ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rönning  (läst 817 gånger)

2010-07-24, 16:22
läst 817 gånger

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:04
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som känner till personer med namnet Rönning?
 
Jag har hittat två personer med detta namn och är intressad av att hitta ev släktingar:
 
1.Brita Lisa Rönning f i Hacksta (C) 1772-09-17 Finns inte i födelseboken på detta datum. Gifter sig 1814 i Skogs-Tibble (C) med Rättaren Eric Andersson på Ribbingbäcksgård. De får två st barn
2. Hennes dt Carolina Gustava Rönning f 1804-12-05 i Stockholm. (Min fruns ana) Antecknad som barnhusbarn nr 6059. Modern står antecknad som enka. Senare tar Carolina efternamnet Mannert när hon gifter sig.
 
Enligt uppgift från en släktforskare så finns det en gård som heter Rönnegård, Härnevi (C), ev så kommer släktennamnet Rönning därifrån.
 
Lars-Göran

2015-10-02, 16:52
Svar #1

Utloggad Andriette Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag försöker klura ut hur det ligger till med en fälttrumpetare vid namn Olof Rönning.  
På vissa ställen anges hans födelseår vara 1701, men enligt andra uppgifter (bland annat dödboken i Nykil C:3 sid 483 där han påstås vara 70 år vid sin död) så ska han vara född 1697.
Någonstans läste jag att han skulle vara född 1 april 1697 i Skränge, Gammalkil.  
Vid närmare kontroll av detta så fanns det ett par tvillingar, Olof och Maria, som döptes detta datum och år, men det står inte mer än trumpetarens barn (Gammalkil C:1 bild 90/sid 175).  
Om det inte finns något namn angivet, hur kan man ta reda på om detta är samma  Olof?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna