ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydström  (läst 980 gånger)

2002-10-18, 23:28
läst 980 gånger

Utloggad Leif Rydström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2017-08-14, 19:46
    • Visa profil
Hej.
Jag är nyfiken på mitt släktnamn.Jag har följt släkten tillbaka till 1700-talet. Då hittar jag den första anfadern med namnet Rydström. Han heter Johan Rydström, född 1796-04-07 i Ljungby, Kalmar län. Mitt problem är då att de som jag tror är hans färäldrar heter Anders Pehrsson och Ingärd Pehrsdotter, dvs inte Rydström. Johan blev senare trädgårdsmästare, kan det vara så att man inom det yrket tog namnet Rydström när man blev mästare? Jag har träffat på namnet tidigare i trädgårdssammanhang. Kan någon ge mig ledtrådar?
Mvh Leif

2002-10-19, 19:40
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, att föräldrarna inte heter Rydström behöver du nog inte oroa dig för. Just när en person 'blev något' (hantverkare, studerande osv.) så tog han sig ofta ett helt nytt namn..
Huruvida vissa namn var vanligare för just trädgårdmästare känner inte jag till.
 
-Jag tyckte personen lät bekant - men det berodde på att det var hans syster du sökte under Göteborg igår.. Av systern finns inte ett spår i landet i 1890-års folkräkning, men just Trädgårsmästaren Anders Johan fick jag syn på där 1890 (men hans familjebild 1890 är väl kanske bekant redan..?)
Mvh/Peter

2005-03-25, 11:24
Svar #2

Utloggad Mona Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2012-04-14, 12:01
    • Visa profil
Hej!
Jag har i födeldebok från W.Wingåker hittat Eric Rudström född 1740 far till Anders Ersson/Ericsson född 17690218 i Rude soldatstuga W.Wingåker. Finns någon som vet något om Eric Rudström?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna