ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råström  (läst 811 gånger)

2012-08-14, 15:37
läst 811 gånger

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Hej!  
Min ana heter Brita Maja Råström och föddes 28/4 1821 i Götlunda. Hon föddes som oäkta och fader okänd. Jag undrar lite över hennes efternamn; mamman hette Greta Andersdotter och gifte sig aldrig. Ingen släkting (av vad jag har kunnat hitta) hette Råström.  
Varför hade hon ett helt främmande namn? Är det hennes biologiska far som kan ha hetat det? Hur tar jag lättast reda på hur många manliga Råström det fanns i trakten, som kanske var hennes far?  
 
Tack på förhand!

2012-08-14, 17:03
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Fadern kan ha hetat Råström, men om du inte redan gjort det rekommenderar jag att du följer henne (och modern) genom hela livet i husförhörslängderna. Bouppteckningsregistren kan ge ledtråd till personer med detta efternamn.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-08-14, 19:28
Svar #2

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Tack Claes- Göran för ditt svar.
Jag har följt Brita större delen av hennes liv (i alla fall tills hon gift två gånger om och fått barn).
Modern Greta är däremot svårhittad, eftersom hon blev föräldralös som 9-åring och splittrades från sina syskon.
Har du något tips på hur man får reda på mer henne som föräldralös; jag hittade Greta Andersdotter i Rinkaby HFL 1809- 1813 AI:4 s.120 (SVAR) då hon står ensam längst ner i spalten som Flickan Greta Andersdtr.
Betyder det att hon bodde helt ensam nånstans? Eller vem tog annars hand om henne, när hon inte listas under något hushåll?
 
Jag förstår om du inte kan svara på det, jag är bara väldigt intresserad av hur saker gick till förr, speciellt för tex föräldralösa, som i detta fall.
 
/Josefine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna