ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryning  (läst 4015 gånger)

2006-03-31, 20:48
läst 4015 gånger

Birgitta Ohlsson

Nils Olofsson Ryning och hans svåger Nils Olofsson Örnberg eller Örneberg nämns flera gånger i Örebro Stads rådstuguprotokoll 1680. Andra namn som nämns i samband med dessa båda herrar är Brita Ryning och Gustaf Ryning. Finns det någon som vet om dessa personer tillhörde de adliga ätterna Ryning och Örneberg eller om de tillhörde några andra släkter?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-04-05, 06:14
Svar #1

Mattias Engdahl

Hejsan,
 
Jag har också letat efter dessa men utan resultat.  Fast jag visste inte innan att Nils Ö. hade Olofsson som patronymika.
 
Vad jag vetat är att Nils Örnberg varit gift med en Brita Ryning (eller snarare Rynning) och om N. O. Örnberg varit svåger till N. O. Ryning så borde ju rimligen Brita och Nils vara syskon.  Gustaf vet jag inget om alls.  Jag skall kolla EÄ igen ikväll för säkerhets skull, men jag tror inte att något släktskap föreligger mellan dessa och de ovannämnda adelsätterna.
 
Den koppling jag har kommer genom Brita Elisabeth Örnberg (g. Billing), f. 1720, dotter till Olof Örnberg, f. 1680 i Örebro.  Denne Olof var son till Nils Örnberg och Brita Rynning.  Tyvärr kan jag inte citera källor för tillfället men detta kommer säkerligen mest från SSK och dylikt.
 
 
mvh,
 
Mattias Engdahl
Sydney

2006-04-05, 21:08
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jo han hette faktiskt så. Om du tittar under rubriken Läshjälp -> Närke -> Örebro Rådstugurätt 1680 så har jag lagt i en del bilder på texter hämtade ur domböckerna där dessa personer nämns. Vet du om det stämmer att Nils Örnberg var mönsterskrivare vid livregementet till häst? Uppgiften har jag sett i en antavla som någon lagt ut på nätet. Jag är vad jag vet i nuläget inte släkt med någon av dessa personer men de nämns i samband med en tvist gällande en skuld och lösören efter en av mina anor. Snällt att du kollar i Elgenstierna för jag har inte tillgång till dessa hemma. Vad är förresten SSK? Svenska Släktkalendern?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-04-06, 06:57
Svar #3

Mattias Engdahl

Hej Birgitta!
 
Ja, där fanns det mycket att läsa!  Det var ju en del om både Örnberg och Rynning.
 
Tyvärr så hade inte Elgenstierna något att tillägga.  Adliga ätten Ryning som förekommer däruti utdör i början av 1600-talet.  Namnen Nils och Olof förekommer dock i släktens senare generationer så att samband kan föreligga är inte omöjligt, men hur får vi inte veta genom EÄ.  Måhända har de tagit namnet från mödernet, fast det tänkte jag ju inte på när jag kollade som hastigast...  Ätten Ryning har också enl. Raneke (Svenska Medeltidsvapen) sitt ursprung i Danmark vilket också möjliggör ev. förbindelse åt det hållet.  Det behövs nog lite mer forskning för att kunna klura ut om det finns sammanband!
 
Detsamma gäller Örnberg/Örneberg - det finns inget sammanhang mellan våra Örnbergar och de som omnämns i EÄ.  Inte ens namnskick!  Jag skall försöka gräva fram mina papper re: Örnberg när jag kan - det mesta ligger ihoppackat i en låda någonstans(!) men så snart jag vet så skall jag vidarebefodra.
 
Bra gissat med SSK!
 
 
Mvh,
 
 
Mattias

2006-04-06, 16:08
Svar #4

Mattias Engdahl

Återigen.
 
Som sagt så finns inget att hämta i EÄ.  Men det finns tillräckligt för att komma med en hypotes som kan vara värd att prövas:  Erik (tab. 9) hade sönerna Nils, Olof, Erik (friherre till Sund), Bengt, och döttrarna Ingeborg (gift Kruse) och Christina (gift 1. Peter Larsson 2. Johan von Vietinghoff).  Erik omnämns särskilt som döende barnlös och Olof var gift med Elsa Soop och hade en dotter Christina (gift Ribbing).
 
Bengt var kapten i Södermanlands reg. och försvinner 1628 men om han är död eller bara försvinner ur källorna omtalas inte.
 
Nils, var död före 17 Oktober 1631 (född någon gång på 1580:talet).  Han blev introducerad 1625 men har sedan uteslutits ur matrikeln.  Nu vet jag inte vad detta kan betyda men det kan ju tänkas att ätten sjunkit ned i bondeståndet.  Han gifte sig 1630 med Sigrid Kurtzel, f. 160(1), d. 1673 dotter till Jost Georgsson Kurtzel till Sjösa och Ebba Esbjörnsdotter Lilliehöök af Fårdala.
 
Eftersom denne Nils verkar för det första uteslutits ur Riddarhuset och för det andra gift sig i 40:års åldern så finns det klara möjligheter att våra borgerliga Rynningar kan vara ättlingar till denne.  Han hade ju en broder Olof så en son hade kanske gärna fått det namnet och då ligger det ju nära till hands att antaga en sonson Nils Olofsson och en sondotter Britta Olofsdotter (då senare gift med vår Örnberg) som teoretiskt sett kan vara född runt 1660-talet.  Sambandet mellan dessa Ryningar och våra Rynningar stärkes kanske något av att familjen Kurtzel hörde hemma i Örebro och Jost Georgsson var ju ståthållare över Närke...
 
Tyvärr är ju allt detta endast teorier.
 
Till fakta från EÄ kan vi dock tillägga två döttrar Rynning utan angivna fäder:  Margareta Rynning (EÄ, vol. 2, p. 22b) gift med hökaren i Stockholm John Swart och moder till Margareta Swart som var gift med Hans Engel (f. 1692, d. 1767).  En Anna Margareta omnämnes också (EÄ, vol. 1, p. 422b), denna gift med Johan Wahlbom.  De hade en son född 1724.
 
Så!  Nu har det teoriserats tillräckligt.  EÄ anger som källa Örnbergs Svenska Ättartal som finns på div. bibliotek i Sverige så det finns kanske en möjlighet att någon kan komma dit och kolla upp Rynning  däri?  Jag tror också att det går att hitta fam. Örnberg där också eftersom jag misstänker att det är därifrån jag själv hittat info om desamma!
 
Godnatt från Australien!
 
 
mvh
 
Mattias
 
P.S. Anbytarvärd:  Vi kanske skulle lägga detta under Introducerad adel?

2006-04-06, 22:04
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej Mattias
 
Tack för all information. Jo det behövs nog en hel del forskning för att få någon klarhet i detta. Visst verkar det lite skumt att Nils inte gifte sig förrän i 40-årsåldern men lika konstigt är att Olof fick sitt enda? barn i 37-årsåldern. Nu tittade jag på Family Search vilket jag vet att man inte kan lita helt på men för det mesta tycker jag ändå att deras uppgifter stämmer ganska bra. Förhoppningsvis har det funnits fler barn och bland dessa kanske vi hittar någon länk till de Rynningar som vi letar efter. Jag har för mig att Örnbergs Svenska Ättartal finns på mitt lokala bibliotek så jag kan kolla upp det vid tillfälle.
 
Hittade även detta på Riddarhusets sida:
 
Ryning A intr 1625 (1) ?1652, utesl 1654, se F 15
Ryning F 15 (1) ?1654
 
(1) Tillhörde den ursprungliga riddarklassen
? Utslocknad eller introducerad i högre värdighet varvid ätten utslocknat
 
Orsaken till att släkten Ryning uteslöts som adel var alltså att de flyttades upp till friherrlig värdighet, släkten dog sedan ut, precis som du skrev.
 
Kanske kan vi så småningom hitta fadern/fäderna till Margareta och Anna Margareta.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-04-07, 19:26
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Erik Ryning omtalas i Närkingar i krig och fred (1989), [Del I av Närkes militärhistoria].
 
Däri finns f ö en uppsats som behandlar Sköllersta och torde intressera dig, Birgitta! Glöm ej heller Björn Askers uppsats i del II, Krigsmakt och bygd (1997). Kanske Björn Asker har ytterligare källmaterial från sin uppsats som du skulle ha nytta av? Han är arkivarie på Uppsala landsarkiv. (Var i alla fall 1997).
 
Trevlig helg!
 
//Leif

2006-04-08, 08:24
Svar #7

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Lite om denna gård;
Ryningsberg, gods i Husby-Rekarne socken, Södermanlands län, vid Hyndevadsströmmen,  
omfattar med underlydande nära 5 mtl, tax. till 218,600 kr. (1914). R. säteri bildades i början af 1600-tale af två gamla gårdar, Hacksta och Hällby, samt bebyggdes 1640 af landshöfdingen Jesper Andersson Krus på Edeby i Helgesta socken och hans fru Ingeborg Persdotter Ryning, efter hvilken gården fått sitt namn. Reduceradt 1682, åter-förvärfvades det genom byte af släkten Krus. Genom gifte kom det till hofmarskalken Per Bagge och senare till friherrliga släkten Fleetwood. Bland senare egare märkas hofjägmästaren J. D. Granath och kammarrådet Feilberg i Köpenhamn.

2006-04-08, 20:10
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Tackar för boktipsen och informationen om Ryningsberg. Nu lutar det ju åt att jag inte är släkt med de ovan diskuterade Rynningarna men vem vet vad man kan hitta för kopplingar i framtiden.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-04-24, 19:55
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Har funnit bouppteckningen efter borgmästaren Engelbert Reben daterad 2.8.1694. Där omtalas bl a Nils Örnberg och Nils Ryning ovan. Bou är ca 20 sidor, jag lägger ut ingressen här:
 
 
 
Källa: Örebro Rådhusrätt och magistrat, Bouppteckningar, 1635-1699 med luckor, vol FI:1.

2006-06-07, 15:08
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Har funnit bouppteckningen efter borgmästaren Engelbert Reben i Örebro Rådhusrätt och magistrat protokoll [Bou, 1635-1699 med luckor, vol. FI:1].  
 
Där omnämns flera av personerna under denna rubrik och andra rubriker (bl a Spilhammar och flera under Läshjälp Närke). Jag lägger ut ingressen här. Hela bou är ca 25 sidor lång.
 
 
 
Hoppas den kan vara till hjälp.
 
Mvh
Leif

2006-06-07, 15:26
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Tyvärr kan jag inte lägga ut ingressen. Kan mejla den till intresserad. Meddela mig bara.
 
Mvh
Leif

2006-06-19, 19:55
Svar #12

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Nu har jag fått ordning på det tekniska så jag kan lägga ut ingressen.
 
Håll till godo!
 

 
Mvh
Leif

2006-06-20, 18:23
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Tack för bilden av ingressen, skall försöka tyda den. Vet du förresten om det finns några renovationer av lagmanstingsprotkollen? Det var nämligen till lagmanstinget i Örebro Spilhammar skulle åka den 11 juli 1672 och dessa protokoll finns inte med i de domböcker som jag lånat.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-06-20, 19:13
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Nej, jag känner inte till om det finns renovationer av lagmanstingsprotokollen. Tror inte det. Originalen lär förvaras vid landsarkivet. Lappkatalog för lagmansrätten finns (liksom för häradsrätten) i SVAR:s pärm Domstolsarkiv under flik 4 Svea Hovrätt. Men det har du kanske upptäckt?  
 
Mvh
Leif

2006-06-20, 20:05
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Ok då vet jag. Det får bli ett nytt samtal till SVAR och/eller landsarkivet. Tack för snabbt svar. Jag har totalt glömt bort lappkatalogen men skall fråga om den också.
 
Mvh
 
Leif

2006-06-24, 19:24
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jo, det finns renoverade lagmansrättsprotokoll. I Närkes fall ingår de i Svea Hovrätts arkiv på Riksarkivet, och det finns tidiga sådana bevarade. Även om jag inte kan säga på rak arm om det finns just för år 1672.
Ulf Berggren

2006-06-24, 19:47
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Tack för svaret då känner jag att det åter är dags att ringa Riksarkivet.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-30, 07:35
Svar #18

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
1 oktober 1669 skrivs en Gustaf Olofson Ryning in hos mäster Nils Persson i Arboga för att lära skräddarehantverket. Morbrodern Hans Persson Westman ger mäster 100 daler kopparmynt som utfäst. När Gustaf skrivs ut till gesäll den 2 januari 1672 skrivs förnamnet Giösta. Varken vid in- eller utskrivningen står var han är född. Källa är Skräddareämbetet i Arboga, In- och utskrivningsbok 1638-1804. Nordiska museets arkiv. Finns filmad hos SVAR.

2008-10-04, 11:57
Svar #19

Utloggad Lill Tellander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2020-08-25, 13:02
    • Visa profil
Hej! Det har gått en tid men i alla fall vara Brita Rynning dtr till Olof Rynning och Anna Gustavsdotter. Hon hade syskonen Nils, Olof, Catharina, Maria och Anna. Maria gifte sig med Per Bengtsson och de fick dottern Katarina. Brita gifte sig med Nils Örnberg och deras dotter Brita Elisabet gifte sig med Christoffer Billing som var kh i Åkarp och Vittsjö. Här kan man läsa vidare i Carlqvists herdaminnen. Övriga uppgifter kommer från bouppteckningsregistret i Örebro stad som finns tillgängligt på Internet. Anna Gustavsdotters föräldrar hette Gustav och Anna Nilsdotter. Anna Nilsdotter var omgift med Engelbert Reben och hade barnen Katarina, Brita, Anna och Maria.
Mvh
Lill Tellander

2008-10-04, 15:20
Svar #20

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej
Tack för uppgifterna. Var hittar du bouppteckningsregistret i Örebro stad? Du har inga uppgifter om vilka syskon Olof Rynning hade? Jag söker namnet på en syster till honom som skall ha varit mor och svärmor till ett par av mina anor.  
Mvh
Birgitta

2008-10-04, 15:42
Svar #21

Utloggad Lill Tellander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2020-08-25, 13:02
    • Visa profil
Jag har inga syskon till Olof Rynning d ä. Här är länken till Örebro
 
http://www2.orebro.se/stadsarkiv/filarkiv.htm
 
I bouppteckningsregistret kan du ju söka på många namn och kanske få ledtrådar där.
 
Mvh
Lill T

2008-10-04, 15:47
Svar #22

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ok, tack för länken. Då har jag en del att gå igenom, jättekul
 
Glömde skriva att fadern till Olof Rynning hette Nils Svensson.
 
Nvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 04 oktober, 2008)

2009-11-28, 15:06
Svar #23

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Jag har en trumpetarsläkt i Östergötland med namnet
Olof Rynning alt Rönning. Finns det något släktskap.
 
Hans

2010-06-10, 16:44
Svar #24

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Hej jag återkommer till min ana Olof Rynning. Denna  
trumpetare är enl db i Nykil E 1729 och också efter
militärrullorna född 1666. Han skall enl uppgift från
rullorna komma från Närke. På vilket sätt kan han passa
in i bilden me de övriga Rynningarna från Närke?
 
Hans

2013-07-10, 13:25
Svar #25

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej  
nu är det ju så att det finns en familj Ryning från Västergötland också förutom den adliga ätten och sedemera friherrliga Ryning. Familjen Rynings anfäder fick namnet som soldatnamn. Om den västgötska Ryningarna är släkt med de närkiska det vet jag inte. Men det är vilket fall som helst en ny infallsvinkel. Hade för många är sedan email konversation med en kvinna tillhörande familjen Ryning. Dessvärre ingår emailet i de filer som försvann när jag började använda microsofts Vista.

2013-07-10, 14:00
Svar #26

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Jag har en Ryningssläkt som börjar på 1300-talet. Vet inte om de hör ihop med Dina!

2013-07-10, 14:20
Svar #27

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej Ove  
 
Nej jag har inga Ryningsläktingar varken från den adliga ätten som ursprungligen kommer från Danmark anfader Niels Jonsen De Ryninge känd 1212 vars släktingar du pekar på och skall levat på 1300-talet eller från den västgötska soldatsläkten Ryning.

2016-04-30, 12:53
Svar #28

Utloggad Andriette Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 10:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har också sökt en del på trumpetaren Olof Rynning som dog i Nykil 1729.
Har sett att en del av er sökt en koppling mellan honom och släkten Rynning i Örebro.

För att se om det möjligtvis kunde finnas en koppling, gick jag in i bouppteckningarna och sökte. Det finns en bouppteckning för Catharina Rynning som var gift med fältskären Lars Falck (eller egentligen 4 av någon anledning, men bara en som kan vara relevant här). Där tyckte jag mig se i marginalen att bokhållaren Petter Bockmöller var fullmäktig för trumpetaren Olof Ryning. Detta finns att läsa i Örebro rådhusrätt och magistrat F2:3 sid 174.

Samma bouppteckning nämns i Övriga släkter - Reben också.
Kan det här vara Olof Rynning i Nykil?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna