ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råbäck  (läst 577 gånger)

2005-02-05, 11:35
läst 577 gånger

Yvonne Olofsson

Hej.
Är det någon som stött på namnet Råbäck sent 1600 tidigt 1700-tal i Småland med omnejd?
Jag har fått läshjälp med tolkningen av namnet på min mf mf mm mf, till Nils Råbäck, ryttare. Dottern Karin Nilsdotter född i Kälshyltan(?) 1733-01-31.(Kan inte gå in och kolla min kopior från GID eftersom min släktforskar-hårddisk pajade pga strömavbrottet.)  
MVH Yvonne Olofsson

2005-02-05, 12:05
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Yvonne,
 
Det finns en herrgård i medelplana i Västergötland, som heter Råbäck.
 
Den ligger öster om Läckö, vid Vänern.
 
Hälsn. Eivor

2005-02-05, 15:22
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Förmodligen heter ryttaren Råbock (stavat Råbåck), vilket är inte särskilt ovanligt soldatnamn i norra Småland under den tid som du anger. Vilken socken rör det sig om?

2005-02-05, 21:40
Svar #3

Yvonne Olofsson

Hej.
Bo, jag fick genom läshjälp här på anbytarforum, namnet tolkat som Råbäck, men kände mig ändå lite osäker... När jag sedan upptäckte att Råbock var ett livligt disskuterat namn under släkter, tänkte jag se om någon hetat Råbäck.
Dottern Kristin (inte karin som jag uppgav) föddes i Småland på ett ställe som heter Käl(l)shyltan, ligger ungefär NV om Gnosjö. Jag tror att det ligger under Källeryd socken. Har du tillgång till GID är det 1106.7.47000(fb dottern). Tolkningen av den aktuella texten finns att läsa här:  
Läshjälp: Småland: Källeryd fb. GID 1106.7.47000. Kristin.
Hade jag bara haft tillgång till soldatmaterial kanske jag hade funnit info där....
Eivor, en plats att undersöka. Tack!
Tacksam för all hjälp.
Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna