ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydholm  (läst 559 gånger)

2000-01-02, 22:13
läst 559 gånger

Helena Johansson

Jag undrar om någon vet mer om Styckjunkaren Petter Rydholm ifrån Hökagården i Ryda i Skaraborgs län?
Han var gift med Britta Mårtensdotter, och de fick sönerna Jöns 1715, Mårten 1720 och Andreas 1724. Som faddrar på barnens dop omnämns bl.a Jörgen Simonsson och Gamle Gunnar Simonsson ifrån Siggesgården i Ryda, Torsten Olofsson från Skaftagården, Måns Andersson från Hökagården, Pastorens hustru Sigrid Detterberg samt Helena, Britta och Greta Rydell. Petter Rydholm dog 3/6 1733 i en ålder av 47 år och står då omnämd som kyrkvärd. Han bör vara född ca. 1686, men jag har inte hittat honom i några födelseböcker. Vet någon mer om honom och hans hustru?

2001-04-22, 16:28
Svar #1

Stefan L.

Till Helena Johansson
 
En fråga till dig.
Jag har också Rydholm i mina anor, det hette min fars farmor som flicknamn, hon hette Anna Lundgren som dog i 97 års ålder 1971, några dagar efter när jag hade fyllt ett år.
Hon kommer från Hudene utanför Herrljunga, hennes föräldrar dog tidigt och hennes syskonskara spreds ut sig.
Jag har skrivit det under efterlysningar under Västergötland.
 
MVH
Stefan Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna