ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samsioe  (läst 2695 gånger)

2003-12-30, 22:47
läst 2695 gånger

Eva Leksell

Anna Märta Samsioe - dotter till Nils Samsioe, f 1720, och hans hustru von Vicken - var gift med en löjtnant Chivitz vid flottan och de hade en son Henrik som stupade i 1788 års krig (Svensk slägtkalender 4 s 231). Är det någon som känner till dem eller kan tipsa om var jag ska söka?
 
Samsioe verkar vara en sydsvensk släkt. Och i Familysearch hittar jag en Hans Simon, född i Jönköping 1757, som borde vara bror till Anna Märta  (men han finns inte med i JBGF:s register över födda i Jönköping).
 
Löjtnanten Chivitz (liksom sonen) lyser med sin frånvaro i H Börjesons Biografiska anteckningar om örlogsflottans officerare 1700-1799 (1942). Så då hörde han väl inte hemma i Karlskrona, antar jag.

2004-01-01, 11:04
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Eva, godt nytår!
 
I Danmark er der flere slægter af navnet Samsøe.
Der er en dansk forfatter Ole Johan Samsøe, 1759-96, født i Næstved, søn af koffardikaptajn Jørgen Samsø. Du finder denne forfatter i folketællingen 1787 i København, han er da informator for nogle kongelige pager.
Så er der en adelig slægt Danneskiold-Samsøe.
- Derudover er der andre slægter hvis navn slet og ret kan forbindes med øen Samsø i Kattegat.
Jeg kan prøve at se lidt efter navnet, nu når arkiverne efter nytår igen åbner.
 
Venlig hilsen 
Gudrun

2004-01-01, 17:39
Svar #2

Eva Leksell

Hej Gudrun
 
Ja, den svenska släkten Samsioe kommer ursprungligen från Danmark. Men jag var visst för otydlig i min efterlysning. Den jag egentligen är ute efter är löjtnanten Chivitz, som måste tillhöra en svensk släkt Chiewitz fast jag inte vet hur. Jag tänkte att hans hustru kunde vara en ledtråd för att finna honom.
 
Tack i alla fall. Och så önskar jag dig också en god fortsättning på det nya året.

2004-02-19, 00:16
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej Eva!
Om Chivitz vet jag tyvärr ingenting, Men jag tror dock att jag kan bekräfta att Hans Simon Samsioe f1757 (Quartermästare) är son till Nils Samsioe f 1720. Hans Simon är min fffmfff. Samsioe är en släkt som jag har stort intresse i. Jag hittade Nils f1720 i  Svenska Män och Kvinnor (borde finnas bland referenslitteratur på de flesta bibliotek) Där finns även vad jag tror är hans far och farfar. Vet inte om det nämns mer om deras barn där, det kan ju vara värt att kolla upp. Vet du mer om släkten Samsioe kring Nils Samsioe f 1720? Skulle du isåfall vilja maila mig? Jag skulle vara mycket tacksam. (Lite kuriosa: Hans Simons svärmor var också född von Vicken).

2004-02-19, 19:24
Svar #4

Eva Leksell

Lite till har jag tagit reda på, men jag skickar inget mejl utan du får kolla här. Just nu har jag inte möjlighet att göra något.

2004-02-23, 01:49
Svar #5

Staffan M Benedictsson

Hej Eva!  
Vet du vilket datum och möjligen var Nils Samsioe var född? Eller var han bodde vid något visst år, så att jag kan hitta honom i husförförslängder och födelse arkiv. Jag har ingen födelseort på Hans Simon och det gör det svårt för mig att hitta Nils i kyrkoböckerna. Eller något om Hans födelse för den delen.

2004-02-24, 21:47
Svar #6

Eva Leksell

Staffan, du får nog bäst svar på dina frågor om du lyckas komma åt Ättartafla för släkten Samsioe (1919). Finns på KB i Stockholm och säkert på fler forskningsbibliotek. Jag tittade lite i den men hittade ingen lösning på mitt problem så jag gjorde bara några strödda anteckningar - som jag lyckats slarva bort.
 
Släkten Samsioe finns också med i Svenska släktkalendern 1943, men mycket kortfattat om de äldsta leden (det står väl ungefär som i Svenska män och kvinnor). Nu blandar jag ur SSK och mina opålitliga minnen av Ättartaflan:
 
Nils Samsioe f 1720, var verksam vid Göta hovrätt (i Jönköping) innan han (omkring 1770?) blev häradshövding i Ås, Gäsene och Kullings härader i Älvsborgs län; död 1773 (blev visst begravd i Småland, tror jag), gift 1756 med Brita Sofia von Vicken, också död 1773. (I Ättartafla står hennes föräldrar, jag minns inte.)
Barn:  
Hans Simon f 1757, kvartermästare vid Mörnerska husarregementet, död 1841.  
Anna Marta f 1760.  
Henrik, stupade i 1788 års krig (där hade jag missuppfattat - han var alltså inte Anna Martas son utan bror).
 
Vem som tog han om de föräldralösa barnen 1773 vet jag ju inte och då kan jag heller inte gissa var Anna Marta sedan gifte sig med sin löjtnant Kievitz. Men mysteriet med honom går nog ändå mot sin lösning. Jag har nämligen hittat en lämplig faderskandidat med militär anknytning i Maria församling i Stockholm på 1750-talet.
 
Mer än så här kan jag nog inte åstadkomma.

2004-02-24, 23:10
Svar #7

M.v.h. Staffan M Benedictsson

Tack så jättemycket! Nu har jag fått lite ledtrådar och vet ungefär var jag ska leta. Jag ska kolla upp Ättartafla för släkten Samsioe (1919) och släktkalendern -43. De verkar givande.
18/1 1769 blev Nils Samsioe häradshövding (enligt: Jan Eric Almquists Lagsagor och domsagor i Sverige)
M.v.h. Staffan M Benedictsson

2004-02-24, 23:12
Svar #8

Staffan M Benedictsson

Oj, blev vist ett M.v.h. för mycket mitt anv. namn.

2004-02-25, 20:57
Svar #9

Eva Leksell

Nu har jag hittat mina anteckningar ur ”Ättartafla för släkten Samsioe” (1909).

Nils Samsió (står så), f 1720, auskultant vid Göta hovrätt 1744; vice häradshövding 6/6 1750; protonotarie vid Göta hovrätt; häradshövding i Ås, Gäsene och Kullings härader 1769 18/1; död 1773 17/2 på St. Segerstorp, Tärby socken Fristad (?). Gift 1756 med Britta Sophia von Vicken, död 9/4 1773 42 år gammal, dotter till Hans Isak von Vicken och Anna Dorothea von Engelhardt.
Barn:
Hans Simon f 1757, död 1841,
Anna Marta f 1760, gift med löjtnanten vid Kungl. Flottan Chiewitz,
Johan Hindrich, stupade 1788-90 som sjökadett el. dyl. ombord på Styrbjörn? under ryska kriget.


Jag hade också skrivit av lite ur ”Anteckningar om slägten Samsioe” (1887). Där står att Hans Simon var född i Jönköping 10/11 1757 eller 1758 (kyrkböckerna brunna), död 25/4 1841 å Kolslätt i Eds socken i Dalsland.

2004-02-26, 00:01
Svar #10

Staffan M Benedictsson

Tack så mycket. Det var snällt. Det stämmer bra med annan information jag har hittat också. Hans Simons frus föräldrar hette Göran eller Georg Boije och Dorothea Juliana von Vicken (visar sig vara Britta Sophias syster) och i Elgestiernas Svenska adelns ättetaflor står det under Boije att Görans fru Dorothea Juliana von Vickens föräldrar hette Hans Isak von Vicken och Anna Dorothea von Engelhardt. Tyvärr tog von Vicken i samma källa bara upp Hans Isaks söner. Angående Chiewitz: Har du kollat i matriklar över sveriges officerare? det verkar finnas några stycken. Vet inte om det finns för just åren han tjänstgjorde, men jag hittade en jättebra över Karl XII:s officerare, kanske finns senare också. Borde inte krigsarkivet ha någon information värd namnet?
 
M.v.h. Staffan Benedictsson

2004-02-29, 18:45
Svar #11

Eva Leksell

Jo, jag har kollat bland annat Karl XII:s officerare. Där hittade jag en löjtnant Christian Kievitz, som jag tror kan vara farfar till den löjtnant jag sökt här. Kanske betyder det att mitt intresse flyttas till denne äldre Kievitz och hans ursprung.

2004-05-26, 14:14
Svar #12

Utloggad Peter Lampa

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Vem var befallningsman Samsiö, som var dopvittne i Lund 1722-02-09? En far till ovan nämnde Nils Samsiö, född 1720?
 
Jag forskar från Spanien och har tyvärr inte tillgång till KB, eller andra källor. Hoppas denna anbytarspalt fortfarande är aktiv. Jag är tacksam för varje information om denne befallningsman och hans familj.
 
Mvh Peter Lampa

2004-08-25, 16:25
Svar #13

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag har inte varit i kontakt med min dator sedan slutet av maj så jag har missat ditt inlägg fram tillls nu.
Det är mycket möjligt att det är Nils far ni söker. Han hette Simon Samsioö
 
Simon Samsioö
född 1657 eller 1658
död i Fjärrestad 1745-09-03 
gift 1707-05-03 i Toppuladugård med Metta (Marta) Sjöholm.
             (Källa: Ättertafla för släkten Samsioe - Einar Samsioe - Sthlm 1909)
 
 
"Häradsskrivare 1684, kronofogde i Torna, Bara och Harjagers härader den 1/8 1694, blev i 
dessa bullersamma, oroliga ofredstider år1707 häktad för lagstridigt beteende mot allmogen 
samt avsatt den30/12 1710, men vid högre rätt förklarad oskyldig och återinsatt i sin 
förutvarande kronofogdetjänst den 16/11 1719. Blev landtränmästare i Malmö den 10/11 
1727. Erhöll den 3/5 1736 begärdt afsked med heder och värdighet af öfverkommisarie vid 
Kongl. Amiralitetet.  (Ättertafla för släkten Samsioe - Einar Samsioe - Sthlm 1909)"
 
 
Jag har mer material hemma hos mina föräldrar som jag troligen inte kommer hem till förän början av oktober, kanske tidigare.
Bland annat lite data om hans barn. 
 
Jag vill minnas att Simon har en hel del förknippningar med Lund. Bland annat begravde han sin första hustru i Domkyrkan. Även endel av hans barn
är födda här (jag bor i Lund).
Jag har även sett benämningen befallningsman i bland annat Ollo Lindbergs - Landsstaten - i Malmöhus och kristianstads län 1719 - 1917.
Där är 3-3,5 sidor om honom. (Den har jag på datorn tillgänglig här)
 
Sannorlikheten att det är han är därmed stor. 
 
Jag ska skriva ner vad som står i Landsstaten i ett senare inlägg.
Jag ska när jag lyckats hämta de papper jag har om honom med familj skriva lite om dem här.
 
Vem var det som döptes? Kan ju vara intressant att veta. Kanske någon släkting.

2004-08-25, 18:04
Svar #14

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej! Nu har jag skrivit av texten om Simon Samsiö från Otto Lindbergs - Landsstaten - i Malmöhus och kristianstads län 1719-1917;     Malmö 1919 A.-B. Lundgrens söners boktr.
 
 
S.80  D. Lanträntmästarna.
3. Simon Samsiö, f. i Malmö 1657 eller 1658; son eller styvson till slaktaren Mårten Jakobsson; kanslist vid guvernementskansliet i Malmö 1786; häradsskrivare i Torna m. fl. härads fögderi; kronofogde i samma fögderi 1694 1/8; avsatt från sistnämnda tjänst 1710 30/12; återfick genom kungl. resolution 1719 16/11 samma tjänst; lanträntmästare 1727 10/11; avsked 1736 3/5, därvid honom tillades n. h. o. v. av överkommisarie vid amiralitetet ”i anseende till des alltid (!) betygade välförhållande”; död i Fjärrestad 1745 3/9.
 En särskild kommision blev den 21 januari 1708 tillsatt i ändamål att undersöka åtskilliga mot S. anvivna fel, bestående i ”egennyttighet, oriktighet, försummelse och vårdslöshet”. Det dröjde länge, innan denna kommission blev färdig med sin utredning, vilken i omständighet icke torde lämna något övrigt att önska. Den 30 december 1710 meddelades domen, genom vilken S. avsattes och åtdömdes frihetsstraff.
 Under år 1717 synes en resning i målet hava utverkats. K. m:t avlät nämligen nämnda år till de av k. m:t till justitiens administrerande förordnade och befullmäktigade råd befallning att befordra saken till ett lag och k. förordningar likmätigt slut. Den 17 december 1717 blev detta råd eller denna domstol färdig med sin berättelse över undersökningen, men först den 16 november 1719 meddelades k. m:ts beslut, varigenom S. fick en fullständig upprättelse.  
Beslutet lyder sålunda:
 
 ”--- --- --- --- --- Och såsom samma underdåniga berättelse med utförliga omständigheter förklarar om denna Härads Fogdens Samsiös oskuld uti de måhl, för hvilka han varit angiven, anklagad och dömd; och att han i fjorton åhrs thid han Härads Fogde varit, af  sina förmän haft det goda loford om sitt välförfållande, at han utan caution eller någon balance, vid des tienst vist all flijt och vaksamhet; och allenast till 38 Daler  19 s. smnt graveras för upburne Rothepenningar, dem han dock, med deröfver upsat liqidation påstår gienom en des fordran af 60 daler sm:t vara tillfyllest betalte; Och för alt detta, gienom sådant angifvande, uti 3 åhrs tijd utstått en svår arrest, utan underhålds åtniutande, och förmedelst fienders infall i landet, blifvit ifrån des hemvist förd up till Jönköping, samt hans egendom Seqvesterad, och sålunda med hustru och barn råkat i ett beklageligt tillstånd: Alltså hafver Kongl. Maij:t alt sådant i Nådigt öfvervägande hos sig komma låtit, och befunnit sakens beskaffenhet lijkmätigt och rätvist, at han Samsiö bör komma till sin tienst förvaltande igen, ifrån hvilken han oskyldigt är blefven avsatt. Och hvad de 28 D:lr 19 s. sm:t vidkommer, så lemnas sådant till Gouvernementet, som deröfver med honom kan liqvidera; då derutinnan kan giöras det slut, som rättvisan och saksens beskaffenhet fordrar.”
 
 
 S. beskriver själf sina öden i en ansökan till k. m:t av år 1738. Ansökningen lyder sålunda:
 
 
 ”Stormäktige Allernådigste Konung.
 För Eders Kongl. Maij:ts Nåde Thron, nedfaller jag fattige ålderstagne Man och 52 åhrs betient, i djupaste underdånighet anhålla, om Eders Kongl. Maij:ts Högst bepriseliga och Sveriges Rijke i synnerhet välbekanta mildhet nådestråle, måtte lysa till mig uti mitt mörcker och elände jag nu uti sitter.  
 Jag har varit en betient, Häradsskrifvare Crono Befallningsman, Landt Ränte och Profviantmästare i Malmöhuus Lähn i 52 åhr mäst, i de bullersamma oroliga ofredstijder, och utstådt mycket ondt, många vedervärdigheter och olyckor med Eldebrand, samt förföljelser och våldsamheter, med 13 åhrs Suspension, tre åhrs arrest och annat mehra, som alt hulpit till att giöra mina bästa arbetsåhr, till min ålderdombs understödiande fruktlösa, som icke kan förundras eller annat vara, när en fattig man och ringa betient lijder så mycken vedervärdighet, den lijkväl Gud Alsmäktig velat hafva i dagsliuset och inför Allernådigste Öfverheter på Jorden till skärskådan, hvarefter jag Allernådigast blef Restituert och till min Härads Fogde Tienst insatt igien och oskyldig förklarat, samt befodrat till Landt Ränte och Profviantmästarebeställningen; hvilken jag och förestådt till mina höga förmäns nöje, och giordt så god reda för alla mina innehavda och anförtrodda tienster, till åhr 1736, då jag blef angrepen af ett slag, hvarföre som jag då såg mig oförmögen i ålderdomen lengre kunna tiena; i underdånighet anholt om ett nådigt afskied och demission, dett Eders Kongl. Maij:t Allernådigst beviljade, med Caracteur af heder och Rang som Öfver Commisarie vid Höglofl. Kongl. Amiralititet, men beklagligen intet underhåld till lijfsuppehälle, och har intet att hugna mig af annat än en Nådig Gud i Himmelen, jämbväl en Nådig Konung på jorden; som om the veta sina undersåtares nöd och trång så förbarma the sig öfver them; i synnerhet, om the hafva väll tient, och lämna dem lijfsuppehälle.
 Nu som Eders Kungl. Maij:t är namnkunnig af denna lijkheten med Gud, så ropar jag till Eders Kongl. Maij:t, jag lider nöd, har intet bröd, till lijfsuppehälle för mig, hustru och sex oförsörjda barn, på mitt ålders Åttationde åhr efter 52 åhrs giord tienst i Sveriges Rike, och Gud vet huru lång min Eländes och Siukdombs tijd ännu skall vara; Altförthenskull Supplicerar jag i diupaste underdånighet om någon hielp i denna Nöden.
 I förra tijder har väll på Malmö Gouvernements Stat varit bestådd en Öfver Commissarie med 1000 D:lr sm:t åhrlig löhn, men för dessa högst beträngda tijders olijkhet och Riksens högstbeträngda tarfvor understår jag icke nu att begära en så stor löhn, utan om Nådigst halfva dehlen allenast måtte mig förunnas, ifrån mitt afskieds datum, så kunde jag med godt samvete gå all verldens väg med mina fäder, ty nöden trycker mig så hårdt at jag har hvarken huus eller hem, medelst private creditorer, men Gudi lof Kongl. Maij:t och Cronan för mina tienster giordt all reda.
 Ack Allernådigaste Konung låt mig i Nåder hörd blifva, här i Malmöhuus Lähn är ett Barnehuus inrättadt af förra Sveriges Glorvyrdigste Konungar och tillagdt stor ansenlig tijonde, som i Danska Regeringen varit till Helsingörs Hospital anslagit, detta barnehuus har i förstone varit för 52 barn, med sedan dett utbekommit des underdåniga fordringar för krigsåren och indragit spannemåhl, underhålles der nu till många fattigas största glädie väll 100 barn, at nu begära något, hvarigenom en sådan högst begriplig inrättning skulle lijda mehn och afsaknad, förtiente afslag och onåd, men dessa 100 barn kunde rundeligen underhållas och jag arme man kunde ändå af des inkomster visas någon Kongl. Nåd till mitt nödtorftiga uppehälle uti mina öfriga lifsdagar om icke mehra än en D:lr s:mt om dagen sedan min demission, då Eders Kongl. Maij:t och hela Sveriges Stat eij lede någon afsaknad.
 Ack Aller Nådigste Konung bönhör mig Nådelig, jag och de mina fattiga skola anropa alla Konungars Konung om Eders Kongl. Maij:ts lycksaliga och långvariga Regemente, som till dödsstunden uti diupaste underdånighet framhärdar.
     Stormäktigste Aller Nådigste Konungens
      Eders Kongl. Maij:ts
       Tropliktigste undersåtare
               Simon Samsiö.”
 
 
När S. återfick sin kronofogdetjänst, bestämde kammarkoll., att han finge tjäna mot revers, därest han ej förmådde ställa borgen, men k. m. b. erhöll därvid tillsägelse att ”se honom på fingrarne”, så att han ej finge tillfälle att åsamka sig någon balans.
 
 Gift 1. med Cecilia Liebman, död i Lund 1704 9/12;  2. i Genarp 1707 3/5 med Mätta Siöholm, död i Malmö 1749 i okt., dotter av inspektorn på Toppeladugård och Häckeberga Nils Jönsson och Britta Sörensdotter. Barn i första äktenskapet: Nils, f. i Silvåkra 1694, kvartermästare, död i Lund 1716 27/10; Maria, f. i Silvåkra 1695, död därstädes 1696; Johannes, f. i Lund 1703 28/8; Birgitta Katarina, död i Sölvesborg 1791 20/1, g. 1731 3/9 m. kyrkoherden Nils Liebman.   Barn i andra äktenskapet: Johannes, f. i Lund 1708 5/2; Katarina f. i Lund 1709 19/4; Karl, döpt i Malmö 1710 4/5, död i Stockholm 1766 10/4; Helena, f. i Malmö 1712, g. m. kronof. Nils Malmgrehn; Petronella, f. i Lund 1713 25/4, död i Malmö 1750 10/5, g. 1740 19/8 m. stadskomm. Kristian Corvin; Eva Maria, f. i Lund 1715 3/4, g. 1738 6/12 m. rektorn Erland Colliander i Jönköping; Cecilia, f. i Lund 1717 2/12, död i Lund 1722 29/11; Rebecka, f. i Lund 1719 18/7, död i Malmö 1749 i juli; Nils, f. 1720, häradshövding i Ås Gäsne och Kullings h:d, död å St. Segerstorp 1773 17/2; Hack, f i Lund 1722 10/7; Anna Charlotta, f. i Lund 1724 1/6, död i Lund 1725 12/3
 
 
(Av en slump upptäkte jag att Personen efter Simon 4. Efvert Helman, f. i Västerstad 1693 5/4 var g. i Genarp 1717 1/3 m. Margareta Siöholm, död 1751 20/2 Malmö, dotter av inspektorn på Toppeladugård och Häckeberga Nils Jönsson och Birgitta Sörensdotter.  
d.v.s Efvert gifte sig med Simons svägerska. Simon omnämns ett par gånger i texten om Efvert angående vem som skulle efterträda Simon. )
 
 
 
S116 J. Kronofogdarna
 
S120 Torna, Bara och Harjagers härads fögderi.
 
 11. Simon Samsiö, krf. 1694 1/8; avsatt 1710 30/12; ånyo krf. 1719 16/11.
(Se vidare nr 3 bland lanträntmästarna.)
 
 
Det var den information jag kunde ge utan min släktforskningspärm där jag har lite mer information. Men det mesta är nog täkt. I oktober kan jag uppfölja med mer information.

2005-02-22, 18:39
Svar #15

Flemming Nilsson Danmark

Hej.

I min slægtsforskning vedr. familien Petræus og Liebman optræder som
'Susceptrix (?) Probstinnan Brita Catharina Liebman född Samsjö'
for nyfødte Nills Johannes Petræus 1768-07-09 i Kiaby forsamling.
Har nogen interesse for Brita Chatarina Samsjö?

2005-02-26, 01:00
Svar #16

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
I just Brita vet jag inte jättemycket. Verkar vara född 1709-04-19 i Lund, dog 1791-01-29 i Sölvesborg. Mitt intresse ligger mer i hennes bror Nils född 1720 och Hennes far Simon Samsiö (läs mina föregående två inlägg för mer info). Om honom har jag endel annan info. Råkar du på något intressant om Simon eller hans far och bakåt är jag intresserad. Lite intressant hade det dock varit om du känner till släktskapet mellan Britas make Nils (Nicolas?) Liebman och Britas fars första fru Cecilia Nilsdotter Liebman, född omkring 1667 i Malmö och död 1704-12-09 Lund, dotter till Nils Thuresson d. 1668 i Malmö.

2006-06-02, 10:30
Svar #17

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej! I Lindeberg landsstaten står det att Simon Samsiö f 1657 eller 1658 är son eller styvson till slaktaren Mårten Jacobsson. Denna information har jag även hittat på andra ställen. Bla på internet (http://web.telia.com/~u40107259/malmo/index.htm) där Einar Bagers familjelappar, om 1500 och 1600 tals familjer i Malmö, finns avskrivna. Men modern som finns där verkar för ung för att vara Simons far. Men hennes far heter dock Simon, så namnskicket skulle kunna bekräfta det. Något datum kan ju vara fel. En annan rolig TEORI jag fick skulle vara att Simon inte alls var son i familjen utan bror till familjens mor och att han tagits hand om av sin syster och hennes man. Detta är dock en ren spekulation. Men den väcktes av att det står i några källor om släkten Samsioe att Simon Samsiö skulle vara son till en lantbrukare vid namn Simon som flyttat från Danmark. Men detta är ju som sagt ren spekulation, värd att undersökas.  
 
Bland dessa familjeelappar från Einar Bager står det att Mårten Jacobson hette Samsing eller samsiö. Äldre släktingar lär ha hetat Samsing. I Mårtens dödsnotis i Malmö st Petri står det Samsiö.  
 
Är det någon som har mer kunskap om detta?
Är Simon Samsiö son eller styvson till Mårten Jacobsson Samsing/Samsiö. För något av det verkar han vara.  
Om han är styvson, isf: Vilka är hans föräldrar?

2006-10-26, 18:39
Svar #18

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej!
Söker maken till Alette Jakobea Samsioe f.Hansen.
Alette var född 11/1 1880 i Norge, vet någon vart och vilka var hennes föräldrar?
Alette dog i Lidköping 2/6 1965 och enligt Sveriges dödbok blev hon änka 30/10 1946.
 
Tacksam för alla tips och svar, jag hjälper en kompis och har kört fast här kommer inte bakåt!
 
Mvh Elisabeth

2006-11-05, 10:58
Svar #19

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Tyvärr vet jag varken vem maken var eller något om Alette Jakobea.
Jag kollade de fyra tryckta källor jag känner till för släkten Samsioe:
* Ättartafla för släkten Samsioe (1909)
* Svensk släktkalender 1943
* (Anteckningar om slägten Samsioe (1887))
* (Svensk Slägtkalender no 4 (1888))
De två från 1800-talet tjänade uppenbarligen inget till, men tyvärr hittade jag inget i de andra heller. Alette Jakobea fanns inte med där alls. Man kan ju tycka att hon borde varit med i Sv sl.k. 1943 iallafall. Men när jag jämförde Cd:n Sveriges dödbok 3 med källorna upptäcker jag att några personer inte fanns med i Sv sl. k. 1943, den verkar inte vara komplett.  
 
Ni har lite otur med årtalen, Hon har troligen kommit till Sverige efter år 1900 så hon finns inte med på CDn Sveriges befolkning 1900 och maken dog ett par månader innan CD:n Sveriges dödbok tar vid, så man kan inte hitta honom där.  
 
Kan man inte chansa på att hennes make Samsioe också dog i Lidköping, datumet har Ni ju. Så kanske Ni kan gå in och kolla i SCB utdragen från dödböckerna i Lidköping 30/10 1946.  
 
Eller vänta tills Sveriges dödbok kommer med personer döda före 1947. (Förhoppningsvis)
 
Annars kanske Ni kan åka till det aktuella landsarkivet och titta i församlingsböckerna och följa Alette Jakobea den vägen (om de är inlämnade av församlingen). (Vid sökning i Nad hittar jag bara SCB utdrag ur församlingsböckerna i Lidköping år 1900 1910 1920 och 1930, men hon kanske bodde där redan då? Scb utdrag ur död och begravningsböcker verkar bara finnas till 1920. (Men någonstanns måste de ju finnas)). Ni kanske ska höra med Pastorsexpeditionen eller dylikt.
 
Lycka till med sökandet!
 
Mvh Staffan Benedictsson

2006-11-05, 18:15
Svar #20

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej Staffan, Tack för ditt engagemang, jag får försöka med Landsarkivet som nästa steg.
 
Jag har nu fått veta att hon bodde i Fredrikshald(Halden) i Norge 1900 men jag vet att hon var gift och födde en son i Holm, Sverige 1905.
 
Mvh
Elisabeth

2006-12-14, 05:48
Svar #21

Klas Jacobson

Elisabeth!
Alette Jakobea Samsioe var gift med Samsioe, Tage Gunnar (1873-07-11 - 1946-10-30) Man född i Nössemark (DAL). Han jobbade inom Postverket. Du kan finna honom i 1933 års Postmatrikel, som finns tillgänglig på flera Bibliotek.
 
I min egen databas om posthistoria i Dalsland (tyvärr ännu ej öppen på nätet)finns bland annat följande:
poststationsföreståndare  1895-05-16 - 1899-03-31 STRAND      
extra ordinarie postexpeditör  1899-xx-xx - 1900-xx-xx Västra Distriktet    
Gränsridare  18xx-xx-xx - 1899-xx-xx Strand (Tullverket)    
extra biträde  1900-xx-xx - 1905-xx-xx MELLERUD      
tf postmästare  1903-xx-xx - 1906-xx-xx MELLERUD  
(5 mån 17 dagar)      
postexpeditör  190x-xx-xx - 1908-xx-xx Västra Distriktet  
järnvägsposten    
tf kontrollör  1920-xx-xx - 1920-xx-xx VÄNERSBORG  
1 mån 28 dagar      
tf postmästare  1921-xx-xx - 1921-xx-xx MUNKEDAL  
(2 månader 4 dagar)      
postmästare  1929-xx-xx - 1938-07-31 LIDKÖPING
 
Hans fader hette Jens Christian Nielsen och modern Pauline Nielsen född Luttropp. Hon var dotter till länsman John Luttropp i Kolslätt, Dals-Ed och hans hustru Brita Sofia Samsioe vars fader Hans Simon du hittar information om i denna sträng.
 
Om du söker i SVAR för 1890 så hittar du honom i Nössemark i Älvsborgs län, boende hos sina föräldrar.

2006-12-14, 06:07
Svar #22

Klas Jacobson

Elisabeth!  
Skall lägga till att Mellerud ligger i Holms socken i Dalsland och att en kort biografi (Leta på artikeln om Lidköping) finns i Ernst Grapes bok Postkontor och postmästare från 1951, vilken också finns på många av landets bibliotek.
 
mvh
Klas

2006-12-14, 17:18
Svar #23

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej Klas!
Tack för dina uppgifter de bekräftar det jag fått fram själv.
 
mvh
Elisabeth

2006-12-22, 15:57
Svar #24

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Staffan !
Har sett att du är på jakt efter uppgifter om Simon Samsiö och hans pappa/styvpappa Mårten Jakobsson.
 
Jag var på Malmö Stadsarkiv idag och passade på att kolla lite.
 
I Isbergs samling finns en liten notering att Simon Samsiö och hans fader Mårten Jacobsson nämns i rådhusrätten 1710 3/9. Ingenting om vad det handlar om.
 
En titt i domboken gav följande:

Här står det ju tydligt och klart att Simon Samsiö inlade i rätten 2ne skrifter, en av honom själv och den andra av dess fader Mårten Jacobsson.  
Huruvida man kallar sin styvpappa för fader vid denna tiden skall jag dock låta vara osagt. Jag har dock sett både pappa och styvpappa (Simon-Mårten), men detta här ovan tycker jag talar för att Mårten är Simons pappa.
 
Jag har hela målet (2 bilder) om du är intresserad.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna