ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydow  (läst 801 gånger)

2002-12-20, 23:47
läst 801 gånger

Per Skjöldebrand

Jag har hittills träffat på två, som det verkar, olika släkter Rydow. Den ena med rötter i Blekinge/Skåne den andra med ursprung i Östra Ryd i Östergötland. Den senare har jag kartlagt ganska väl från det att namnet togs från Larsson över Rydolf till Rydow.
Bryggaren Lars Rydow torde vara anfader till Rydow från Östergötland. Han föddes i Ö. Ryd 1810 och dog 1877 i Norrköping.
Vigsel 1839  
Make/maka:
Sara Charlotta Petersson f.1813 Östra Ryd d. 1894 S:t Olai
Barn:  
Lars Oskar Rydow 1840-08-22
Selma Charlotta Rydow 1842-11-13
Hilda Augusta Rydow 1846-04-25
Emma Georgina Rydow 1848-09-20
Anna Wilhelmina Rydow 1850-02-17  
Alla barn födda i Hedvig, Norrköping
 
Den första släkten är dock den som intresserar mig mest. Jag har en massa namn men inga sammanhang.
 
Min mors ana är Emma Sofia Rydow
Född 1847-03-09 Karlskrona, Blekinge  
Död 1889-12-21  
Bakom henne vet jag inget med säkerhet.
 
Följande Rydow i Blekinge finns i Arkion 1890:
1844 Blekinge Emil Rydow  
1815 Blekinge Sofia Carolina Rydow  
1845 Blekinge Svante Waldemar Rydow  
 
Jag har några till på lager men vill gärna börja med de färskaste.
Kan någon reda ut sambanden och ursprunget till dessa Rydow?s?
 
Att släkten från Östra Ryd tog namnet Rydow verkar begripligt men varifrån kom den andra släkten?
Per i Örebro

2003-02-15, 22:49
Svar #1

Per Skjöldebrand

Då kan jag själv äntligen svara!
I Östra Ryd föds barnen Sven Natanaelsson 1802 och Brit Natanaelsdotter 1779. De har förädrarna Natanael Nilsson och Brita Svensdotter.
I Blekinge tar sig Sven namnet Rydow. Och Brits son med Lars Andersson, Lars tar sig namnet Rydolf och senare Rydow i Norrköping.
Alltså: de två släterna är grenar på samma stam, från Östra Ryd.
 
Per i Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna