ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salwén  (läst 1169 gånger)

2007-05-09, 09:13
läst 1169 gånger

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej Jag söker Ättlingar efter kontraktsprosten Andreas Salwén född 1795-10-25 stämmestorp död 1857 i Slöta. Gift med Fredrika Liborius född 1818-01-17. Jag har en del foton som jag villl ha hjälp med att identifiera personer på. med vänliga hälsningar Annika johansson Skellefteå

2015-04-30, 21:16
Svar #1

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Hej Annika! Ja, det har gått en hel del år sedan du skrev den här efterlysningen men jag söker också Salwén -släkt och har just nu en hel del lösa trådar men de pekar åt samma håll: Salvén, Salwén och Stämmetorp...vore oerhört spännande att få kontakt med dig. Dels utbyta information, antar att du hittat mer sedan dess, dels kolla foton mm. Snälla hör av dig! tyvärr hittar jag ingen kontaktväg till dig via anbytarforum.. många hälsningar Anna Lo Tiderman

2015-04-30, 22:09
Svar #2

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
PS  Annika, jag har kontakter med ättlingar till en bror till Anders Salvén, eller Andreas Salwén om du vill (f 1795) Anna

2015-05-01, 10:54
Svar #3

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej Anna  Jag har skickat ett mail till dig nu idag. Jag har enheldel om släkten Salwén men alltid kul med mera information om släkten. JAg har försökt ändra min mailadress men det verkar vara stört omöjligt att få in en ny mailadess på min profil här. Har skrivit till anbrytar värden nu så vi får se om det blir bättre.  mvh Annika Johansson

2015-05-01, 22:14
Svar #4

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Hej Annika! Vi får nog ordning på adresserna så småningom =)jag skickade ett mail till dig, så får vi se. Till att börja med skulle det vara trevligt om du vet var Fredrika Liborius var född, har hittat en hel del av den släkten men inte hennes födelse, är det Uppsala? Anders Jansson Salvén 1795, hade en bror Per Jansson 1788, som inte kallade sig Salvén. Jag antar att Anders var den förste som tog namnet i samband med prästvigning? Per Janssons son, Per Persson 1826 var hemmansägare från Stenstorp Skbg men den familjen flyttade runt en hel del och han var en tid arrendator i Undenäs sn. Där är Anders Jansson Salvéns (1795) dotter Ida Carolina gift med kyrkoherden Anders Helén, Per Persson bor som jordtorpare under prästebolet. 1917 får två av Per Perssons söner tillstånd att anta släktnamnet Salwén, och stavar då med dubbel-w. Med. dr. Per Gottfrid och veterinären Fredrik kommer sedan att kalla sig och sina barn Salwén. Per Gottfrids son Löjtnanten Per-Johan,omkom i en flygolycka 1943 och efterlämnade ung hustru och liten dotter. Den unga hustrun gifte om sig med min fars bror och fick senare en son, min kusin. Per-Johan Salwéns dotter Ewa flyttade längre fram i tiden till Italien, gifte sig och fick barn. Det är ett av dessa barn som nu är i Sverige och vet knappt nått om sin svenska släkt, och det måste man ju råda bot på. Hälsningar Anna Lo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna