ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttar / Rytter  (läst 1133 gånger)

2002-07-30, 22:27
läst 1133 gånger

danne25

Hejsan! Jag är ny inom släktforskning, och har ett ganska ovanligt efternam, Ryttar. Jag vet vad min morfars mamma och pappa heter, men knappt så mycket längre bak. Loka Älvdalen är där spåren börjar. Tacksam för hjälp!

2014-01-07, 20:52
Svar #1

Utloggad Britta Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 21:12
    • Visa profil
Hej!
 Har hittat en släkting som heter Erik Meijer eller Mejer år 1816 när dottern Maria Ersdotter föds i Rinkaby, Örebro län, de är boende vd Mäjsta/Meijsa ägor. Han var soldat. Men innan dess så heter han Erik Rytter, han är född 1776 i Qvistbro Örebro län. Men jag hittar ingen Rytter 1776 som har en son som heter Erik. Undrar om bytte till Rytter när han var soldat och sedan till Meijer/Mejer efter stället där de bodde.  
 
Mvh Britta

2014-11-19, 12:40
Svar #2

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:59
    • Visa profil
Hej
Två på varandra oberoende personer har sagt att jag, Ewa Karlsson f. 1950 skulle vara släkt med Gullo Ada Margareta Ryttars man Ryttar Erik Andersson och släktskapet skall bygga på en knutpunkt nämligen Lok Jon Olofsson, soldat Blom .
 
Själv är jag barnbarns barn till Hed Anna Hansdotter f. 1865 05 07 Heden, Våmhus. Hed Annas mor var Lok Anna Jonsdotter, dotter till Lok Jon Olofsson, soldat Qourage. Min farmors mor Hed Anna var s k Hårkulla, hon gifte sig med en smålänning 1891 och de bosatte sig sedan i 20 år i Ryssland, Reval. De fick 4 gemensamma barn bl a min farmor f. 1894. Denna familj återvänder till Sverige ca 1915.
 
Jag har nu studerat samtliga inblandade släkter och min fråga är: vilka är det som gifter ihop sig från dessa släkter så att jag i slutänden blir släkting till Erik Ryttar? Varken släkten Gullo eller Ryttar finns med i mitt släktträd om jag utgår från min farmor, med i släktträdet finns bara släkten Lok.
 
Tacksam för hjälp, det här blev för svårt, helt enkelt!  
 
Mvh Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna