ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schagerlund / Skagerlund  (läst 1655 gånger)

2000-03-17, 19:07
läst 1655 gånger

Lisa Springfelter

Hej!
Är det någon som känner till namnet Schagerlund.
Vi har hittat en ättling f.1761 eller 1762 vid namn Christina Maria Schagerlund. Vi vet ej var hon föddes, första uppgiften är från 1798 då hon och Jonas Igelström f.1769 döpte sitt första barn Maria i Torneå.
Vi tror att Christina ev.kom från Stockholm eftersom hon flyttade dit på äldre dar.
Tack på förhand!

2001-07-25, 22:40
Svar #1

Lisa Springfelter

Hej!
 
Jag gör ett nytt försök med namnet Schagerlund, är det någon som har hittat det namnet i sin forskning så hör gärna av er. Blir tacksam för all information.
 
Mvh
L Springfelter

2008-09-17, 13:38
Svar #2

Utloggad Ulrica Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2016-02-06, 15:03
    • Visa profil
Hej  
Jag söker information åt en kompis om en Nils Skagerlund, född 1778-02-19 i Askersunds Landsförsamling.
Har förgäves försökt att hitta föräldrar och syskon. Hon är väldigt nyfiken på om Nils var den förste Skagerlund i familjen =)
Hon har för sig att de någon gång i släkten har hetat Erson och undrar om det är Nils födelseefternamn.
Tack på förhand!
 
MVH Ulrica

2008-09-18, 12:15
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Ulrika!
 
Du lämnade ganska sparsamt med information i din fråga. Med hjälp av uppgifter fr www.dis.se kunde jag se att Nils Skagerlund vigdes 1811 och avled 1850 i Askersunds landsfs.
 
E:1 Askersunds lf vigda 1811-10-20 Skogvaktaren vid Stjärnsund Nils Skagerlund och kammarpigan Maja Cajsa Jansdotter.
 
AI:3B Askersunds lf s 686 Stjärnsunds herrgård
Skogv Nils Skagerlund f 1778 -
fr Snafl 1808 = Snavlunda (T).
 
Eftersom han inte finns i Askersunds födelseböcker är det ju rimligt att tro att han kan vara född i Snavlunda...I senare hfl står det inte någonstans födelsesocken utan bara födelsedatumet 1778-02-19. Han flyttar 1811 till Bäcketorp, Askersunds lf där han finns fram till hfl AI:10B s 140 då han avlider.
 
I födelseboken för Snavlunda hittar jag denne Nils:
 
C:3 Snavlunda *1778-01-19 Nils
Frälsebonden Eric Nilsson och h Kerstin Börjesdotter i Skalltorp.
 
Januari visserligen, men vid flyttar kan födelsedatumen lätt förvanskas.
 
I Skalltorp AI:2 Snavlunda s 249 finns frälsebonden Eric Nilsson f 1737 Snavlunda, död 1791. Hustrun Christina (Kerstin) Börjesdotter f 1754 Snavlunda. Son Erik f 1775 och son Nils f 1778-01-19 Snavl.
 
Christina Börjesdotter gifter senare om sig med frälsebonden Isak Anderssson f 1768 Askersund. I AI:3 s 192 flyttar Nils Ersson f 1778-01-19 Snavl till Askersund 1800. Han återkommer senare till Skalltorp och i AI:4 s 110 Snavlunda ser man att han nu återvänder till Askersunds lf 1808. Alltså samma år som Nils Skagerlund anges vara inflyttad fr Snavlunda.
 
Det är ju vanligt att en skogvaktare eller annan yrkesman tar sig ett tilläggsnamn när man tillträder i tjänsten (som här skogvaktare på Stjärnsund). Ovanstående är mitt förslag på lösning på din fråga, du får själv kontrollera uppgifterna och göra en bedömning.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-09-18, 16:35
Svar #4

Utloggad Ulrica Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2016-02-06, 15:03
    • Visa profil
Hej Britt-Marie.
Tack så jättemycket för hjälpen. Jag har tittat igenom dina uppgifter och jag håller med dej om att födelsedatumet säkert har blivit fel avskrivet.  
Vad roligt, för då stämmer ju historien om Ersson!!!
Tack än en gång för all tid du måste ha lagt ner =)
Ulrica

2010-02-14, 20:27
Svar #5

Utloggad Roger Skagerlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-02-16, 14:24
    • Visa profil
Ovanstående uppgifter om Nils Skagerlund är helt korrekta. Såsom släkting i rakt nedstigande led till Nils har jag forskat även utanför stammen och stött på namnet Ester Teresia Sofia Skagerlund. Hon föddes i Västerås i Västmanland år 1839 och gifte sig sedemera med klockaren Per Gustav Johansson och bosatte sig i Klockaregården i Skultuna där hon bodde vid folkräkningen år 1900. De fick tydligen två barn, en pojke och en flicka som finns omnämnda i Per Gustavs dödskrönika år 1903...men vem var denna Ester Teresia Sofia?
 
Hennes namn dyker inte upp någonstans. Hon skulle kunna vara dotter till Nils oäkta son Nils Gustaf Nilsson-Skagerlund, men därom har jag inga belägg. Någon som vet något om detta par och deras barn i kommande led?
 
MVH
Roger Skagerlund

2010-08-12, 12:54
Svar #6

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Min Farmors Morfars Far hette Johan Skagerlund. Hittade honom först igår och vet inte var eller när han föddes, men år 1810 var han i alla fall bosatt i Hovsta utanför Örebro.  Någon som har snubblat över honom i sin forskning?
Mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna