ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salgodi  (läst 932 gånger)

2000-07-09, 11:42
läst 932 gånger

Margareta Nilars

Hej.
Har någon stött på efternamnet Salgodi. Har en anmoder som kommer från Lidköping och heter Elisabet Eriksdotter Salgodi. Hon gifter sig med hammarsmeden Henrik Stake på Norums bruk i Nyed socken i Värmland omkring 1722.  
Uppgifterna om henne har jag hämtat från Smedskivan.

2015-07-06, 23:25
Svar #1

Utloggad Anna af Klinteberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 14:48
    • Visa profil
Hej Margareta,
 
Jag har inte stött på namnet Salgodi här i Sverige, Salgodi låter inte mycket svenskt, däremot känner jag igen namnet från ungerskan. Det finns många i Ungern som heter Salgódi (någon som härstammar från Salgó(tarján), som är en stad  där. Att heta Budai eller Pesti, osv. (alltså varifrån någon-s anfader- härstammade) är mycket vanligt i Ungern.
 
Jag vet att det inte är särskilt mycket hjälp  men något att tänka på kanske (om du läser dessa rader efter 15 år!).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna