Revisions Secreteraren Cederholm föredrog jungfru Maria Ruths underdåniga ansökning af den 7 hujus, det henne som nu är emellan fyratio och fembtio åhr, i nåder kunde tillåtas, att såsom myndig uti förefallande måhl få agera, hälst henne en kiändbar afsaknad uti des ringa wilkor wara skall en Curator eller förmyndare att underhålla.
 
Hwarwid åhöres Probsten Nybohms i Torshella, som hennes enda närmaste frändes uthlåtande af den 16 Sept. sistlidne: ....
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1738:1 (1738-1738) Bild 5930 / sid 1151 (AID: v655240.b5930.s1151, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2016-07-08, 16:05
Svar #38

Utloggad Terese Ekström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-12-07, 12:27
    • Visa profil
Hej!
En Nils Johansson Ruth finns i lysnings- och vigselboken för Katarina församling, 1693. (Katarina CI:5 s. 594). Han uppges i notisen vara född i Luleå stad. Vem var denne Nils Johansson Ruth son till? Jag kan inte se att borgmästaren Nils Jakobssons son Johan hade någon känd son Nils. Kan det ändå vara den Johan eller har det funnits någon annan Johan Ruth i Luleå under rätt tidsperiod?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna